طرح مالیات بر عایدی سرمایه، اقدام خوبی برای کاهش فشارهای اقتصادی

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش گفت: اقتصاد ما همیشه از مناسبات سوداگری آسیب دیده است بنابراین، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، اقدام خوبی برای کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم است.

به گزارش صدای بورس، همایون دارابی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان داشت: حجم قابل ملاحظه ای از نقدینگی و سرمایه‌ها در کشور به جای فعالیت های تولیدی در فعالیت های سوداگرانه متمرکز می شود و به همین ترتیب، می توان گفت نفس طرح این موضوع در مجلس اقدام خوبی است که می تواند تا حدودی فشارهای ناشی از افزایش قیمت ها را بر مردم کاهش دهد.

دارابی افزود: باید در این میان به چند نکته دقت کافی داشته باشیم. نکته اول این که این طرح با کاهش ارزش پول ملی در هم آمیخته نشود . بعضی مواقع چیزی را عایدی سرمایه می دانیم که نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی می شود . به همین خاطر باید در نحوه اجرای این مالیات ها دقت لازم صورت گیرد تا خلط مبحث ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش خاطرنشان کرد: در این طرح پیش بینی شده است که اگر ملک یا خودرویی در مدت زمان کوتاهی دست به دست شود مالیات سنگینی از این معامله اخذ می شود . اخذ این مالیات های سنگین می تواند تا حدودی سرمایه ها را به سمت تولید و بازار سرمایه هدایت کند و به این ترتیب کمبود نقدینگی بازار را تا حدودی برطرف کند.


بیشتر بخوانید:
گزارش عملکرد یک ماهه «شنفت»،«سخوز»، «کویر»، «دعبید»


وی در خصوص تصویب این طرح در مجلس و مراحل تبدیل به قانون شدن آن بیان داشت: فعلا کلیات این طرح به تصویب رسیده است و باید منتظر باشیم که در کمیسیون های اقتصادی، شورای نگهبان نیز تصمیمات لازم در این خصوص اخذ شود . تغییرات احتمالی آن در مسیر تبدیل شدن به آیین نامه اجرایی نیز باید با دقت بررسی شود تا پس از آن ارزیابی های لازم صورت پذیرد.

دارابی با اشاره به نکته مهم این طرح که همان تفکیک جدی میان عایدی سرمایه و منافع ناشی از کاهش ارزش پول ملی است تأکید کرد که اگر این تفکیک با تیزبینی و مراقبت صورت پذیرد، می توان از این طرح به عنوان یکی از طرح های موفق در رونق تولید ملی نام برد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص رونق بازار سرمایه با تصویب این طرح گفت: قطعا زمانی که معاملات مسکن برای سوداگران با مالیات هنگفت همراه شود این فشار نقدینگی از بازار سوداگری به سمت بازارهای تولیدی حرکت می کند. لذا با اجرای دقیق قانون و مداومت در اصلاح آن می تواند این هدایت نقدینگی را به سمت تولید و به خصوص بازار سرمایه حرکت داد . اما در این میان مهم ترین مسئله مراحل اجرایی و نحوه اجرا و بازبینی های قانونی این طرح است.

منبع: سنا

کد خبر 433616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =