بیشترین صادرات فولاد ایران به کجاست؟/ چشم‌انداز صادارت؛تایلند، ویتنام، تایوان و اندونزی

کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول تصویب بخشنامه برای اخذ عوارض واردات فولاد هستند. بی شک تصویب این بخشنامه می تواند صادرات محصولات میانی ایران به این کشورها  را کاهش دهد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ فولادی‌ها بزرگترین سهامداران بازار سرمایه هستند و قیمت سهام آن تحت تاثیر مستقیم قیمت جهانی فولاد قرار دارد. میزان صادرات و خبرهای جهانی از تصویب بخشنامه، کاهش و افزایش تعرفه‌های کشور ها بر واردات فولادی ها بر سهام این فلز ارزشمند تاثیر گذار است،  کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول تصویب بخشنامه برای اخذ عوارض واردات فولاد هستند و از طرفی چین تعرفه مالیات وارداتی فولادی‌ها را به صفر رسانده است. 

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازار بین المللی فولاد و سنگ آهن در ارتباط با پتانسیل های صادراتی معدن و صنایع معدنی ایران به صدای بورس  گفت: پیشتر ایران به کشورهای جنوب شرق آسیا و مالزی، تایلند و تایوان فولاد صادرات داشت. اکنون بیشترین میزان صادارات فولاد ایران به چین است و کشورهای جنوب شرق آسیا( آ س آن) تقاضای کمتری برای فولاد دارند. از آنجایی که وضعیت اقتصادی فیلیپین و مالزی زیاد خوب نیست، تقاضای فولاد زیادی از این کشورها وجود ندارد.

وضعیت صادارت معدن و صنایع معدنی ایران به تایوان و ویتنام 
وی در ارتباط با سایر کشورهای جنوب شرق آسیا گفت: از وضعیت اقتصادی تایوان و ویتنام نسبت به سایر کشور ها بهتر است. ویتنام یک شرکت بزرگ فولاد سازی به نام هوآپات دارد که هم نیاز داخلی را تامین می کند و هم به سایر کشور های حوزه آ س آن فولاد صادر می کند. کشورهای حوزه آس آن  با یکدیگر توافق تجاری دارند به شکلی که واردات این حوزه معاف از عوارض است، بنابراین خرید فولاد از ویتنام به صرف تایوان است و  صرفه اقتصادی بیشتری دارد.


بیشتر بخوانید:

انجمن سیمان سهمیه را مشخص کرد/ به هر ساختمان چند سیمان می‌رسد؟!

بی‌عدالتی ۲۰ میلیون نفری، گاف سازمان خصوصی سازی است؟

مدیرعامل چادرملو: فولادی‌ها دست به یکی کرده‌اند
 


وضعیت صادارت معدن و صنایع معدنی به تایلند و اندونزی
جعفری طهرانی بیان کرد:‌ تایلند و اندونزی کشورهایی هستند که شانس صادرات فولاد  ایران به آن‌ها بیشتر است اما بازار محدودی دارند. چشم انداز صادرات فولاد ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بستگی مستقیم به برنامه‌های فولادی این کشورها دارد.کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول تصویب بخشنامه برای اخذ عوارض واردات فولاد هستند. واردات محصولات میانی از کشورهایی همچون ایران و ترکیه و چین به تولیدات داخلی این کشورها لطمه می زند. بی شک تصویب این بخشنامه می تواند صادرات محصولات میانی ایران به این کشورها  را کاهش دهد.

بازار بین المللی فولاد و سنگ آهن
کارشناس ارشد بازار بین المللی فولاد و سنگ آهن  گفت:‌بازار چین هدف اصلی صادرات محصولات فولادی ایران بوده و هست و باید تمام تمرکز ایران به صادرات این کشور باشد.  میزان واردات چین از ایران در مقایسه با حجم بزرگ واردات این کشور، زیاد نیست و آمار آن را باید از گمرک چین گرفت.

۱۵ تا ۲۰ درصد از کل صادرات فولاد ایران به چین

وی افزود: میزان صادرات ایران در سال گذشته حدود ۸.۵ نیم میلیون تن است که در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل صادرات فولاد ایران به چین است.  امسال پتانسیل صادرات فولاد ایران به چین به ۲ برابر افزایش پیدا کند. دلیل آن نیز بالا بودن قیمت جهانی فولاد و پتانسیل بازار چین برای فولاد ایران است هر چند که بطور موقتی بر اساس سیاست های اخیر دولت چین، قیمت فولاد بطور موقتی کاهش یافته است.

کد خبر 433591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =