دولت بدون اجازه مجلس نمی‌تواند ریالی از بازار سرمایه بردارد/ رشد منطقی بورس در گرو سودآوری واقعی شرکت‌ها

در اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری که باید بیشتر مسائل اقتصادی کشور را مورد توجه قرار می‌داد شاهد تناقض گویی برخی از نامزدها برای رونق مجدد بورس بودیم.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ وعده‌های بورسی نامزدهای دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری بسیار قابل توجه است اما کارشناسان برجسته اقتصادی نسبت به وعده های بورسی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی واکنش نشان دادند.

کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه صحبت‌های برخی از نامزدهای ریاست جمهوری برای رونق بازار سرمایه چندان منطقی به نظر نمی رسد،گفت:وقتی کاندیدی از حل مشکل بورس در ۳ روز صحبت می‌کند گویا نسبت به بازار سرمایه شناخت کافی ندارد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها منطقی شده است،افزود: عده‌ای با دعوت دولت به بورس وارد بازار سرمایه شدند و فریب جو روانی را خوردند اما در شرایط کنونی با زیان‌های بالایی روبرو هستند که مطالبه به حقی برای ورود حاکمیت به بازار سرمایه دارند.


بیشتر بخوانید:
کریپتوها در فاینکس جای بورس نشستند/ مگر بورسی ها دعوت نبودند؟


این کارشناس اقتصادی افزود: اگر بنده در یک بازار اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کنم و پس از آن دچار زیان مالی شدید می‌شوم نباید انتظار جبران خسارت را از دولت یا حاکمیت داشته باشم.

ندری افزود: آقای زاکانی گفته است که دولت از بورس حدود ۳۰۰ هزار میلیارد برداشته است در حالی که دولت بدون اجازه مجلس حق کسب درآمد در هیچ حوزه‌ای را ندارد حال باید این سوال را از آقای زاکانی پرسید که شما که در مجلس یازدهم بودید چرا به دولت اجازه برداشت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را از بازار سرمایه صادر کردید؟

وی تصریح‌کرد: در مناظره اول بیشتر به جای اینکه شاهد تبادلات مباحث اقتصادی بین نامزدها باشیم سخنان بیشتر رنگ و لعاب سیاسی داشت که در بعضی مواقع چاشنی تخریب هم به خود گرفت.

این استاد اقتصاد گفت: تا زمانی که عملکرد شرکت‌ها به صورت واقعی بهبود پیدا نکند شاهد رونق بازار سرمایه نخواهیم بود. اگر اقتصاد کشور تورم بالایی داشته باشد قیمت انواع سهم افزایش پیدا خواهد کرد و اگر نرخ تورم کاهش پیدا کند قیمت سهم نزولی خواهد شد مگر اینکه مشکلات تولید حل شود و شرکت‌ها به سودآوری واقعی برسند.

ندری اضافه‌کرد: کاهش نرخ تورم و نرخ ارز تاثیر منفی خود را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.

کد خبر 434001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =