تفاهم‌نامه همکاری وزارت صمت و سازمان بورس

دهقان دهنوی گفت: در بازار سرمایه تصمیم داریم امکانات را به سمت تأمین مالی صنایع هدایت کنیم؛ چراکه انتفاع تأمین مالی صنایع مختلف به سهامداران آنها می‌رسد.

به گزارش صدای بورس، تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت صنعت معدن و تجارت با سازمان بورس و اوراق بهادار و پلتفرم‌های دارای مجوز پلتفرم تامین مالی جمعی با حضور رزم حسینی وزیر صمت، سعید زرندی معاون وزیر صنعت ، دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، منعقد شد.

در ابتدای این جلسه محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه نقش اصلی بازار سرمایه تأمین مالی برای تولید است، گفت: در بازار سرمایه برای تحقق این هدف با نوآوری‌های مالی این فضا را ایجاد کرده‌ایم تا بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق این بازار تأمین مالی انجام دهند.

فرابورس؛ سردمدار طراحی ایده‌های نو

وی گفت: فرابورس ایران سردمدار طراحی ایده‌های جدید تأمین مالی مثل تأمین مالی جمعی است.

به گفته وی تأمین مالی جمعی موضوع جدیدی است و فعلاً در ابتدای راه قرار داریم که لازم است با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت با بازار سرمایه این ایده به بلوغ برسد.

دهقان دهنوی تأکید کرد: در بازار سرمایه تصمیم داریم امکانات را به سمت تأمین مالی صنایع هدایت کنیم؛ چراکه انتفاع تأمین مالی صنایع مختلف به سهامداران آنها می‌رسد.


بیشتر بخوانید:

اصحاب رسانه صاحب عزا شدند


درخواستی از وزیر صمت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: در حال حاضر بیش از ۵۷ میلیون نفر سهامدار بازار سرمایه هستند و بسیاری از سهام شرکت‌های حاضر در بازار، پیوند نزدیکی با وزارت صنعت دارند، بر همین اساس حمایت این وزارتخانه از بازار سرمایه و جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری و تأکید بر اینکه مدیران شرکت‌ها منافع سهامداران را در اولویت قرار دهند، می‌تواند منجر به رشد و تعالی صنعت و بازار سرمایه شود.

رزم حسینی، وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه یکی از راهکارهای کنترل تورم هدایت نقدینگی با روش‌های جدید به سمت تولید است، گفت: توسعه این راهکارها در اشتغال‌زایی، توسعه تولید، صادرات و واردات اثرگذار است.

دو راهکار وزارت صمت برای جذب سرمایه‌ها

وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت دو راهکار برای جذب سرمایه‌ها تدوین کرده، گفت: موضوع اول از طریق شرکت‌های برتر است که ۱۰۰ شرکت برتر کشور انتخاب‌شده تا سرمایه‌گذاری‌های جدید برای توسعه تولید در این شرکت‌ها انجام شود.

رزم حسینی مورد دوم را موضوع افزایش سهم اشتغال در واحدهای کوچک و متوسط و جذب سرمایه‌های خرد در این بنگاه‌ها دانست و گفت: با توجه به نرخ تورم بالا در اقتصاد ایران، نقدینگی‌ها طی سال‌های گذشته به سمت بخش غیرمولد تزریق‌ شده است، بر همین اساس وزارت صنعت باید شرایطی را فراهم کند تا سرمایه‌های خرد از طریق بازار سرمایه به شرکت‌های کوچک و متوسط تزریق شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: برای آنکه سرمایه‌های خرد جذب بنگاه‌های کوچک و متوسط شوند باید اصل سرمایه مردم بیمه شود که امکان آن در وزارت صنعت معدن و تجارت وجود دارد.

ابزارهای تأمین مالی در حال تکمیل شدن

در این مراسم سعید زرندی، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نیز با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته استفاده از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری بیشتر از گذشته مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این مدت روش‌های متنوعی بررسی شد، تنها راه جهش تولید، سرمایه‌گذاری است. بر همین اساس چندین طرح پیگیری شد که مهم‌ترین آن موضوع ۱۰۰ شرکت برتر بود که از سال ۹۸ این طرح آغاز، در سال ۹۹ به جمع‌بندی رسید و از سال ۱۴۰۰ اجرایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۰ شرکت در راستای این طرح انعقاد قرارداد انجام دادند، هدف این طرح قرار گرفتن تمامی ارکان کشور در کنار تولیدکننده است.

زرندی با اشاره به اینکه ابزارهای تأمین مالی در حال تکمیل شدن هستند، گفت: یکی دیگر از روش‌های جدید، تأمین مالی جمعی با استفاده از سرمایه‌های خرد مردم است، این موضوع از سال ۹۴-۹۵ از طریق فرابورس موردبررسی قرار گرفت و ظرف دو سال گذشته مراحل قانونی آن تصویب شد و سال گذشته نیز به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

منبع خبر: مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

کد خبر 434666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =