ارزندگی سهم‌ها بازار را رونق بخشید

کاهش محسوس P/E بازار جذابیت خرید شرکت‌های بزرگ را برای خریداران میان مدتی یا سهامدارانی که تمایل بیشتری برای حضور در مجامع و کسب سود بیشتر دارند، فراهم کرده است.

صدای بورس - حسین حریریان؛بعد از مدت ها افت و ریزش که بازار سرمایه با آن دست و پنجه نرم می‌کرد چند روزی است که بازارجان گرفت.
کامل ابراهیمیان، مدیر سرمایه‌گذاری توسعه مبین ملت با اشاره به اینکه وضعیت بازار به چند عامل بستگی دارد، گفت: بیشتر سهم‌ها در بازار اصلاح زیادی داشته‌اند تا جایی که بعضی از آنها تا ۸۰ درصد ارزش خود را نسبت به تابستان ۹۹ از دست دادند. حتی شرکت‌های بزرگ هم ۵۰ تا ۶۰ درصد اصلاح قیمت داشتند یا هلدینگ ها روی NAV زیر ۵۰ درصد معامله می‌شوند، این افت قیمت از سمتی و از سوی دیگر کاهش میزان فروشندگان بر روند بازار اثرگذار است.

مدیر سرمایه‌گذاری توسعه مبین ملت با عنوان اینکه رشد دلار هم دلیل مؤثری بود، تشریح کرد: وضعیت مناسب بازارهای جهانی و تورم دنیا و حضور در فصل مجامع هم مزید بر علت شده؛ از سوی دیگر نرخ سود بین بانکی هم روند نزولی داشته که خود بی تاثیر بر روند بازار نیست.
این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به افت سهم‌ها افزود: کاهش محسوس P/E بازار جذابیت خرید شرکت‌های بزرگ را برای خریداران میان مدتی یا سهامدارانی که تمایل بیشتری برای حضور در مجامع و کسب سود بیشتر دارند، فراهم کرده است.


بیشتر بخوانید:
برجام احیا می‌شود


ابراهیمیان ادامه داد: در شرایط فعلی بازار در کمترین مرتبه P/E قبل از مجامع چند سال گذشته است و تمام این موارد باعث جذابیت هرچه بیشتر بازار برای افرادی است که پول نقد دارند و ترجیحشان بر ورود به بازار سرمایه است؛ در شرایط فعلی با توجه به عواملی بررسی شده سمت تقاضا تقویت و به همین خاطر است که معاملات بهتر و حجم آن بیشتر شده است اما نمی‌توان انتظار بسیار بالایی از بازار سرمایه داشت.
این فعال بازار سهام با پیش‌بینی اینکه بازار سرمایه برای سال جاری از رقبای خود پیشی می‌گیرد، عنوان کرد: فکر می‌کنم بازده‌ این بازار نسبت به سپرده بانکی و یا سایر بازارها سود معقول تری را در سال جاری برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.
وی افزود: امید است تیم و کابینه اقتصادی دولت بعد متشکل از خبرگان اقتصادی باشد تا بتوانند بر اساس برنامه‌ مناسب وضعیت فعلی اقتصادی، نرخ بهره، کسری بودجه و بحث مربوط به صادرات شرکت‌ها را به خوبی مدیریت کنند.

کد خبر 433698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =