روزهای خونیـن

اولین هفته خرداد ماه با ریزش شاخص کل به کف کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی خاتمه یافت. متقارن‌سازی دامنه نوسان به مثبت و منفی ۵ درصد که از هفته گذشته آغاز شده بود اصلاح بیشتر شاخص را به همراه داشت.

انتشار گزارشات خوب ۱۲ ماهه و آغاز انتشار گزارش عملکرد اردیبهشت ماه شرکت‌ها گرچه عملکرد خوبی را نشان می‌دهد اما تاثیری در کلیت بازار نداشته و فروشنده ها منتظر اولین فرصت جهت خروج از سهام خود هستند که برگزاری مجامع یکی از فرصت هاست. این روزها نمادهایی که مجامع می‌روند با بازگشایی‌های خونین همراه هستند و افت های عجیبی را پس از مجمع همراه دارند.

ثبت بیشترین ریزش و خروج پول 
اولین روز خرداد ماه هم مطابق روزهای قبل خونین بود درگیری بازار با اخبار سیاسی و حواشی انتخابات سبب شده تا واکنشی نسبت به گزارشات کدال نداشته باشد. با وجود عملکرد خوب برخی شرکت ها در فصل زمستان بازهم استقبالی در بازار مشاهده نمی‌شود. همچنین با توجه به شروع انتشار گزارشات ماهانه بازهم بعید است که حواشی سیاسی اجازه تاثیر گذاری کدال را بر بازار بدهد. شاخص کل با ریزش ۲۶ هزار واحدی اولین روز هفته رتبه نخست بیشترین ریزش طی ماه های اخیر را به خود اختصاص داد و این درحالی بود که بیشترین خروج پول حقیقی از ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ روز شنبه اتفاق افتاد. در حالی که آمار و ارقام منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان از رشد ۲ درصدی تورم نسبت به ماه قبل دارد و همچنین نرخ دلار هم ریزش چندانی نداشته تنها بورس است که هر روز را خونین تر از روز قبل به پایان می‌رساند.

نیاز به شوک واقعی و بزرگ
 دومین روز هفته و رسیدن شاخص به کف کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی با ریزش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل همراه بود. در حالی که ارزش معاملات خرد بالای ۲۳۰۰ میلیارد تومان بود اما شاهد خروج ۶۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. ریزش بیش از ۴۵ هزار واحد طی تنها دو روز و بازگشایی های عجیب و غریب با نوسان ۵۰ تا ۶۰ درصدی بعضی نمادها بعد از مجامع نشان می‌دهد بازار به یک شوک واقعی و بزرگ نیاز دارد تا بخواهد از این بحران خارج شود.  

ناامیدی مطلق و نبود تحرک 
دوشنبه نیز مانند دو روز قبل منفی بود و شاخص کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را هم به لطف بازگشایی ۲۰ درصد منفی نماد بانک ملت از دست داد تا نا امیدی مطلق در بازار حکم فرما شود. در حالی که ارزش معاملات خرد بالای ۲۶۰۰ میلیارد تومان و خروج پول حقیقی نیز به ۳۷۵ میلیارد تومان کاهش یافته، باز هم تحرک خاصی در بازار مشاهده نمی‌شود. گویی چشم بازار بیش از کدال و دلار و قیمت های جهانی به نتایج گفت و گوی برجامی و انتخاب ریاست جمهوری است. سه شنبه بعد از چند روز خونین وضعیت بازار بهتر بود شاید تاثیر تزریق پول است که اکنون خود را نشان داده و شاید مشخص شدن نامزدهای نهایی انتخابات، در هر حال سه شنبه شاخص کل توانست سطح  یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را به لطف مثبت شدن پالایشی ها و کاهش صف فروش از ۴۲۰ نماد به ۳۵۰ نماد و افزایش ارزش معاملات خرد به بالای ۳ هزار میلیارد تومان و همچنین کاهش خروج پول به زیر ۳۰۰ میلیارد تومان را پس بگیرد. گرچه با از دست رفتن کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی انتظار حمایت قوی در اعداد یک میلیون و ۵۰ هزار واحدی وجود داشت ولی به نظر می‌رسد ریزش شاخص برای رسیدن به این اعداد در بازه طولانی‌تر اتفاق بیفتد.

انتظار کاهش صف های فروش 
آخرین روز هفته نیز شاخص حدود ۴ هزار واحد دیگر افزایش یافت. نمادهای فارس، رمپنا و فولاد بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشتند و نماد وصندوق بیشترین تاثیر منفی. از نکات قابل توجه در آخرین روز معاملاتی هفته کاهش صف های فروش به کمتر از ۵۰ درصد بود که نشان می‌دهد جریان نقدینگی کم کم در حال اثرگذاری است و می‌توان انتظار داشت رفته رفته این صف ها کمتر شود. کیان، پالایش، دارا یکم، کارین، پارند و کمند مجموعا با ۱،۲۵۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
 

  • حسام بصیری - کارشناس بازار

    منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۱
کد خبر 433577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =