لیست 15 "صنایع بورس" فعال در بورس ایران...

در این مقاله تلاش کردیم به این موضوع بپردازیم که صنایع بورس بزرگ بازار دارای ارزش بسیاری بوده و نسبت به سهام‌های کوچک موجود در بازار نیز از ریسک کمتری برخوردارند. بنابراین در نظر داشته باشید که شما برای ورود به این سهم‌ها با کاهش ریسک و افزایش سود بازدهی به میزان قابل توجهی برخوردار خواهید بود.

اغلب در صنایع بورس کشورمان و همین طور در سرتاسر جهان صنایعی هستند که جزو پیشران‌های بزرگ اقتصادی به حساب می‌آیند و سرمایه‌گذاری در این صنایع می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. در این مقاله قرار است تا راجع به صنایع بزرگ بورس ایران صحبت کنیم و اینکه چه عواملی منجر به این می‌شوند تا ارزش این دست از صنایع بالا برود و از اعتبار بیشتری در بین باقی سهام‌ها برخوردار باشد.

ابتدا سعی می‌کنیم تا به این موضوع بپردازیم که منظورمان از صنایع بزرگ و کوچک چیست؟ سپس بعد از دریافتن تفاوت‌ها و مزایای هریک نسبت به دیگری، بررسی می‌کنیم که در حال حاضر کدام یک از صنایع بازار بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟ پس برای دست یابی به مطالب بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

منظور از صنایع اقتصادی کوچک و متوسط چیست؟

بازار SME در اصل کوتاه شده عبارت  Small & Medium Enterprises است و شامل تمامی بنگاه های اقتصادی متوسط و کوچک نظیر بنگاه های بازرگانی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی می‌شود.
این قبیل از بنگاه ها به خاطر فاکتورهای ویژه خودشان عملکرد خاصی هم دارند، که عبارت‌اند از:

  1. اشتغال زایی
  2. توزیع نمودن ثروت و پول در جامعه
  3. توسعه و گسترش مناطق حاشیه ای در بخش‌های مختلف
  4. تأمین نمودن و برطرف کردن تولیدات عمومی که کشور ها به آن نیاز دارند.
  5. تربیت و پرورش نیروی انسانی که برای بنگاه های بزرگ، صنایع و ... مورد نیاز است.

در حال حاضر مؤسسات متوسط و کوچک علاوه بر  فعالیت‌های گذشته خود، مرکز اصلی تأمین نیاز های پیچیده و توسعه فناوری و پیشرفته بیشتر کشور ها محسوب می‌شوند و حمایت های وسیعی توسط مؤسسات و نهادهای عمومی و دولتی از آن ها به عمل می آید.

ارزش افزوده صنایع  بورس

بر طبق تعریف وزارت صنایع و معادن ایران و همین طور وزارت جهاد کشاورزی، صنایع بورس در واقع شامل بنگاه های متوسط و کوچک، واحد های خدماتی و صنعتی (روستایی و شهری) می‌شود که تعداد کارگرهای آنها کمتر از 50 نفر است.

مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران کسب و کار هایی با ظرفیت کمتر از 100 نفر را که دارای نیروی کار هستند، بنگاه های متوسط و کوچک به حساب می‌آورد و سایر کسب و کار ها را در زمره "کارخانجات صنعتی بزرگ" یا به عبارت دیگر صنایع بورس محسوب می‌کند. وزارت تعاون هم بنا بر مورد، این تعریف را برای این قبیل از صنایع به کار می‌برد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم کسب و کار هایی که اغلب از زیر 100 نفر نیروی کار برخوردار هستند را تحت عنوان بنگاه های متوسط و کوچک به حساب می‌آورد.

ارزش افزوده صنایع بزرگ بورس چیست؟

92 درصد از حدود 5800 واحد صنعتی کشور اغلب به عنوان صنایع متوسط و کوچک به حساب می‌آیند، به هر حال طبیعی است که ارزش افزوده در صنایع کوچک نسبت به صنایع بزرگ اندک‌ باشد. با در نظر گرفتن اینکه 10.8 درصد از سهم ارزش افزوده در برگیرنده صنعت است، به همین منوال ارزش افزوده در بخش صنایع کوچک سهم بسیار ناچیزی دارد.

این واحد های کوچک با در نظر گرفتن تولیدات کوچکی که دارند، از این توانایی برخوردار نیستند تا بتوانند ارزش افزوده وسیعی را تولید نمایند.

ارزش افزوده اصلی که دارند در واقع دربرگیرنده خدماتی است که ارائه می‌دهند. این ارزش افزوده است که منجر به سود صنایع مادر و بزرگ‌تر نسبت به صنایع کوچک و پایین دستی می‌شود. به همین خاطر هم خوب است که از این صنایع بیشتر خرید نمایید تا سود بیشتری هم از بازار نصیب شما شود.

برای این کار خوب است وارد سامانه کدال شوید و اطلاعات شرکت را به خوبی در بیاورید. انواع تحلیل تکنیکال هم در این میان می‌تواند کمکتان کند تا بهترین سهم با عملکرد مناسب شرکت را خریداری کنید.

موانع صنایع کوچک و متوسط و تأثیری که در بورس دارند

یک سری از موانع برای صنایع کوچک وجود دارد و با دانستن آن‌ها متوجه این می‌شوید که چرا باید صنایع بورس را که جزو صنایع بزرگ بازار هستند برای این کار انتخاب نماییم:

موانع بازار

  • بعضی از خرید های انحصاری و افراطی در بازار وجود دارد.
  • قرارداد های غیرقابل‌تغییر و به صورت یک‌جانبه با بنگاه های بزرگ
  • نوسانات شدید در عرضه و تقاضا به ویژه صنایع غذایی (مطالعه آموزش نوسان گیری می تواند مفید باشد.)
  • ضعف در دسترسی به کانال‎ های توزیع ملی و بین المللی

موانع مالی

  • فقدان بانک های تخصصی ویژه بنگاه های متوسط و کوچک
  • مشکلاتی در حیطه تأمین وثیقه ها جهت دریافت کردن تسهیلات
  • راهکارهای انقباضی که باعث فشار نقدینگی در بنگاه های کوچک می‌شود.
  • نبود زمینه‌هایی برای سرمایه گذاری مشترک

دسترسی نداشتن به اطلاعات

  • دسترسی به نمایشگاه های داخلی و بین المللی و ضعف در داده‌های بازاریابی
  • در صنایع کوچک اغلب فقدان اطلاعات سرمایه گذاری خارجی و داخلی وجود دارد.
  • ضعف دسترسی به اطلاعات تحقیقاتی و علمی

در اصل این موارد را گفتیم تا بین بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و کوچک به این مهم دست پیدا کنیم که ارزش افزوده یا سودی که از طریق صنایع بزرگ ناشی می‌شود بسیار وسیع‌تر از صنایعی است که تحت عنوان بنگاه‌های کوچک به حساب می‌آیند.

به همین خاطر اگر شما به دنبال این هستید که سهمی در بازار بخرید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً بر طبق تحلیل تکنیکال به دنبال سهامی بروید که در بازار به عنوان صنایع بزرگ شناخته می‌شود. در مقاله "بهترین نرم افزار تحلیل تکنیکال" نرم افزارهای مناسب برای انجام تحلیل تکنیکال را آورده ایم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.

معرفی 15 صنایع  بورس

این صنایع در بازار برخوردار از بهترین حداقل بازدهی و کمترین میزان ریسک هستند. به همین دلیل بیشتر کارشناسان بازار بورس و متخصصین این بازار دعوت می‌کنند که اگر تمایل دارید سهامی را در بازار خریداری کنید، به سمت همین صنایع بزرگ بروید.

15 صنایع بزرگ بازار بورس و اوراق بهادار

صنایع بزرگ بازار از ارزش بازاری زیادی هم برخوردارند. از مزیت‌های جذاب و خوبی هم که دارند این است که نسبت به سهام‌های کوچک بازار از ریسک کمتری برخوردار هستند. این عامل از این نظر مهم است که ریسک ورود به این قبیل سهم‌ها را کاهش داده و سود بازدهی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

می‌شود این طور هم تعریف کرد که این قبیل از صنایع بورس، بازار تثبیت شده‌ای دارند و فعالیتشان متناسب سازی شده با بازار کارشان است. همین طور علاوه ‌بر این موارد از دارایی‌های دیگری هم نظیر معدن، کارخانه، حق امتیاز، فروش صادراتی، زمین کارخانه و ... هم برخوردار هستند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به معرفی 15 صنایع بورس که از قدرت‌مندترین‌های بازار بورس هستند، بپردازیم. این صنایع عبارت‌ اند از:

  1. شرکت فولاد مبارکه اصفهان با درج نماد "فولاد" دارای ارزش بازاری معادل: ۴۳۱/۵۸۵ هزار میلیارد تومان
  2. شرکت سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی با نماد "شستا" دارای ارزش بازاری معادل: ۴۱۸/۰۸۰ هزار میلیارد تومان
  3. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با درج نماد "فارس" ارزش بازار معادل: ۴۰۳/۸۰۹ هزار میلیارد تومان
  4. شرکت ملی مس ایران با درج نماد "فملی" با ارزش بازار معادل: ۳۳۶/۸۴۸ هزار میلیارد تومان
  5. پالایشگاه اصفهان با درج نماد "شپنا" با ارزش بازاری معادل: ۲۴۹/۰۸۴ هزار میلیارد تومان
  6. پالایش نفت تهران با درج نماد "شتران" با ارزش بازاری معادل۲۲۲/۲۴۴هزار میلیارد تومان
  7. شرکت تولید خودرو ایران خودرو با درج نماد "خودرو" و ارزش بازار معادل: ۲۱۲/۰۶۴هزار میلیارد تومان
  8. شرکت سرمایه گاز نفت و گاز پتروشیمی تأمین با درج نماد "تاپیکو" و ارزش بازار معادل: ۱۶۵/۴۴۵ هزار میلیارد تومان
  9. شرکت کشتیرانی با درج نماد "حکشتی" و ارزش بازار معادل: ۱۶۵/۱۹۳ هزار میلیارد تومان
  10. شرکت گل گهر با درج نماد "کگل" و ارزش بازار معادل: ۱۵۹/۳۶۵ هزار میلیارد تومان
  11. شرکت پالایش نفت بندرعباس با درج نماد "شبندر" و ارزش بازار معادل: ۱۵۴/۱۶۹ هزار میلیارد تومان
  12. شرکت سنگ آهن گوهر زمین با درج نماد "کگهر" و ارزش بازار معادل: ۱۵۱/۲۸۵ هزار میلیارد تومان
  13. شرکت سرمایه گذاری غدیر با درج نماد "وغدیر" و ارزش بازار معادل: ۱۴۳/۶۴۰ هزار میلیارد تومان
  14. شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با درج نماد "پارسان" و ارزش بازار معادل: ۱۳۷/۰۱۲ هزار میلیارد تومان
  15. شرکت سرمایه گذاری امید با درج نماد "وامید" و ارزش بازار معادل: ۱۳۵/۶۹۰ هزار میلیارد تومان

و در آخر ...

در این مقاله سعی کردیم تا صنایعی که باید در لیست بهترین و بزرگ‌ترین صنایع بزرگ بازار بورس و اوراق بهادار باشند را برایتان توضیح دادیم. صنایع بورس اغلب برخوردار از بهترین حداقل بازدهی و کمترین میزان ریسک هستند؛ لذا اکثر کارشناسان بازار بورس به شما این پیشنهاد را دارند که در صورت تمایل سعی کنید سهامی را در بازار بخرید که جزو همین صنایع بزرگ باشند.

در لیستی که در این مقاله برای شما آوردیم سعی کردیم 15 تا از بهترین صنایع بورس ایران را بررسی کنیم. البته این مورد را در نظر بگیرید که ممکن است در هر دوره‌ای بنا بر میزان فروش و اینکه سهم چطور در بازار خودش را نشان می‌دهد یا عملکرد شرکت به چه نحوی بوده است، در رتبه بندی این صنایع تغییراتی ایجاد شود که طبیعی است. ممنون از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

کد خبر 434247

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =