وارد فاز جدید رونق شده‌ایم؟

خوش‌بینی به وعده‌های نامزدها باعث شده بازار حداقل فعلا آرامش خاطر داشته باشد. مضاف بر اینکه گزارش‌های ماهانه در اردیبهشت ماه سال جاری خوب بوده و حتی توانسته در بعضی از گروه‌ها فراتر از انتظارات ظاهر شود.

در این روزها شاهد رشد شاخص بورس هستیم. ارزش معاملات به شکلی آهسته و پیوسته در هفته‌های اخیر افزایش داشته، نسبت خالص خرید حقیقی نیز با شیب تند رو به افزایش است.

وارد فاز جدید رونق شده‌ایم؟

بنابراین به نظر می‌رسد حال بازار سرمایه اگرچه هنوز کاملا خوب نشده اما به گواه رکوردهای ثبت شده، وضعیت معاملات در آن نسبت به گذشته رو به بهبود است و پس از یک ریزش فرسایشی که از تحمل بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد خارج بود، شاهد افزایش خوش‌بینی به معاملات پیش‌روی بازار سرمایه هستیم شود.
بررسی روند تغییرات بلندمدت در بازار سرمایه حکایت از آن دارد که همه ساله با فرارسیدن موسم مجامع بورسی و نزدیک شدن به فصل دوره تقسیم سود اثر روانی مجامع سبب می‌شود
تا تقاضا برای خرید و نگهداری سهام در طول این مدت افزایش پیدا کند. در حال حاضر به نظر می‌آید که با توجه به افت قابل‌توجه قیمت در حدود یک سال گذشته امر طبیعی باشد
که نزدیک شدن به برگزاری مجامع عمومی عادی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فاکتورهای روانی اثرگذار بتواند به کمبود تقاضا در روزها و ماه‌های پیش‌رو تا حدی خاتمه دهد.
از خوش‌بینی به فصل مجامع و توجه سرمایه‌گذاران خرد به تقسیم سود شرکت‌ها که بگذریم، عامل قیمت‌های جهانی نیز همچنان به قوت خود باقی است به گونه‌ای که مسیر پیش‌روی فلزات اساسی به گفته کارشناسان در بازارهای بین‌المللی همچنان افزایشی خواهد بود. افزایش قیمت محصولاتی نظیر مس و آلومینیوم در کنار تداوم چشم‌انداز تورمی در دلار آمریکا باعث شده تا دورنمای تحولات در این بخش از اقتصاد جهانی همچنان مثبت باشد.
جمیع این عوامل در کنار خوش‌بینی به وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باعث شده بازار از این جهت نیز حداقل فعلا آرامش خاطر داشته باشد. مضاف بر اینکه گزارش‌های ماهانه مربوط به عملکرد شرکت‌ها در اردیبهشت ماه سال جاری خوب بوده و حتی توانسته در بعضی از گروه‌ها فراتر از انتظارات ظاهر شود.
نکته دیگر در بررسی شرایط کنونی بازار سهام که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد، افزایش مجدد قیمت دلار در روزهای اخیر است که بهای آن را به حدود ۲۴ هزار تومان رسانده است؛ این در حالی است که تا همین چندی قبل انتظارات تورمی روی بهای دلار آنچنان کاهش یافته بود که در جریان افزایش خوش‌بینی به گشایش هسته‌ای و مذاکرات، بسیاری از دلار ۱۸ هزار تومانی یا کمتر سخن می‌گفتند. چنین شرایطی در حالی است که دلار به عنوان مهم‌ترین پارامتر حاکم بر تحلیل صورت‌های مالی بر بخش بزرگی از بازار اثرگذار است و آنقدر اهمیت دارد که بزرگ‌ترین روندهای صعودی بازار سرمایه در دهه‌های اخیر را همین متغیر رقم زده است.

  • مهدیه کوثری - کارشناس بازار سرمایه
  • هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۲
کد خبر 434134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =