قیمت‌گذاری دستوری آفت بازار سرمایه/ دولت رقیب بخش خصوصی در بورس

دولت در بورس رقیب بخش خصوصی است؛ وقوع این اتفاق زمان ماندگاری سرمایه مردم در بورس را بسیار کم خواهد کرد. در حقیقت دخالت دولت در تعیین دامنه نوسان و حجم مبنا کاملا مشهود است که وقوع این اتفاق نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه را از بین می‌برد.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند بخشی از معاملات مسکن و خودرو را در کشور کم کند اما تزریق نقدینگی خارج شده از بازارهای طلا،ارز ،مسکن و خودرو می‌تواند به بازار بورس منتقل شود به شرطی که دولت اقدام به قیمت‌گذاری دستوری کالاها و سهام آنها در بازار سرمایه نکند.

مهدی شبانی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه وقتی نرخ تورم در کشور بالا می‌رود شاهد گرانی بیش از حد مسکن، خودرو و طلا و ارز خواهیم بود،گفت: اخذ مالیات از تورم کالایی که ناشی از همان تورم گران شده است می‌تواند در کاهش تعداد معاملات کالاها نقش بسزایی داشته باشد.

وی اضافه‌کرد: البته بنده با کلمه هدایت نقدینگی به بورس مشکل دارم زیرا نقدینگی در سیستم بانکی ایجاد می‌شود و در نهایت هم به بانک برمی‌گردد.

شبانی تصریح‌کرد: البته خروج پول از بازار خودرو و مسکن الزاما موجب ورود پول به بورس نمی‌شود مگر اینکه بازار سرمایه جذابیت‌های لازم را داشته باشد. دولت نباید انتظار داشته باشد که اگر قیمت‌گذاری دستوری روی صنایع مختلف انجام می‌دهد و این صنایع هم بهره‌وری پایینی دارند مردم نقدینگی خود را وارد بازار این صنایع کرده و اقدام به خرید سهام آن‌ها کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مهمترین پیش‌زمینه برای ورود پول مردم از بازار خودرو و مسکن به سوی بورس، عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری برای کالاهای مختلف در بازار و سهام آنها در بازار سرمایه است. برای ورود پول مردم به بورس باید دولت مانند داور عمل کند و دخالتی در قیمت‌گذاری سهام و کالاها در بازار نداشته باشد.

شبانی گفت: متاسفانه دولت در بورس رقیب بخش خصوصی است که وقوع این اتفاق زمان ماندگاری سرمایه مردم در بورس بسیار کم خواهد کرد. در حقیقت دخالت دولت در تعیین دامنه نوسان و حجم مبنا کاملا مشهود است که وقوع این اتفاق نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه را از بین می‌برد


بیشتر بخوانید:
می‌گویند چرا مشکلات را وقتی رییس بانک مرکزی بودی، حل نکردی؟


وی تاکید کرد: دخالت دولت در بازار سرمایه دووجهی است که یکی از وجه‌های آن مکانیزم بورس است و دیگری قیمت‌گذاری کالاهاست که در عملکرد شرکت‌ها موثر است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه‌کرد: بازار سرمایه بازاری است که در آن تامین مالی به صورت بلندمدت اتفاق می‌افتد و هدف از حضور شرکت‌ها در بورس این است که در آنها تامین مالی رخ بدهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتظار من از دولت آینده این است که با عدم دخالت در بازار سرمایه زمینه‌ای را فراهم کند تا با حضور افراد و صاحبان شرکت‌ها در بورس شاهد ایجاد چرخه مالی در بازار سرمایه باشیم زیرا اگر دخالت دولت در بازار سرمایه تداوم یابد به طور قطع شاهد ترویج سفته‌بازی در بورس خواهیم بود.

وی گفت: باید دولت و سازمان بورس از دخالت در قیمت‌گذاری دستوری پرهیز کنند تا با حضور افراد حقیقی و شرکت‌ها در بازار سرمایه شاهد ایجاد چرخه مالی در این حوزه اقتصادی مهم باشیم.

کد خبر 433678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =