بازدهی مثبت بزرگان / صدرنشینی پالایشی ها

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با بازگشت تقاضا به گروه پالایشی و رشد قیمت نفت، برای هفته پیش رو هم انتظار رشد در این گروه در کنار نمادهای روانکار را داریم.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ در هفته‌های گذشته در حالی که منتظر خبرهای خوبی بودیم که باعث می شد بازار بتواند روند بهبود خود را طی کند، ولی برخی تصمیمات موجب ریزش بازار شد و در نهایت شاخص های کل و هم وزن به ترتیب با کاهش ۱۵و ۱۳درصدی تا انتهای هفته گذشته رسیدند.

محمدرضا قاسمی، مدیر تحلیل شرکت کارگزاری مبین سرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: در هفته گذشته شاخص هموزن در حالی بازدهی منفی نزدیک به صفر داشت که شاخص کل با بازدهی ۳.۵ درصد به کار خود پایان داد. این روند بازار در سال جدید نشان از تحلیلی شدن بازار دارد؛ در حالی که در هفته های گذشته خبرهای مثبت و تصمیمات به ظاهر تاثیرگذار بر روند مثبت بازار مخابره می شد و انتظارات را برای رشد بازار شکل می داد، ولی در اکثر هفته ها شاهد ریزش بازار بودیم و در نهایت شاخص های کل و هم وزن به ترتیب با کاهش ۱۵ و ۱۳ درصدی تا انتهای هفته گذشته رسیدند.
وی افزود: در هفته گذشته به جز معاملات سیمان در بورس کالا و رشد قیمت قند و شکر، خبر مثبت خاصی نداشتیم و حتی دلار نیمایی هم به کمتر از ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، شاهد بازدهی مثبت بزرگان بازار بودیم که اتفاقا دستوری و برای حفظ ارزش بازار نیست.
مدیر تحلیل کارگزاری مبین سرمایه بیان کرد: بهترین صنایع هفته، پالایشی ها و غذایی ها بودند که برای پالایشی ها با کاهش ۲۰% از ابتدای سال منطقی است، ولی برای غذایی ها باید جانب احتیاط را حفظ کنیم و البته از پتانسیل حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در صنعت قند و روغن خوراکی غافل نباشیم.

بهترین های بازار

وی افزود: بهترین نماد بازار بعد از نماد عرضه اولیه غکورش، به ترتیب برکت، کماسه، کدما، سیستم و شپنا بودند. همچنین برکت به دلیل ریزش قیمتی ۳۰ درصد و خبر تولید انبوه واکسن کرونا و کماسه هم به دلیل ریزش ۸۰ درصد در یک سال اخیر و نهایی شدن افزایش سرمایه ۶۴۰% برای خریداران جذاب بودند، اما از طرف دیگر ادامه بازگشایی های منفی بدون دامنه نوسان همچنان قربانی می گیرد و دغدغه اصلی سهامداران صنایع کوچک شده است.
قاسمی عنوان کرد: شاخص دلار در محدوده ۹۰.۵ درصد تثبیت شده و اونس طلا به کمتر از ۱۸۷۰ دلار هم رسیده است . همچنین نفت موفق به شکستن مقاومت ۷۰ دلاری شد و تا رکورد ۷۷ دلاری سال ۲۰۱۸ فاصله چندانی ندارد و پیش بینی ها از افزایش حجم تقاضا برای این کالای استراتژیک، آینده نزدیک ۸۰ دلاری را می بینند. در فلزات اساسی هم شاهد ثبات قیمت ها هستیم که پیش بینی رشد مصرف به دلیل کاهش اثرات کرونا در جهان، انتظارات رشد قیمتی در میان مدت را برای آنها ایجاد کرده است، اما در صنعت فولاد با توجه به ارزش بالای معاملات و سهم بسیار چین، از شکننده بودن قیمت ها صحبت به میان می آید و باید به کاهش فاصله ها در محصولات با فرآیند تولید یکسان هم نگاهی داشته باشیم.

پیشروان هفته جاری

وی تصریح کرد: با بازگشت تقاضا به گروه پالایشی و رشد قیمت نفت، برای هفته پیش رو هم انتظار رشد در این گروه در کنار نمادهای روانکار را داریم. همچنین همراهی اوره ای ها در کاهش قیمت؛ باوجود رشد قیمت جهانی محصول، منتظر افزایش تقاضا و رشد قیمتی برای این گروه هم هستیم. با دریافت مجوزهای پیاپی رشد نرخ در صنایع کوچک داخلی و از طرفی بازگشایی های منفی در این صنایع، از میانه هفته آینده باید شاهد رشد هرچند هیجانی در این صنایع از جمله نیروگاهی و غذایی و لاستیکی باشیم. بهترین های این صنایع رمپنا و غبشهر و پکرمان هستند، اما دارویی ها باید منتظر حذف یا کاهش حجم دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی باشند تا بار دیگر به جذاب ترین صنایع بازار تبدیل شوند.

کد خبر 433892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =