«تبرک»، اقتصاددانی با ریشه ایرانی

آلکس تبرک به همراه تایلر کوون از افراد تاثیرگذار در اندیشکده مرکانتوس به شمار می‌روند. این دو برنامه آموزش از راه دور دانشگاه «مارجینال روولوشن» را راه‌اندازی کرده‌اند.

آلکس تبرک، اقتصاددان کانادایی-آمریکایی دانشگاه جورج میسون و دارای کرسی در اندیشکده مرکانتوس است که ریشه ایرانی دارد. آلکس تقی تبرک، متولد ۱۱ نوامبر ۱۹۶۶ (۱۳۴۵ خورشیدی) در تهران، اقتصاددان کانادایی- آمریکایی است که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و حقوقی فعالیت دارد. او فرزند بهروز تبرک استاد مهندسی مکانیک است. اکانت توئیتر این اقتصاددان بیش از ۵۱ هزار دنبال‌کننده دارد.

فعالیت‌ها

آلکس تبرک به همراه تایلر کوون (در همین صفحه معرفی شده است) از افراد تاثیرگذار در اندیشکده مرکانتوس به شمار می‌روند. این دو برنامه آموزش از راه دور دانشگاه «مارجینال روولوشن» را راه‌اندازی کرده‌اند. در حال حاضر، تبرک استاد اقتصاد دانشگاه جورج میسون در ایالت ویرجینای آمریکاست و هم‌زمان در اندیشکده مرکانتوس نیز حضور دارد. او همچنین مدیر اندیشکده ایندیپندنت در اوکلند کالیفرنیاست. آلکس تبرک در سال ۱۹۹۴ موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه جورج میسون شد. این اقتصاددان در حوزه‌های حقوق، اقتصاد و اقتصاد سلامت فعالیت‌هایی داشته است. او در فضای بلاکچین به شرکت‌های مختلف مشاوره می‌دهد. تبرک همچنین به طور گسترده‌ای در وبلاگ مارجینال روولوشن به انتشار دیدگاه‌های خود می‌پردازد. او در توئیتر نیز فعال است و مطالب وی حوزه‌های متنوعی را در بر می‌گیرد. تبرک در یکی از توئیت‌هایش نوشته است: «نصف واکسن مدرنا، اثربخش‌تر از یک دوز کامل از واکسن آسترازنکاست. آسترازنکا یک واکسن عالی است، بنابراین می‌توان گفت که نصف واکسن مدرنا بسیار عالی و اثربخش است. باید از این فرصت استفاده و کل جهان را واکسینه کرد.» در سال ۲۰۱۲، دیوید بروکس (روزنامه‌نگار و مفسر محافظه‌کار روزنامه نیویورک تایمز) تبرک را یکی از تاثیرگذارترین وبلاگ‌نویسان در حوزه سیاسی نامید و نوشت: آلکس تبرک از جمله فردگرایان و اختیارگرایانی است که عقاید این فلسفه را به صورت متعصبانه به کار نمی‌گیرد.

کتاب‌ها

آلکس تبرک تاکنون چندمین جلد کتاب به صورت مشترک منتشر کرده است. اصول مدرن علم اقتصاد و اصول مدرن اقتصاد خرد از جمله کتاب‌هایی است که تبرک با مشارکت تایلر کوون به رشته تحریر درآورده است. اقتصاد کارآفرینی، شهر داوطلب، قضاوت و هیات منصفه، همچنین تغییر محافظ نیز از جمله کتاب‌های آلکس تبرک به شمار می‌روند. کتاب تغییر محافظ به موضوع زندان‌های خصوصی و کنترل جرائم پرداخته است. یکی از کتاب‌های مشهور آلکس تبرک که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده، سرآغاز رنسانس نوآوری نام دارد که موضوع ارائه سریع ایده‌های هوشمندانه به بازار را مورد توجه قرار داده است.
اندیشکده مرکانتوس در دانشگاه جورج میسون که آلکس تبرک در آن فعالیت می‌کند، یکی از اندیشکده‌های مشهور جهان است. این اندیشکده در حوزه‌های پژوهش و آموزش با کارشناسان، لابیگران و مقام‌های دولتی همکاری و بین آموزش‌های آکادمیک و فعالیت‌های جهان واقعی ارتباط برقرار می‌کند.

  • هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۳

کد خبر 434356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =