تداوم بحران خروج پول 

شروع سبز و پایان قرمز هفته نیمه تعطیل خرداد با ریزش شاخص به کف کانال یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی خاتمه یافت.

حسام بصیری - کارشناس بازار: شروع سبز و پایان قرمز هفته نیمه تعطیل خرداد با ریزش شاخص به کف کانال یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی خاتمه یافت.

رکوردداران قابل تامل

در اولین روز سومین هفته خرداد و بعد از تعطیلات چند روزه، بازار شروع خوبی داشت. روز دوشنبه در حالی آغاز شد که کمتر از ۳۰ درصد نمادهای بازار درگیر صف فروش بودند ولی رفته رفته به تعداد صف‌های فروش افزوده شد و در نهایت به ۳۵ درصد نمادهای بازار رسید. شاخص کل به کمک فولاد و تاپیکو توانست رشد ۸۶۰۰ واحدی داشته باشد. صف خرید خودرو با قدرت برتر خریدار و جایگاه نخست بیشترین حجم معاملات از اتفاقات قابل توجه روز دوشنبه بود. همچنین عرضه نماد تازه عرضه اولیه شده غکوروش سبب شد تا این شرکت رتبه دوم ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد. ورود ۹۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار و خروج ۱۳۶ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت طی دو روز متوالی از دیگر اتفاقات مهم بازار بود.

عقب‌نشینی شاخص کل
روز سه شنبه و در ابتدای معاملات شاهد ریزش صف فروش‌ها به کم تر از ۲۰ درصد نمادهای بازار بودیم. اتفاقی که در صورت تداوم می‌تواند نشانه‌هایی از بازگشت به وضعیت نقدشوندگی و شاید بازگشت شاخص کل باشد. با وجود کاهش صف‌های فروش اما در ادامه بازار و افزایش عرضه‌ها به خصوص در گروه خودرویی تعداد صف‌های فروش به ۳۷ درصد رسید. شاخص کل نیز که با رشد ۸ هزار واحدی آغاز به کار کرده بود در نهایت با حدود ۵ هزار واحد عقب نشینی با ۳۳۰۰ واحد رشد به کار خود خاتمه داد. بیشترین حجم معاملات به نماد خودرو و بالاترین ارزش معاملات به دارایکم و پالایش اختصاص داشت. خروج ۲۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار و همچنین خروج ۱۴۳ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت برای سومین روز متوالی از نکات مهم معاملات روز سه شنبه بود.

کاهش صف‌های فروش
آخرین روز هفته نیمه تعطیل نیز مانند دو روز قبل با کاهش صف‌های فروش به کمتر از ۳۰ درصد نمادها آغاز شد اما رفته رفته بر تعداد نمادهای صف فروش افزوده شد و در نهایت با حدود ۳۷ درصد صف فروش این هفته نیز به اتمام رسید. گرچه هنوز هم بازار روندی به خود نگرفته است اما کاهش صف‌های فروش به کمتر از ۴۰ درصد و در بعضی مواقع کمتر از ۳۰ درصد نشانه‌هایی از اتمام روند اصلاحی می‌تواند باشد. آخرین روز هفته شاخص کل با ریزش حدود ۹ هزار واحدی در سطح یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد به کار خود خاتمه داد. فملی، فولاد و شستا بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند و گروه خودرویی بیشترین تاثیر مثبت را. خودرو، خگستر و خساپا بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و دارا یکم و برکت بالاترین ارزش معاملات را داشتند. در بازار فرابورس نیز آریا بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشت.

نبود تغییرات مثبت و ادامه دار
گرچه گذشت زمان سبب شده تا تعداد صف‌های فروش کاهش یافته و نقدشوندگی بازار هم افزایش یابد اما با وجود وضعیت مناسب در بازارهای جهانی و ثبات نرخ دلار تغییرات مثبت و ادامه داری را در سهام‌های بنیادی بازار شاهد نیستیم که شاید دلیل اصلی آن وضعیت فعلی سیاسی کشور تا زمان انتخابات باشد. در کل به نظر نمی‌رسد تا پایان انتخابات بازار روند کاملی به خود بگیرد و احتمالا مانند هفته‌های اخیر بازار دائما در حال نوسان باقی می‌ماند.

وعده انتشار صورت مالی
مهم ترین اخبار هفته را می توان به ریزش بازار رمز ارزها در پی شایعه هک شدن کیف پول بیت کوین توسط اف بی آی دانست. بیت کوین پول رسمی در السالوادور شد که برای اولین بار به عنوان پول رسمی یک کشور طبقه بندی شده است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از تصمیم این سازمان برای انتشار صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ خبر داد. سخنگوی دولت اعلام کرد تصویب FATF و پالرمو ربطی به مذاکرات وین نداشته و تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

کد خبر 434079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =