اعلام زمان واریز سود سهام عدالت

یک مقام آگاه گفت: تنها ۳۰ درصد از نصفه باقیمانده سود سهام عدالت واریز می‌شود.

به گزارش صدای بورس، سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در اواخر سال ۹۹ به میزان ۵۰ درصد واریز شد و قرار شد ۵۰ درصد دوم از این سود عملکرد بعد از عید ۱۴۰۰ به حساب سهامداران عدالت که ۴۹ میلیون نفر هستند واریز شود. حتی صحبت‌هایی بر این بود که در ماه مبارک رمضان و یا حداکثر عید فطر ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

در این زمینه از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کردیم و این گونه کسب اطلاع کرد که تاکنون حدود ۳۰ درصد از سود سهام عدالت مربوط به ۵۰ درصد باقیمانده واصل شده و هنوز ۲۰ درصد از سود باقیمانده شرکت‌ها به حساب این شرکت واریز نشده تا بین سهامداران عدالت تقسیم شود.

همچنین پیش از این حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفته بود از ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت ۲۹ شرکت برای عملکرد سال ۹۸ خود سود شناسایی کرده که باید بین سهامداران عدالت چه در روش مستقیم یا غیرمستقیم بین سهامداران توزیع شود که بر این اساس با توجه به تلاش فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ۵۰ درصد از این سود که واصل شده بود قبل از عید به حساب سهامداران واریز شد.

البته قانون تجارت در این زمینه ایراداتی دارد از جمله اینکه قانون تجارت می‌گوید برای عملکرد شرکت‌های بورسی در یک سال مالی می‌توان تا تیرماه سال بعد مجمع برگزار کرد و در صورت شناسایی سود و تصویب در مجمع می‌توان تا ۸ ماه بعد از آن این سود را به حساب سهامداران واریز کرد.


بیشتر بخوانید:

قیمت انواع موبایل در ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ +جدول


بنابراین یک شرکت سهامی عام عملا طبق قانون می‌تواند تا یک سال سود کسب شده عملکرد شرکت خود را نزد خود نگه داشته و بعد از آن همان مبلغ سود را با وجود کاهش ارزش پول که بر اثر تورم اتفاق می‌افتد، به حساب سهامداران چه سهامدار حقیقی و یا حقوقی و چه سهامدار عدالت باشد، واریز کند، بر این اساس سود عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ باید حداکثر تا پایان اسفند ۹۹ واریز شود.

شرکت‌های سرمایه پذیر در سایه نبودن متولی مشخصی برای سهام عدالت این سودها را نزد خود نگه داشته و حتی جواب نامه نگاری‌های فراوان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مبنی بر وصول این سود و واریز به حساب سهامداران عدالت به صورت متمرکز را نمی‌دهند.

در این زمینه یک مقام آگاه گفت: با توجه به پراکنده بودن و زیاد بودن مشمولان سهام عدالت، باید همه سودها واصل شود و به صورت همزمان به حساب دارندگان سهام واریز شود، اما چون تا کنون از ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت فقط ۳۰ درصد واصل شده،‌احتمالا این ۳۰ درصد واریز می‌شود و ۲۰ درصد سود سهامداران عدالت در شرکتها می‌ماند.

به گفته وی، لازم است از مقامات بالاتر مانند وزیر اقتصاد و یا رئیس جمهور در این زمینه وارد شود تا سود اندک و پراکنده سهامداران عدالت که نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر مانده است را هرچه زودتر وصول کنند و به حساب سهامداران عدالت که از دهک‌های کم‌درآمد جامعه هستند، واریز شود.

منبع: فارس

کد خبر 433778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    مردم تاکی باید صبر کنند دیگه دق کردن