تعریف "نزدک" به زبان ساده ! 0 تا 100 شاخص نزدک + تریک ها

اگر قصد سرمایه گذاری در بازار بورس ایالات متحده را دارید، در اولین گام، بهتر است تا با مهم‌ترین شاخص‌های این بازار آشنا شوید. در ادامه سعی شده است تا بورس نزدک را برای شما به صورت کامل توضیح دهیم و همچنین در مورد تاریخچه و 0 تا 100 بورس نزدک مطالبی را بیان خواهیم کرد.

توصیه می‌شود اگر قصد آشنایی با نزدک در بازار بورس ایالات متحده که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهانی است را دارید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

نزدک چیست؟

نزدک در واقع، بزرگ‌ترین سیستم الکترونیکی جهان برای معامله‌گران است که در قلب آمریکا یا نیویورک قرار گرفته است. نزدک به صورت اختصاری با نماد " NASDAQ " نشان داده می‌شود که به معنی سامانه مشخص کردن قیمت به صورت آنلاین برای معامله‌گران بازار سرمایه است.

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که چگونه نزدک به اولین سامانه آنلاین جهت انجام معامله در آمریکا تبدیل شد؟ در واقع این یک سؤال کلیدی است که برای پاسخ به آن می‌توان گفت که در دوشنبه سیاه به تاریخ 19 اکتبر سال 1987 میلادی، بازاری‌ها دیگر پاسخ تلفن‌هایشان را جهت انجام معامله سهام در آمریکا نمی‌دانند و در نهایت موجب شد یک سامانه آنلاین جهت انجام این کار راه‌اندازی شود تا از بروز اختلالات این چنینی جلوگیری به عمل آید.

زمانی که این سامانه غول پیکر راه‌اندازی شد، یک انقلاب عظیم در انجام معاملات به وجود آمد. همان طور که می‌دانید، خرید و فروش آنلاین بسیار ساده است و بدون نیاز به صرف هزینه و وقت زیاد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شما قادر خواهید بود تا معاملات دلخواه خود را انجام دهید.

نزدک چیست

به همین دلیل در ابتدای کار که این سامانه راه‌اندازی شد، افراد زیادی سپرده‌های بانکی خود را فروختند و وارد این بازار شدند و این امر باعث رشد بورس آمریکا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد.

تاریخچه بورس نزدک

  • در سال 1971 تأسیس شد و پس از دوشنبه سیاه در سال 1987 میلادی، مورد استقبال بی نظیر به صورت آنلاین قرار گرفت.
  • انجام معاملات فرا بورسی را مهیا کرد و موجب شد در حدود 2500 سهام فرا بورسی مورد معامله قرار بگیرند.
  • همچنین در سال 1994-1995 از نظر حجم معاملات، بورس نیویورک را پشت سر گذاشت و از آن سبقت گرفت.

ویژگی‌ های سامانه نزدک

سامانه نزدک دارای ویژگی‌های به خصوصی است که موجب شده تا بتواند سالیان سال پیشرفت کند و موجب رضایت کاربران شود. در ادامه سعی شده است تا این ویژگی‌ها را به اختصار بیان کنیم:

• امنیت بالای شبکه

سامانه نزدک دارای امنیت بالایی است و مانند سیستم کنترل پرواز در آمریکا، از حساسیت بالایی برخوردار بوده که از هک شدن آن در بسیاری از موارد جلوگیری می‌کند. البته لازم به ذکر است که همین چند وقت پیش نیز این سیستم ردیابی و برای چندین ساعت دچار مشکل شد اما به صورت کلی امنیت به نسبت بالایی دارد.

• حمایت از بیت کوین

در واقع این سیستم معاملاتی آنلاین، اولین و بهترین سامانه‌ای است که امکان حمایت از این ارز دیجیتال پرطرف‌دار در آن وجود دارد. به همین دلیل، افراد زیادی را به سمت خود در طول سال‌های اخیر جذب کرده است. اگر به خوبی نمی دانید بیت کوین چیست مقاله "بورس ارز چیست" را مطالعه نمایید.

• دارای ساعات کاری مناسب

در واقع بورس نزدک، در حدود 6 ساعت از شبانه روز فعال است. ساعت کاری آن از ساعت 9:30 صبح تا ساعت 16 عصر بوده و برای انجام معاملات بسیار مناسب است، زیرا برخی از بازارها دارای ساعات فعالیت زیادی هستند و این امر موجب خواهد شد تا تریدرها (معامله‌گران) انرژی و تمرکز لازم جهت خرید و فروش سهام را از دست بدهند و حجم معاملات به شدت افت کند. مطالعه مقاله "ساعت معاملات طلا در بورس" می تواند مفید باشد.

• امکان فعالیت در خارج از ساعات کاری

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های بورس نزدک، این است که شما قادر خواهید بود تا معاملات خود را قبل از شروع ساعات کاری با نام "pre-market" و پس از آن با نام "after hours " انجام دهید.

• رقیب بسیار جدی برای بورس نیویورک

زمانی که این سامانه آنلاین به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد، یک بستر مناسب جهت انجام معاملات فرا بورسی مهیا گردید و بر همین اساس، به یکباره حجم و ارزش معاملات بورس نزدک بسیار بالا رفت که موجب رقابت جدی با بورس نیویورک شد. توجه کنید که بورس نزدک با نیویورک متفاوت است. اگر می خواهید بدانید منظور از ارزش معاملات چیست می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

حال ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که تفاوت بورس نزدک با نیویورک در چیست؟ برای پاسخ به سؤال شما می‌توان گفت که تالاری برای اجماع سهام داران در بورس نزدک تشکیل نشده است و تمامی معاملات در بستر شبکه آنلاین انجام می‌شود، اما بورس نیویورک از معاملات فیزیکی نیز برخوردار است.

سطوح مختلف بورس نزدک

در واقع بورس نزدک به 3 سطح مختلف تقسیم‌بندی شده است که موجب می‌شود تا افراد مختلف به سمت این بازار به راحتی جذب شوند. در ادامه انواع این سطوح را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین توصیه می‌شود تا ادامه مطالب را از دست ندهید.

• بازار سرمایه (Capital Market)

معمولاً این بازار برای شرکت‌هایی طراحی شده است که ارزش بازار کوچکی به نسبت سایر شرکت‌های بازار دارند. شما قادر خواهید بود تا با سرمایه‌گذاری در این بازار، سهام شرکت‌های کوچک را به تعداد بالا خریداری کنید. این بازار به کلاه کوچک Capital" Cap " نیز معروف است و سامانه نزدک نیز خیلی در این بازار سخت‌گیری انجام نمی‌دهد.

• بازار جهانی (Global Market)

حالا نوبت به معرفی بازار جهانی می‌رسد. این سطح از بازار که در بورس نزدک قرار دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نام کلاه متوسط "Mid Cap " نیز شهرت دارد. در حدود 1450 از سهام شرکت‌های مختلف در این بازار گنجانده شده است و شما می‌توانید به راحتی در این بازار نیز سرمایه‌گذاری و کسب سود کنید.

• بازار انتخاب جهانی (Global select Market)

سطح دیگری از بازار که در بورس نزدک مورد فعالیت قرار می‌گیرد، بازار انتخاب جهانی است. معمولاً سهام‌های با مارکت و ارزش بازار بالا در این سطح قرار می‌گیرند. این بازار علاوه بر سهام شرکت‌های ایالات متحده، سهام‌های بین‌المللی را نیز در خود گنجانده است. منظور از انتخابی بودن در این بازار، این است که هر ماه بورس نزدک، لیستی از سهام‌های قابل معامله در این بازار را به اعلام سرمایه‌گذاران می‌رساند.

انواع شاخص‌ ها در بورس نزدک

در خصوص انواع شاخص‌ها در بورس نزدک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

انواع شاخص‌ ها در بورس نزدک

• شاخص نزدک مرکب یا کامپوزیت

در واقع شاخص مرکب یا کامپوزیت از 4000 سهام آمریکایی و غیر آمریکایی تشکیل شده است که اولین بار در سال 1971 شروع به کار کرد. معمولاً سهام‌های بسیار بزرگ بازار جهان در این شاخص کل قرار می‌گیرند و مثبت یا منفی شدن آن‌ها، وزن زیادی به شاخص نزدک مرکب خواهد داد. توجه کنید که برخی از سهام‌های موجود در این شاخص شامل: مایکروسافت، اپل، آمازون و فیسبوک می‌شود.

• شاخص نزدک 100

همان طور که از نام این شاخص مشخص است، از 100 سهام برتر غیر مالی تشکیل شده است. توجه کنید که هرگز این دو شاخص را با یکدیگر اشتباه نگیرید، زیرا تفاوت‌های زیادی با هم دارند. یکی از تفاوت‌ها این است که این شاخص تنها عملکرد شرکت‌های غیر مالی را نشان می‌دهد و نوسانات سهام‌های شرکت‌های بزرگ مثل آمازون روی این شاخص تأثیری ندارند.

و در آخر ...

در ابتدا سعی شد تا تعریفی از بورس نزدک را به‌صورت کلی داشته باشیم. همچنین در ادامه ویژگی‌ها و انواع سطوح این بازار تأثیر گذار در جهان را بیان کردیم. در آخر نیز انواع شاخص نزدک را نیز به اختصار توضیح دادیم. اگر سؤالی در ارتباط با این مبحث برای شما پیش آمده است، لطفاً در بخش نظرات ما را مطلع کنید.

کد خبر 434525

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =