رونق اقتصاد آسیب دیده دشوار است/ برجام؛ التیام بخش پیکر بی جان  بورس

با بازگشت آمریکا به برجام در بلندمدت فضای تولید و اشتغال بهبود یافته و ورود کالاهای اساسی به کشور و صادرات محصولات ایرانی به بازارهای جهانی قوت می‌یابد.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ مدت‌هاست که خوف و رجا بر بازار سرمایه حاکم شده و به نوعی همانند بازارهای موازی دچار رکود است؛ اگر برجام به نتیجه برسد می تواند التیامی بر بازار آسیب دیده باشد؟ صنایع بورسی در شرایط پسابرجام چگونه خواهند بود.

محمدرضا محمدزمانی، تحلیلگر شرکت تامین سرمایه کاردان در گفت و گو با صدای بورس گفت: خوف و رجا بر بازارسرمایه چند صباحی است حاکم شده ، همچنین رکود سنگین و ارزش پایین معاملات گواهی بر این موضوع است. با این حال اخبار مثبت و امیدوارکننده پیرامون برجام می‌تواند التیامی بر پیکر بی‌جان بازار سهام باشد. از طرفی هم رفع واقعی تحریم‌ها در بلندمدت برای تمامی صنایع اثراتی شگرف و مثبت خواهد داشت.

وی افزود: در سال‌های گذشته با اعمال تحریم‌ها کاهش قابل‌توجهی در حجم تولید و صادرات، سرمایه‌گذاری و سایر متغیرهای واقعی این بخش رخ داد.

محمدزمانی بیان کرد: آینده بازار سهام وابسته به روابط دیپلماتیک با دنیا و نرخ دلار است. با این اوصاف امضای برجام و به تبع آن کاهش انتظارات تورمی و افت نرخ ارز برای شرکت‌های صادرات‌محور در کوتاه‌مدت افت درآمد را به همراه خواهد داشت، اما باتوجه به افزایش حجم فروش در بلندمدت این کاهش درآمد جبران خواهد شد.همچنین سایر شرکت‌هایی که به عنوان صنایع داخلی فعالیت و مواد اولیه خود را از خارج از کشور تامین می‌کنند، با رفع تحریم‌ها و کاهش نرخ ارز منتفع خواهند شد.


بیشتر بخوانید:
«ناهنجاری‌های عمده» را گزارش دهید


تحلیلگر تامین سرمایه کاردان عنوان کرد: صنعت خودروسازی با انعقاد قرارداد با شرکت‌های مطرح جهانی به بازار بین‌المللی باز خواهد گشت و سبد محصولات خود را تنوع خواهد بخشید. همچنین مشکلات ناشی از تامین قطعه که در زمان تحریم بلای جان این صنعت شده بود مرتفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: صنعت بانکداری باتوجه به برقراری سوئیفت و همچنین گشایش ال‌سی و تسهیل روابط مالی با بانک های بزرگ دنیا، ارائه خدمات بیشتر و به تبع آن درآمد کارمزد بالاتر، از صنایع پیشتاز خواهد بود.

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند شرکت‌های پتروشیمی گفت: شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند حجم مبادلات تجاری را افزایش داده، محصولات خود را بدون تخفیف فروخته و بدون مشکل ارز حاصل از فروش محصولاتشان را به کشور بازگردانند. همچنین بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام صنعت پتروشیمی و فلزاتی که به دلیل قطع همکاری با شرکت‌های پیمانکاری و مهندسی جهان، نیمه کاره رها شده‌اند، تکمیل و به بهره‌برداری خواهند رسید که این امر باعث افزایش تولید و اشتغال خواهد شد.

محمدزمانی ذکر کرد: شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند مراودات گسترده با سایر شرکت‌های بیمه‌ای دنیا داشته و بخشی از سبد بیمه‌ای خود را اتکایی کرده و ریسک‌های احتمالی خود را پوشش دهند.

شرکت‌های ساختمانی و املاک و مستغلات احتمالا به تاثی از کاهش نرخ ارز روند صعودی خود را از دست داده و رکود یا کاهش نسبی قیمت را تجربه خواهند کرد.

تحلیلگر تامین سرمایه کاردان افزود: شرکت‌های حمل و نقلی با توجه به افزایش مبادلات تجاری و به تبع آن افزایش تخلیه و بارگیری در بنادر مهم کشتیرانی کشور، با رشد چشمگیر درآمد مواجه خواهند شد. شرکت‌های دارویی هم بدون مشکل، مواد اولیه را وارد کرده و بهای تمام شده محصولاتشان کاهش و رشد سودآوری قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهند کرد. همچنین شرکت‌های پیمانکاری از دیگر صنایعی هستند که باتوجه به رونق زیرساخت‌ها پس از کرونا و گسترش ارتباطات با سایر کشورها در پسابرجام مورد توجه قرار خواهند گرفت.

این تحلیلگر بیان داشت: به طور کل، وضعیت اقتصادی کشور از جهاتی شبیه سال ۹۲ است و بازار سهام مانند سایر بازارهای موازی، پس از رشد چشمگیر وارد رکودی سنگین شده است با این تفاوت که بازارسرمایه عمیق‌تر شده است و تعداد سرمایه‌گذاران رشد چشمگیری داشته که باعث می‌شود خروج از رکود در بازه زمانی کوتاه‌تری رخ دهد. اگرچه بازگشت آمریکا به برجام خبر مثبتی برای بازار سرمایه در کوتاه مدت نیست، اما در بلندمدت فضای تولید و اشتغال بهبود یافته، ورود کالاهای اساسی به کشور و صادرات محصولات ایرانی به بازارهای جهانی، دسترسی کشور به منابع مالی و نهاده‌های تولیدی قوت می‌یابد. با این حال با امضای برجام و گشایش‌های احتمالی نباید انتظار داشت که اقتصاد آسیب دیده و رکود زده ایران، به سرعت رونق بگیرد.

کد خبر 434306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =