برجام احیا می‌شود

اگر قصد تشریح شرایط فعلی را داشته باشیم، شاید در چند دهه گذشته بی‌سابقه باشد زیرا هم تورم و هم شرایط نااطمینانی به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه و کرونا را تجربه کردیم.

اگر قصد تشریح شرایط فعلی را داشته باشیم، شاید در چند دهه گذشته بی‌سابقه باشد زیرا هم تورم و هم شرایط نااطمینانی به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه و کرونا را تجربه کردیم.

در این شرایط تصمیم برای سرمایه‌گذاری حتما همراه با ریسک خواهد بود و کسی نمی‌تواند انتظار اطمینان کامل در سرمایه‌گذاری‌ها را داشته باشد اما می‌توان بر اساس اطلاعات سیاسی تخمین زد چون برجام احیاء می‌شود. همواره سناریوهای مختلفی مقابل افراد برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ بازار سرمایه، پول و کالا، حال باید دید کدام یکی از این بازارها بازدهی بیشتری دارند، در بازار سرمایه می‌توان با صبر و تحمل در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرد که بازدهی مناسب در بلندمدت دارند. پس سرمایه‌گذاری در شرکت‌های صادرات محور در بورس معقول است اما به شرطی که شرکت‌های برند یا خوشنام انتخاب شوند، شرکت‌هایی که کالا و خدمات تولید می‌کنند و مورد استقبال مردم هستند.
شواهد نشان می‌دهد که کرونا رو به کاهش است و همچنین در چند هفته آینده برجام احیا خواهد شد بنابراین با در نظر گرفتن این دو فرض برای بازار سرمایه فرصتی بی‌نظیر شکل خواهد گرفت که فعالان اقتصادی مجدد وارد بازار شوند و بتوان از مشارکت مشاوران اقتصادی برای تولید کالا و خدمات شرکت‌ها که مورد نیاز جامعه است، استفاده کرد. ضمنا همه بازارها فراز و فرود داشته‌اند، مهم این است که به صورت حرفه‌ای وارد بازار شویم یا اقدام به خروج از بازار کنیم.
مثلاً در همین چند ماه گذشته با وجود وضعیت نامناسب بورس بازیگرانی بوده‌اند که سود برده‌اند بنابراین فراز و فرود بازارهای سرمایه همیشه وجود داشته است و محدود به ایران نبوده و اینگونه نیست که بازار سرمایه همیشه سیر صعودی یا نزولی داشته باشد. یکی از دلایلی که باعث افت بازار شده، کم شدن صادرات غیرنفتی و تورمی است که تقریبا سه تا چهار سال است گریبان کشور را گرفته است. قطعا تورم ظرف چند سال آینده کاهشی خواهد شد، همچنین برگشت به برجام نیز احیا خواهد شد و اگر این اتفاقات محقق شود فرصت بزرگ و مناسبی است که افت و ریزش‌های بازار سرمایه موقتی باشد و متوقف شود.

  • هادی حق‌شناس - کارشناس اقتصادی

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۱

کد خبر 433563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =