افت شاخص بورس تحت تاثیر رفتار هیجانی سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد که بازار سهام تا پایان سال جاری به حدود ۴۰ درصد بازدهی دست پیدا کند.

به گزارش صدای بورس، احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه افزود: وقتی که سهام بورس برای دو روز با رشد پنج درصدی همراه می‌شود سهامداران از ترس از دست دادن بازدهی به دست آمده به سرعت اقدام به شناسایی سود می‌کنند که این امر باعث خواهد شد که رشد بازار استمرار نداشته باشد و بازار دوباره برای مدتی موقت، منفی شود.

اشتیاقی به بازگشت شاخص بورس به مدار نزولی و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: اکنون روند بازار به گونه ای شده است که تا شاخص بورس برای چند روز متوالی وارد مدار صعودی می شود، سهامداران به سمت شناسایی سود پیش می روند، این موضوع به شدت بر روند بازار تاثیرگذار است و باعث بازگشت دوباره شاخص بورس به مدار نزولی می شود.

اشتیاقی با بیان اینکه تداوم شاخص بورس در بازار مشروط بر آن است که هیجانات ایجاد شده در کشور باعث کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان نشود، تاکید کرد: در صورتی که نرخ دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد ممکن است تغییری در میزان ۴۰ درصد بازدهی شاخص بورس تا پایان سال جاری ایجاد شود و در آن زمان پیش بینی ها از روند بازار تغییر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:

مهمترین چالش‌های بازار سرمایه


این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به وضعیت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازار، در صورت تثبیت نرخ دلار در قیمت های ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان می توان امیدوار بود که شاخص بورس طبق پیش بینی ها تا پایان سال جاری با بازدهی ۴۰ درصدی همراه شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که برای بازار انتظار بازدهی ۴۰ درصدی وجود دارد اصولا با افزایش ۱۰ درصدی قیمت سهام، سهامداران به دلیل نگرانی های ایجاد شده در بازار به منظور شناسایی سود به سمت عرضه بخشی از سهام خود در بازار پیش می روند، از این طریق نقدینگی را در اختیار می گیرند تا در صورتی که سهام با صف فروش مواجه شد با قیمت پایین تر اقدام به خرید همان سهم در بازار کنند.

اشتیاقی اظهار داشت: زمانی که بازا برای دو روز با رشد پنج درصدی همراه شود سهامداران از ترس از دست دادن بازدهی به دست آمده به سرعت اقدام به شناسایی سود در بازار می کنند که این امر باعث می شود تا دیگر رشد بازار استمرار نداشته باشد و بازار دوباره برای مدتی موقت منفی شود اما بعد از آن دوباره بازار با توجه به متغیرهای کلان اقتصادی به سمت روند صعودی پیش می رود و شاخص بورس دوباره مثبت می شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نباید انتظار داشته باشیم که بازار مانند سال گذشته برای مدتی طولانی با صف خرید همراه باشد و سهامداران روزانه از این بازار کسب سود کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 433828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =