نگرانی فعالان بازار از وعده های همتی

برخی از برنامه‌های همتی مثل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و موانع رسیدن به رشد متعادل بازار سرمایه، تکامل بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه و نادرست دانستن رویه دولت برای تامین مالی از طریق بورس بر بازارسرمایه اثرگذارند.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ طیف گسترده ای از فعالان بازارسرمایه نسبت به عملکرد همتی که حالا وعده های نگاه به بازار سرمایه می‌دهد انتقاد جدی دارند و نوسانات بازار سرمایه در سال گذشته را ناشی از عملکرد بانک مرکزی می دانند.

سعید جعفری، مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاورسرمایه گذاری معیار در گفت و گو با صدای بورس گفت: عبدالناصر همتی به عنوان یکی از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سابقه اجرایی مشخصی در حوزه بازار پول داشته‌اند و از این رو انتظار می‌رود برنامه‌های وی در حوزه بازار پول و بازارسرمایه، متمایز از سایر کاندیدا باشد.

وی افزود: برخی از برنامه‌های همتی مثل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حذف مدیریت مداخله گرایانه، حذف موانع رسیدن به رشد متعادل بازار سرمایه، تکامل بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه، نادرست دانستن رویه دولت برای تامین مالی از طریق بورس بر بازارسرمایه اثرگذارند.


بیشتر بخوانید:

صورت های مالی سازمان منتشر شد


مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاورسرمایه‌گذاری معیار عنوان کرد: پیش از آن که برنامه های همتی را در حوزه بازارسرمایه در مقام نامزد انتخابات ریاست جمهوری بررسی کنیم، لازم است عملکرد وی در گذشته به ویژه در دوره تصدی ریاست بانک‌ مرکزی در بین سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰ ارزیابی شود. در حال حاضر طیف گسترده ای از فعالان بازار سرمایه نسبت به عملکرد همتی به ویژه در سال ۱۳۹۹ انتقاد جدی دارند و نوسانات بازارسرمایه در سال گذشته را ناشی از عملکرد بانک مرکزی می دانند؛ به طور ویژه تغییرات شدید نرخ سود بانکی در ابتدای سال ۹۹ و کاهش شدید نرخ سود بین بانکی، باعث شد تا ورود نقدینگی به بازارسرمایه شتاب بیشتری بگیرد و قیمت بسیاری از سهم ها حبابی غیرمتعارف را تجربه کند.

جعفری تصریح کرد: از آنجا که این اتفاق با فروش سهام دولتی و عرضه ی صندوق های دارایکم و پالایش هم‌زمان شد، بسیاری دستکاری در نرخ سود بانکی را عمدی و به قصد گران تر فروختن سهام دولتی تلقی کردند؛ به عبارت دیگر بانک مرکزی همراه با بسیاری از نهادهای دیگر حاکمیتی، با توجه به وضعیت خاص کشور ترجیح دادند که سیل نقدینگی در بازارسرمایه قرار گیرد تا ضمن مهار اثرات مخرب آن، بخشی از کسری بودجه نیز این محل جبران شود. چنین سوء استفاده‌ای از بازار سرمایه، باعث شد تا پس از حدود ۱۰ ماه از ریزش بازار سهام، همچنان این بازار در رکود و نزول کامل قرار داشته باشد و بسیاری از سهامداران به ویژه تازه واردها، متضرر شوند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات دیگر همتی در دوره تصدی ریاست بانک مرکزی، تعیین نرخ دستوری دلار در سامانه نیما بود. در این دوره نرخ ارز در سامانه نیما به صورت دستوری بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از نرخ ارز در بازار آزاد بود که شرکت های صادرکننده بازار سرمایه ملزم به ارزان فروختن ارز در بازار حواله می شدند که این مساله به معنای توزیع رانت گسترده از جیب سهامداران در جهت منافع واردکنندگان بود. با توجه به اینکه نرخ سامانه نیما مبنای قیمت گذاری محصولات شرکت ها در بورس کالا است، بنابراین حجم رانت عرضه شده بسیار قابل توجه است که در خلاف جهت منافع سهامداران و بازارسرمایه است و باعث افزایش بی اعتمادی در بازار شفاف سرمایه می شود.

مدیر سرمایه گذاری مشاورسرمایه گذاری معیار افزود: یکی از برنامه‌های همتی برای بازارسرمایه، حذف مدیریت مداخله گرایانه عنوان شده است. دو مورد فوق نشان می دهد ایشان در دوره تصدی ریاست بانک مرکزی، به ویژه در حوزه نرخ ارز در سامانه نیما رویکردی مداخله گرایانه داشته است و از این رو این نگرانی وجود دارد که ایشان در مقام ریاست‌جمهوری نیز رویکردهای دستوری را در حوزه قیمت گذاری ادامه دهد؛ در واقع رویکردهای دستوری در بازارهای مالی، مهم ترین عامل از دست رفتن اعتماد فعالان بازار و متعاقبا اختلال در سازوکار بازار است.

کد خبر 434064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =