۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

اختصاصی صدای بورس

پیشروان هفته کدام صنایع هستند؟

کامودیتی محورها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را زیر نظر بگیرید
پیشروان هفته کدام صنایع هستند؟

عاملی که می‌تواند در هفته پیش‌رو تأثیر مهمی بر بازار بگذارد، قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مسکن و خودرو است. این قانون می‌تواند مهر پایانی بر سرمایه‌گذاری با رویکرد سفته بازی باشد.

صدای بورسمژده ابراهیمی؛ بازارسرمایه مدتهاست روند نوسانی و ریزش شاخص را تجربه می کند و از طرفی هم انتخابات عامل مهمی بر ابهامات بازار است. در این میان مجامع و تقسیم سود می تواند فرصت خوبی را برای جذب نقدینگی جدید ایجاد کند. همچنین شرکت‌هایی که در ابتدای زنجیره ارزش قرار دارند، با اقبال بهتری در بازار رو به رو خواهند شد که پرچم دار چنین شرکت‌هایی مجموعه‌های سنگ‌آهنی، فولادی و گروه فلزات پایه هستند.

فرید شعبانی، مدیر تحلیل شرکت سرمایه گستر هرمس در گفت و گو با صدای بورس گفت: هفته آتی شروع هفته دوم خردادماه است و دومین هفته از هر ماه قرین با افشای گزارشات ماهانه شرکت‌ها خواهد بود. همچنین به تدریج فصل مجامع نیز آغاز شده و با برگزاری مجامع نه تنها فرصت خوبی برای رویارویی سهامداران با مدیران فراهم می‌شود؛ بلکه تقسیم سود نیز می‌تواند منابع نقدینگی جدیدی در اختیار فعالان بازار قرار دهد. تقسیم سود، با توجه به کاهش چشمگیر نقدشوندگی بازار در ماه‌های اخیر می‌تواند اهمیت دوچندانی در بازار سال ۱۴۰۰ داشته باشد. 
وی عنوان کرد: گزارش‌های ماهانه شرکت‌های کامودیتی محور در پی جهش‌های پی‌درپی نرخ‌های جهانی همگی رکوردهای چشمگیری به ثبت رساندند و نشان از ادامه دار بودن روند رو به رشد درآمد این گونه شرکت‌ها داشتند.
مدیر تحلیل شرکت سرمایه گستر هرمس  افزود: آن‌دسته از شرکت‌هایی که در ابتدای زنجیره ارزش قرار دارند، رشد هزینه کمتری را تجربه کرده و با اقبال بهتری نیز در بازار روبرو خواهند شد. همچنین پرچم‌دار چنین شرکت‌هایی مجموعه‌های سنگ‌آهنی، فولادی، گروه فلزات پایه و متناظر به آنان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت خواهند بود.
شعبانی بیان کرد: رشد نرخ‌های جهانی همگی یک دست نبوده و گاها برای شرکت‌هایی که در میانه زنجیره ارزش هستند(یعنی یک کامودیتی مصرف می‌کنند و یک کامودیتی دیگر تولید می‌کنند) شرایطی پیش می‌آید که که نرخ مواد مصرفی رشد نکرده، اما نرخ کالای تولیدی رشد می‌کند و می‌تواند در بازاری که هم اکنون هم در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد، فرصت‌هایی شگفت انگیز ایجاد کند. شناسایی چنین فرصت‌هایی نیاز به تحلیل دقیق از بازار و دنبال‌کردن پیوسته نرخ‌های جهانی دارد. 


بیشتر بخوانید:

بازار پرنوسان و پرریسک


وی تصریح کرد: با مشخص شدن کاندیدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بخشی از ابهام درخصوص وضعیت آینده کشور و سیاست‌های کلان اقتصادی در ۴ سال آتی رفع شده و بازار با چشمی بازتر می‌تواند به پیش بینی روند آتی متغیرهای تاثیرگذاری؛ همچون نرخ دلار و شرایط روابط بین‌المللی بپردازد و این خود از عوامل کاهش ریسک بازار و ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورودی مجدد به بازار است.
مدیر تحلیل شرکت سرمایه گستر هرمس گفت: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در هفته پیش‌رو تأثیر مهمی بر بازار بگذارد، قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر مسکن و خودرو است. این قانون می‌تواند عملا مهر پایانی بر سرمایه‌گذاری در خودرو و مسکن با رویکرد سفته بازی باشد. حال منابعی که در آن بازارها فعال بوده‌اند که انگیزه فراوانی دارند تا به بازارسرمایه وارد شوند؛بخصوص سطح ارزندگی بالای بورس در ایام اخیر، نگرانی‌ها را برای حضور در این بازار تا حدود زیادی رفع  می کند.
شعبانی اظهار داشت: در هفته آتی، یک چشم به نرخ‌های جهانی و یک چشم به شرکت‌های کامودیتی محور و شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در این صنعت است زیرا احتمالا این شرکت‌ها که اکثرا مجمع آنها هم نزدیک است، می‌توانند شرکت‌های پیش رو هفته آتی باشند.

کد خبر 433544

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =