آتش بورس گلستان می‌شود

سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیر حسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی ۷ گزینه نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ احراز صلاحیت شدند.

درمیان داوطلبان انتخابات، چهره‌هایی همچون علی لاریجانی، محمود احمدی نژاد و اسحاق جهانگیری هم دیده می شدند که صلاحیتشان احراز نشد.

در این مرحله، نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات وارد فاز تبلیغاتی شده و سعی دارند با دادن وعده‌هایی متناسب با وضعیت زندگی، معیشت و دغدغه‌های مردم آرای بیشتری به سبد خود سرازیر کنند. در این میان بازار سرمایه که درست سال گذشته همین زمان یکی از شیرین‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری برای مردم بود حالا به جهنمی تبدیل شده که سرمایه‌ها هر روز در آن سوخته و راه برون رفت بسته‌تر شده است. در وامصیبتای بازار سرمایه اظهار نظرهای متعددی در رابطه با تاثیر انتخابات بر روند بازار وجود دارد و بسیاری از کارشناسان امیدوارند رئیس‌جمهور جدید راهگشای برون‌رفت از وضعیت فعلی باشد. در این بین برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری پیشتر و با توجه به اهمیت موضوع اظهارنظرهایی در رابطه با بازار سرمایه داشته و حتی وعده هایی هم داده اند. در ادامه علاوه بر بررسی اجمالی رزومه نامزدهای احراز صلاحیت شده به اظهار نظر آنها درباره بازار سرمایه نگاهی خواهیم داشت.

  • امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، جوان‌ترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است. او نیز همچون زاکانی ۱۳ سال سابقه نمایندگی مجلس و یک سال نایب‌رئیسی مجلس یازدهم را دارد. وی ۲۹ دی ماه سال گذشته در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه گزارشی مستند از جزئیات تخلفات صورت گرفته در بازار سرمایه ارائه کرد و در این نامه انتقادات تندی نسبت به مدیریت بورسی دولت روحانی انجام داد. وی باور دارد که سازمان بورس اراده کند، بورس رشد می‌کند. قاضی‌زاده هاشمی که اولین نشست خبری خود را با شعار «دولت سلام» برگزار کرد بعد از چندین سلام معضل بورس را قابل حل دانست و گفت: سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رئیس جمهور نیاز دارد، من در مورد بورس شکایت و بازخواست کردم. این مسیر را رها نمی‌کنم و امیدوارم در روزهای ابتدایی دولت سلام مشکل بورس حل شود.
  • سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه دومین‌بار است که بین نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد. او پیش از ریاست دستگاه قضا، عهده‌دار مسئولیت‌هایی همچون تولیت آستان قدس رضوی، دادستانی کل کشور، معاونت اول قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور بوده است. وی در انتخابات سال ۹۶، ‌ ۱۶ میلیون رای کسب کرد. این میزان از آرا به عنوان رقیب رئیس جمهور مستقر در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه است. از همین روست که ریاست فعلی دستگاه قضا به عنوان جدی‌ترین گزینه تصاحب صندلی ریاست دولت سیزدهم مطرح است. رئیسی آبان سال گذشته، دستورالعملی برای ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه ابلاغ کرد. وی اردیبهشت ماه ۹۹ در مورد بورس گفته بود: رونق بورس برای همه نشاط آور است اما برای جلوگیری از آفات محتمل و تولید پرونده در آینده باید مراقبت تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود. وی در جایی هم درباره مقوله خصوصی سازی گفته بود: دستگاه قضا از خصوصی‌سازی ضابطه‌مند حمایت می کند.
  • عبدالناصر همتی که روز پایانی ثبت‌نام‌ها خود را به وزارت کشور رساند، سابقه مدیریت بیمه‌ای، بانکی و رسانه‌ای دارد. او در سال ۹۷ و پس از سیف رئیس کل بانک مرکزی شد. در کارنامه او ریاست بیمه مرکزی ایران، مدیرعاملی بانک‌های ملی و سینا و معاونت صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد. در خصوص گرایش سیاسی وی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. برخی او را اصلاح‌طلب و برخی دیگر او را مستقل می‌دانند. همتی در اردیبهشت ماه سال گذشته گفته بود: همه به این نتیجه رسیده‌اند که بازار سرمایه جای خوبی برای سرمایه‌گذاری است. وی افزود: خود بانک‌ها از ما می‌خواهند سود را کاهش دهیم! سهم بازار سرمایه در تامین مالی باید به حدود ۵۰ درصد برسد. سرمایه گذاران و سهامداران بازار سرمایه اما دل خوشی از همتی ندارند تا جایی که وی گفته: بانک مرکزی و بنده در موضوع بورس مظلوم واقع شده ایم، اما بنا نداریم خیلی مسائل را پاسخ دهیم. وی در آخرین روزهای قبل از احراز صلاحیتش با بیش از ۳۰ مدیر فعال بازار سرمایه نشستی برگزار کرده بود که این نشست هم خالی از حاشیه نبود.
  • محسن مهرعلیزاده، از مدیران ارشد دولت اصلاحات محسوب می‌شود هرچند جبهه اصلاحات اعلام کرده که در این دوره نماینده ای ندارد. وی در دولت اول خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم او رئیس سازمان تربیت بدنی بود. عضو فعلی هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش در ابتدای دولت دوازدهم به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد اما تنها یک سال بعد به موجب اینکه مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شد، مجبور شد از سمت خود استعفا دهد. برخی منابع رشته دکترای وی را مدیریت مالی دانشگاه تهران و بعضی دکترای اقتصاد دانشگاه تیل برگ هلند اعلام کرده‌اند. بررسی های صدای بورس برای دریافت دیدگاه و اظهار نظروی درباره بازار سرمایه و راهکارهای احتمالی تا این لحظه بی‌نتیجه بوده است.
  • سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت و نماینده کنونی رهبری در این شورا به همراه سیدابراهیم رئیسی و محسن مهرعلیزاده برای دومین بار در جمع نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری حضور دارد. او در سال ۹۲ نیز نامزد شد که با ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار رای (۱۱.۳۶ درصد) نفر سوم شد. جلیلی یکی از دو نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی خرداد سال گذشته در مورد بورس گفته بود: برای جلب اعتماد مردم به بازار سرمایه باید با ناکارآمدی شرکت‌ها و سفته بازی‌های نابجا مقابله کرد.
  • محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ۶۷ سال سن، مسن‌ترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است. او در سال‌های ۸۴، ۸۸ و ۹۲ نیز در جمع نامزدهای نهایی انتخابات قرار گرفت، البته در سال ۸۴ پیش از برگزاری انتخابات انصراف داد. ‌رضایی بیشترین اظهار نظر را درباره بازار سهام داشته و در جایی ضمن انتقاد از ارزان خریدن های سوداگرانه ۱۵۰ نفر در ماه‌های ابتدای جهش بورس و ثروت بادآورده برخی شرکت ها و موسسات در مرداد و شهریور گفته بود که عملاً سرمایه مردم را در بورس به یغما بردند.
  • علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز درمیان ۷ نامزد احراز صلاحیت شده است. وی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد، اما صلاحیتش احراز نشد. زاکانی ۱۳ سال سابقه نمایندگی مجلس و یک سال ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را در کارنامه خود دارد. زاکانی یکی از منتقدان جدی برجام و تصویب بیست دقیقه‌ای آن در مجلس نهم با ریاست لاریجانی بود وی البته از منتقدان دولت روحانی در زمینه بازار سرمایه است به طوری که آذرماه ۹۹ معتقد بود: موضوع بورس از آن کلاه‌های گشادی بود که بر سر مردم گذاشتند!
کد خبر 433574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =