3 راه شکایت از بورس ! بهترین راه شکایت سهام داران و ... در امور بورسی

در این مقاله تلاش کردیم تا راجع به اینکه چطور می‌توانیم شکایت از بورس کنیم اطلاعاتی را برایتان شرح دهیم. به همین خاطر از شما می‌خواهیم که اگر عزمتان را جزم کردید که از این سازمان شکایت نمایید، حتماً ابتدا یک بار دیگر به طور دقیق این مقاله را بخوانید.

در این مقاله به بررسی روش‌ های مختلف شکایت از بورس می پردازیم اما پیش از آن بهتر است بدانید می‌توان واژه شکایت را این‌طور معنی کرد که در واقع بیان نوعی نارضایتی از شخصی است که دچار تخلف شده باشد. بسیاری از کسب و کارها به کمک طرح شکایات می‌توانند به این پی ببرند که قسمت ناکارآمد سیستمشان کجاست و در نتیجه برای رفع آن ایراد توانشان را بسیج کنند.

آمارها نشان می‌دهد که فقط یک نفر از هر 25 نفر نسبت به ثبت اعتراض و شکایتش اقدام می‌کند. همین طور اغلب مشتریان ناراضی علت عدم رضایت خودشان را با تعداد زیادی از افراد به اشتراک می‌گذارند. به همین دلیل بر آن شدیدم که ببینیم راه شکایت از بورس ایران (شکایت بورس) به چه صورت است و از چه طریقی می‌توانیم شکایت خودمان را از سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح نماییم؟

روش ثبت شکایت از بورس

روش شکایت از شرکت های بورسی، از مرداد ماه سال 1399 یک ریزش بی‌سابقه در بازار شروع شد که صدمات جبران‌ناپذیری به بازار سرمایه، بسترهای اقتصادی و سرمایه معامله‌گران زد. در این میان افرادی که متحمل ضرر و زیان شده بودند، تمایل داشتند که بدانند چه کسی مقصر و بانی این کار است و بایستی از او به عنوان متخلف شکایت کرد.

روش ثبت شکایت از بورس 

ما در اینجا قرار است تا ببینیم روند ثبت شکایت از ارکان مختلف بازار بورس و اوراق بهادار به چه صورتی است و از چه فردی باید به عنوان متخلف و بانی از بین رفتن سرمایه مردم شکایت کرد و آیا این شکایت مثمر ثمر خواهد بود یا خیر؟

مراحل شکایت از کارگزاران بازار بورس و اوراق بهادار

شرکت‌های کارگزاری به دلیل اینکه واسطه بین سهام‌داران در بازار و همین طور فعالان بازار بورس هستند، از یک شخصیت حقوقی برخوردارند. این شرکت‌ها مبلغی را تحت عنوان کارمزد دریافت می‌کنند و در ازای آن به مشتریان خودشان خدمات ارائه می‌دهند.

فعالیت تمامی کارگزاران بازار بورس هم مثل سایر بخش‌ها برخوردار از یک سری قوانین و مقررات است که در صورت تخطی هر یک از کارگزاری‌ها افراد این قدرت را دارند تا بتوانند از آنها شکایت بکنند.

برای اینکه حق خودتان را بشناسید و بتوانید در برابر آن دفاع کنید، ابتدا خوب است که نگاهی کنیم به حیطه وظایف و اختیارات کارگزاری‌ها، که اگر تخلفی برخلاف این اقدامات کردند، متوجه شویم. در مقاله "لیست کارگزاری های بورسی" لیستی از بهترین کارگزاری ها از دید مردم را آورده ایم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.

آشنایی با خدمات و اختیارات کارگزاران بازار بورس

  • ارائه مشاوره و پیشنهادات گوناگون به شرکت‌های بورسی و مشتریان در حیطه عرضه و تقاضا
  • انجام یک سری از معاملات گوناگون در بازار محصولات فلزی، محصولات کشاورزی، محصولات سیمان، محصولات نفتی و همین طور پتروشیمی و اوراق بهادار
  • اعطای اعتبارات معاملاتی
  • پردازش نمودن اطلاعات و داده‌های مالی

تخلفات

  • خریداری کردن یا به نحوی فروش سهام مشتری کارگزاری در بازار بدون اطلاع رسانی به وی و کسب رضایت مشتری
  • فروش یا خرید سهام چیزی زیادتر یا کمتر از ثبت سفارش مشتری
  • تأخیر در خریداری کردن یا فروش سهام برای مشتریان
  • رعایت نکردن نوبت مشتریان در خریداری کردن سهام
  • بهره‌برداری از کد بورس یا نام اشخاص به نفع خود یا دیگران
  • در صورتی که برخورد مناسبی با مشتریان نداشته باشند.
  • پرداخت وجه مشتریان به اشخاص دیگری
  • اگر مدارک فردی کامل باشد و کارگزاری او را به عنوان مشتری جدید قبول نکند متخلف است.
  • نپذیرفتن مشتریان در اوراق وام مسکن، معاملات و عرضه اولیه‌های جدید
  • تعطیل بودن کارگزاری در ایامی که موظف هستند، باز باشند.

ثبت شکایت از بورس کارگزاری

به طرق گوناگونی می‌شود از سازمان بورس و دیگر نهادهای موجود در بازار بورس شکایت کرد. در زیر سه راه عمده این کار را برای شما آورده‌ایم که عبارت‌اند از:

  1. شکایت از طریق سامانه ثبت تخلفات بورسی
  2. شکایت از طریق کمیته سازش کانون کارگزاران بازار بورس
  3. شکایت از طریق هیئت داوری بازار سرمایه

ثبت شکایت از بورس کارگزاری

حالا در ادامه این بخش از مقاله می‌خواهیم تا مراحل و شرح مختصر اما کاملی از اقداماتی که بایستی برای ثبت شکایت از بورس را طی نمایید، بیان کنیم.

1) سامانه ثبت تخلفات در بازار بورس و اوراق بهادار

این سامانه برای این تشکیل شده است که دعوی افراد را برای جلوگیری از فساد، تخلف و اقدام برای دادخواهی مردم به بخش معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع دهد. برای طرح شکایتتان بایستی که روی این گزینه طرح شکایت بورس کلیک نمایید تا وارد سازمان مربوطه شوید.

بسته به نوعی که در بازار فعالیت می‌کنید، بایستی که حقوقی یا حقیقی بودن هویتتان در بازار سرمایه را در این سایت انتخاب کنید.

  • متنی که برای دعوی می‌نویسید بایستی واضح، دقیق و شفاف باشد. همین طور در صورت گزارش تخلف، تاریخ و محلی که مشکل وقوع یافته هم بایستی اشاره داشت.
  • اگر به عنوان شاکی ثبت شکایتی کنید، باید مدارک و مستندات را در بخش مربوطه پیوست نمایید.
  • اطلاعات هویتی خودتان را می‌بایستی درج نمایید.
  • کلیه مواردی که ادعا کرده‌اید مسئولیتش را بایستی به گردن بگیرید.
  • استفاده از الفاظ رکیک و فحاشی ممنوع است و طبق مقررات با آن برخورد می‌شود.

2) ثبت شکایت از بورس در کمیته سازش کانون کارگزاران بازار بورس و اوراق بهادار

برای اینکه بتوانید طرح دعوی نمایید ابتدا بایستی که نسبت به تکمیل فرم رسیدگی اتلاف اقدام نمایید. این فرم را می‌توانید از طریق سایت www.seba.ir دریافت کنید. همین طور افراد این توانایی را دارند که به صورت حضوری هم برای تکمیل فرم و نوشتن دادخواست اقدام نمود.

البته برای ثبت شکایت افراد باید مبلغی بالغ بر 545000 ریال و ارسال مدارکشان به دبیرخانه کانون به صورت حضوری اقدام نمایند. اگر شکایتی که از سوی فرد در کانون بیان می‌شود، مختومه نگردد و سازشی هم بین طرفین برقرار نشود، مدارک به کمیته داوری فرستاده می‌شود.

آمار پرونده‌ هایی که در این خصوص از ابتدای ۹۹ تا آبان ۹۹ مختوم شده

پرونده های شکایت از بورس

همان طور که در جدول بالا می‌بینید، شمار پرونده‌هایی که به سازش ختم نشده است و سپس به هیئت داوری ارجاع داده شده‌اند قابل مشاهده است. در این جدول تعداد همه پرونده‌ها از اوایل سال 1399 تا پایان آبان ماه به 439 عنوان رسیده است. از این تعداد حدود 163 عدد پرونده به سازش نرسیده‌اند. این‌ها به مرجع بالاتری به عنوان هیئت داوری منتقل می‌شوند که در خصوصشان بررسی شده و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

1) ثبت شکایت از متخلفین در هیئت داوری بورس

هیئت داوری بورس در اصل از سه عضو تشکیل شده است. یکی از آن‌ها قاضی متخصص و کاردانی است که از سوی رئیس قوه قضاییه در این هیئت عضو می‌شود و دو عضو دیگر از کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی در بازارهای سرمایه گذاری و مالی هستند که توسط سازمان بورس معرفی شده و به تأیید شورای عالی بورس می‌رسد.

علاوه بر این عضوی که قوه قضاییه منصوب می‌کند، باید یک عضو دیگر هم تأیید نماید تا در صورتی که عضو اول نتوانست در جلسه‌ای حضور یابد، عضو دوم در جلسات به عنوان عضو علی‌البدل حضور داشته باشد. این هیئت در اصل یک مرجع رسمی بین سرمایه گذاران، کارگزاران، مشاوران سرمایه گذاران و ناشران و به صورت همه‌جانبه کلیه فعالیتی است که در بازار سرمایه حضور دارند.

پیگیری شکایت از بورس

همین طور طبق ماده 36 قانون بازار اوراق بهادار در صورت عدم پرداخت سود توسط ناشران و همین طور اختلافاتی که احتمال دارد در کمیته سازش کانون کارگزاران پیش بیاید، هیئت داوری رکنی است که وارد کار و رسیدگی می‌شود.

2) ثبت در شرکت فرا بورس ایران

در شرکت فرا بورس هم برای اینکه بتوانید شکایت خودتان را ابراز نمایید فراهم شده است. در بخش فرم رسیدگی به شکایت مشتری سایت بایستی که شکایتتان را ثبت نمایید. بعد از اینکه این مراحل را طی نمودید در اسرع وقت به درخواستتان پاسخ داده خواهد شد، بخشی از این سایت برای افرادی تهیه و طراحی شده است که نسبت به کارگزاری خودشان شکایتی را دارند.

در این بخش که صدای سرمایه گذار نام دارد، سهام‌داران این توانایی را دارند تا نسبت به شکایت و پیگیری شکایتشان اقدام نمایند. رعایت قوانین اعتراضات و ثبت شکایت باید طبق اصول و موازین باشد. به همین خاطر از بی‌احترامی و فحاشی جلوگیری به عمل آورید به این دلیل که منجر به پیگیری و مجازات قانونی می‌شود.

چگونه شکایت خود را پیگیری کنیم؟

بعد از اینکه نسبت به شکواییه خودتان اقدام کردید، یک کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود که برای پیگیری درخواستتان وارد سامانه شکایت بورس رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی شوید و نسبت به بررسی آن اقدام نمایید. بعد از وارد کردن کد ملی و کد پیگیری خود به راحتی می‌توانید وارد بخش پیگیری شکواییه خود بشوید که در چه مرحله‌ای واقع شده است.

جمع‌ بندی

در ابتدای بحث گفتیم که در بین تمام افرادی که دچار ضرر و زیان شده‌اند، افرادی هستند که تمایل دارند، بدانند چه کسی مقصر این کار است و باید از او به عنوان یک متخلف شکایت کرد. ممنون از اینکه تا انتهای مقاله شکایت از بورس با ما همراه بودید.

کد خبر 434292

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =