ممنوعیت واردات قطعات لوازم خانگی

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان لوازم خانگی گفت: به نمایندگی از قطعه سازان لوازم خانگی تقاضا داریم واردات هر نوع قطعه لوازم خانگی دارای تولید داخل ممنوع شود.

به گزارش صدای بورس، مرسل صدیق، رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان لوازم خانگی در اولین گردهمایی فعالان این انجمن اظهار کرد: تمام قطعه سازان حداقل باید به علوم مربوط به محصولات خودشان و به کارگیری تکنولوژی‌های مربوط مسلط باشند تا کالایی در سطح استانداردهای بین‌المللی تولید کنند.

همین باعث شده تا داشتن نیروی کار و دانش فنی مناسب دغدغه اصلی فعالان حوزه قطعه سازی باشد. باید مواد اولیه، ویژگی‌های ساخت و کیفیت محصولات تولیدی با آمار و استاندارد به متقاضی ارائه شود. قطعه سازان افرادی تحصیل کرده و آگاه به علوم و استانداردهای حوزه هستند.

او با تاکید بر اهمیت هدف گذاری برای صادرات قطعات گفت: امروزه قطعات لوازم خانگی ایران به کشورهای زیادی مثل انگلیس، مصر و سایر کشورهای اروپایی صادر می‌شود. استاتدارد در بسیاری از کشورها اولویت بررسی است و با جزئیات توسط خریداران سنجش می‌شود. انجمن قطعه سازان خودرو تاثیر چشمگیری بر رشد صنعت خودرو داشته است. Iso ts راهکار آغازین برای حرکت به سمت استانداردسازی توسط این انجمن و بعد از آن iatf راهکار بعدی آن‌ها برای تحقق استاندارد سازی بود. در iatf محصولات با محوریت قطعه تولید می‌شدند و همین باعث شد امروز تفاوت زیادی با گذشته صنعت خودرو سازی داشته باشیم.


بیشتر بخوانید:
روزگار ناخوش دلار


صدیق با تاکید بر ظرفیت ارزش افزوده ۷ میلیاردی صنعت لوازم خانگی در کشور گفت: بالای ۷۲ درصد از ارزش افزوده محصول را تولید قطعات به خود اختصاص می‌دهد. در تولید قطعه ماده خام به محصول با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌شود. ۹۲۷ هزار نفر در کشوری مثل آلمان درگیر لوازم خانگی هستند و بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. مدل‌های توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ مبتنی بر تولید قطعات است.

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان لوازم خانگی گفت: قطعه سازی در نهایت منجر به ساخت محصولی با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای جهانی شد. به نمایندگی از  قطعه سازان لوارم خانگی تقاضا داریم واردات هر نوع قطعه دارای تولید داخل ممنوع شود نه این که تنها به وضع تعرفه برای آن بسنده کنیم. گاهی واردات سود بیشتری نسبت به تولیدات داخل دارد. با افزایش ۵ درصدی تعرفه تنها قیمت محصول افزایش پیدا می کند و امروز این شرایط به ابزاری برای سوء استفاده‌ها تبدیل شده است. تقاضای ما تایید ماده ۱۶ برنامه هفتم و حذف ماده ۱۷ آن است.

او خطاب به وزارت صمت بیان کرد: شورای سیاست گذاری لوازم خانگی می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را برطرف کند و امیدواریم این موضوع در وزارت صمت نهادینه شود و نگران از تغییر این ساختار با تغییر دولت هستیم. جایگاهی در کمیسیون صنایع مجلس در اختیار ما قرار بگیرد تا منافع واحدهای تولیدی دفاع کنیم. انباشت سرمایه در اتاق‌های بازرگانی به قدری زیاد شده که به فعالیت‌های حاشیه‌ای می‌پردازند پس انتظار همراهی با قطعه سازان را داریم. کانال قانونی از طریق اتاق‌های بازرگانی برای شنیده شدن حرف‌های ما ایجاد شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 433488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =