جهش «صبا»  با رشد ۱۰۰۰ درصدی سود خالص

سرمایه‌گذاری صبا تأمین با انتشار گزارش عملکرد دوساله خود توانست دستاوردهای قابل تاملی برای سهامداران «صبا» به دست آورد که اهم آن را در گزارش ذیل می‌خوانید.  

سرمایه‌گذاری صبا تأمین در اوایل اردیبهشت ۱۳۹۳ در فهرست شرکت‌های ثبت شـده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد مالی پذیرفته شد. در حال حاضر سرمایه‌گذاری صباتأمین (سهامی عام) جزء واحدهای تجاری فرعی سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و واحد تجاری نهایی گروه سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌آید.

همچنین سهام شرکت در فروردین ۱۳۹۹ در بازار فرابورس ایران برای اولین بار عرضه شد. سرمایه‌گذاری صبا تأمین با انتشار گزارش عملکرد دوساله خود طی بازه زمانی سال مالی پایان اردیبهشت ۱۳۹۸ لغایت پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ (۱۳۹۸/۰۲/۳۱- ۱۴۰۰/۰۲/۳۱)، توانست دستاوردهای قابل تاملی برای سهامداران «صبا» به دست آورد که اهم آن را در گزارش ذیل می‌خوانید.

رشد ۹۹۴ درصدی سود خالص

در بازه زمانی مذکور، درآمدهای عملیاتی سرمایه‌گذاری صبا تأمین با رشد ۳۳۶ درصدی از حدود ۲ هزار میلیارد تومان به بیش از ۸ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین در این روند، سود خالص سرمایه‌گذاری صبا تأمین از ۷۹۱ میلیارد تومان به ۸،۶۶۱ میلیارد تومان با رشد ۹۹۴ درصدی محقق شد. البته در بازه زمانی یاد شده، بازده دارایی‌های شرکت از ۱۵ درصد به ۹۱ درصد و در همین مدت حاشیه سود خالص شرکت از ۳۹ درصد به ۹۸ درصد ارتقا و بهبود یافت.

بالاتر از بازدهی بازار

بهینه‌سازی ترکیب درآمدی صبا به نحوی بود که طی دو سال مالی اخیر، درآمد حاصل از سود تقسیمی پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت، شاهد رشد ۶۷۵ درصدی بود و در همین مدت رشد درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری ۲۶۶ درصد گزارش شد. اگرچه بازدهی بازار سرمایه طی دو سال اخیر ۵۰۸ درصد بود، اما پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین بازدهی معادل ۶۶۵ درصد داشت. همچنین خالص ارزش سرمایه‌گذاری‌ صبا تأمین هم طی دو سال اخیر از ۷،۲۸۹ میلیارد تومان به ۴۶،۹۵۸ میلیارد تومان با رشد ۵۴۴ درصدی افزایش یافت. البته تقسیم ۷،۸۴۰ میلیارد تومان سود نیز طی بازه زمانی مذکور انجام شد.

افزایش ۷۶۸ درصدی و خروج از زیان

این مسائل در حالی مطرح است که پذیرش و عرضه عمومی سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین در فرابورس ایران با مشارکت قریب به دو میلیون نفر در ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ صورت گرفت. البته رشد ۷۶۸ درصدی سود خالص شرکت‌های تابعه صبا تأمین شامل سرمایه‌گذاری‌هامون صبا، کارگزاری صبا تأمین، کارگزاری بیمه تأمین آینده و شرکت خدمات مدیریت صبا تأمین طی دو سال اخیر قابل توجه به شمار می‌آید. همچنین شرکت خدمات مدیریت صبا تأمین از شرکت‌های تابعه صبا از یک شرکت زیان‌ده به شرکتی با سود خالص بالغ بر ۳۶ میلیارد تومان تبدیل شد.

تمرکز بر افزایش حضور در بازار سهام

اگرچه دستاوردهای مالی سرمایه‌گذاری صبا تأمین حکایت از تلاش مدیران این مجموعه برای افزایش منافع سهامداران صبا دارد، اما در این روند عرضه و پذیرش ۱۶ شرکت زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی طی دو سال اخیر شامل سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، سرمایه‌گذاری صدر تأمین، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین و غیره، جلب موافقت هیأت پذیرش فرابورس ایران جهت پذیرش و عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری‌هامون صبا در فرابورس ایران، اخذ کرسی‌های هیأت مدیره در شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار به طور هم‌زمان برای نخستین بار در تاریخچه فعالیت شرکت از جمله فعالیت‌های «صبا» برای افزایش حضور در بازار سهام است.

رتبه نخست درآمد و بازده فروش


البته در این روند، تأسیس سبدگردان اندیشه صبا و انجام اقدامات مورد نیاز جهت تأسیس لیزینگ صبا تأمین صورت گرفت. همچنین رتبه شرکت صبا تأمین به لحاظ درآمد از ۸۳ به ۳۹ ارتقا یافت و توانست از منظر رشد درآمد و بازده فروش رتبه نخست را در میان تمام شرکت‌ها به خود اختصاص دهد. معرفی سرمایه‌گذاری صبا تأمین به عنوان برترین شرکت در صنعت مالی توسط سازمان مدیریت صنعتی نکته‌ای دیگر در این خصوص به شمار می‌آید.

صبا به ضامن یا توثیق دارایی نیاز ندارد


سرمایه‌گذاری صبا تأمین توانست در سال مالی گذشته رتبه اعتباری A- بلندمدت و A۱ کوتاه مدت را جذب کند که این موضوع به معنای کیفیت بالای اعتباری «صبا» است. به گونه‌ای که این شرکت جهت انتشار اوراق بدهی نیازی به ضامن یا توثیق دارایی نخواهد داشت.

دریافت گزارش مقبول حسابرسی بعد از ۶ سال


کاهش مطالبات سنواتی از ۸۹ میلیارد تومان در ابتدای سال ۱۳۹۸ به ۳۴ میلیارد تومان در ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰، دریافت گزارش مقبول حسابرسی بعد از ۶ سال از سازمان حسابرسی، استقرار حاکمیت شرکتی و کمیته‌های تخصصی جهت بهبود فرآیندها و ارتقای شفافیت در شرکت از طریق تشکیل و فعالیت موثر کمیته‌های حسابرسی، سرمایه‌گذاری، ریسک، وصول مطالبات، انتصابات و در نهایت استقرار سامانه‌های اطلاعاتی و شفافیتی شستا شامل سامانه‌های سما، سینا و سامان از دیگر تحولات دو سالانه سرمایه‌گذاری صبا تأمین است.

کسب جایگاه برترین صندوق بازارگردانی


از آنجاکه سازمان بورس تاکید فراوانی بر الزام ناشران بر ای انجام بازارگردانی دارد، بر این اساس توسعه فعالیت صندوق بازارگردانی صباگستر مد نظر قرار گرفت. به طوری که تعداد نمادهای موضوع عملیات بازارگردانی صندوق از ۶ نماد در آبان ۱۳۹۷ به ۷۷ نماد در ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ افزایش یافت. همچنین ارزش بازار سهام شرکت‌های موضوع بازارگردانی صندوق صباگستر در حدود ۶۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که تقریبا ۱۰ درصد از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص می‌دهد و این موضوع منجر به اختصاص جایگاه برترین صندوق بازارگردانی از این حیث، به صندوق مذکور شده است. البته در این روند خالص ارزش دارایی‌های صندوق بازارگردانی صباگستر در پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ بالغ بر ۵،۵۲۱ میلیارد تومان بود که با این موضوع توانست جایگاه دوم را درمیان صندوق‌های بازارگردانی به این صندوق اختصاص ‌دهد.

کد خبر 434353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =