۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
تدبیری موفق اما مشروط

بورس کالا توان کاهش دادن قیمت‌ها را دارد، به شرط آنکه ابزار قدرتمند بورس متناسب با ظرفیت‌های بازار مسکن، همراستا با توان بنگاه‌های کوچک و به عبارتی sme ها باشد.

عرضه مسکن در بازار سرمایه سال‌هاست که مطرح است. مسکن یک کالای غیرهمگن است و به‌راحتی قابل تجزیه شدن در بازار کالایی نیست. اما به نظر می‌رسد بورس کالا می‌تواند سیاست‌های مالی مشخصی را برای حوزه مسکن تعریف کند که این سیاست‌ها به صاحب مسکن شدن اشخاص کمک می‌کند. بازار مسکن یک بازار کاملا اقتصادی و تابع اصول اقتصادی است.

نظم موجود در عرضه و تقاضا در سال‌های اخیر دچار به‌هم‌ریختگی شده و تعادل در بازار مسکن از بین رفته است که اگر این تعادل و نظم بازگردد، بازار مسکن می‌تواند به شفافیت کامل برسد. با این اوصاف بازار سرمایه می‌تواند باعث تقویت عرضه شود و در پی آن، سیاست‌ها و ابزارهای مالی تقویت خواهند شد. بورس کالا توان کاهش دادن قیمت‌ها را دارد، به شرط آنکه ابزار قدرتمند بورس متناسب با ظرفیت‌های بازار مسکن، همراستا با توان بنگاه‌های کوچک و به عبارتی sme ها باشد.
بنگاه‌های کوچک مانند کسانی که دارای واحدهای کم هستند، اساسا نمی‌توانند نیاز خود را از سبدهای بزرگ تأمین کنند. اگر در سبدهای توزیع مصالح ساختمانی تجدیدنظر شود، در قیمت مسکن و برای مسکن مصرفی می‌تواند موثر باشد. مداخله دولت در حوزه مسکن اشتباه است، کاری که وزارت مسکن در حال حاضر انجام می‌دهد، وظیفه تعاونی مسکن است و باید به دست بخش خصوصی انجام شود. بورس می‌تواند به‌عنوان یک ابزار بسیار مهم در کنترل قیمت نهاده‌های تولید مسکن تاثیرگذار باشد. ۵۰ درصد هزینه‌های تمام شده برای مسکن مهر یا مسکن ملی، به مصالح ساختمان باز می‌گردد که اگر از طریق بورس به صورت شفاف ارائه شود، قیمت مسکن کاهش خواهد داشت.

  • فرشید پورحاجت -دبیرکل انبوه‌سازان مسکن و ساختمان
  • هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۳
کد خبر 434352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =