نرخ ارز دیگر بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: نرخ ارز نقش لنگر را در اقتصاد کشور دارد و زمانی که دچار شوک می‌شود، این شوک به سایر بازارها نیز تزریق خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، سیدحمید پورمحمدی، معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور در نسشت خبری که امروز (دوشنبه، ۳ خرداد ماه) برگزار شد به ارائه گزارش عملکرد هشت ساله سازمان برنامه و بودجه خواهد پرداخت و اظهار کرد: تلاطم بازار ارز، تمام بازارها را متاثر می‌کند و تفاوت ارز با باقی کالاها متاثر شدن بیشتر این بازار است. در سال گذشته که سال آخر ریاست جمهوری ترامپ بود، نهایت تلاش خود را کرد و فشارهای زیادی را برای منعطف سازی ایران انجام داد.

او ادامه داد: زمانی که دسترسی به نرخ ارز کاهش می‌یابد، به تبع قیمت ارز نیز افزایش پیدا می کند. نرخ ارز نقش لنگر در اقتصاد کشور دارد و زمانی که دچار شوک می‌شود، این شوک به سایر بازارها نیز تزریق می‌شود.

او افزود: اینکه همیشه تاکید می‌شود تا رابطه نفت و بودجه به حداقل برسد، به دلیل همین شوک‌ها است؛ بنابراین ارز نقش زیادی در ثبات آفرینی یا تخریب ثبات را در اقتصاد دارد.

پور محمدی ادامه داد: نرخ ارز از سال ۹۴ دارای ثبات بود. اواخر سال ۹۶ بود که ترامپ نظر خود را در مورد برجام اعلام کرد و گفت که از برجام خارج خواهد شد و سال ۹۷ از برجام خارج شد. در این میان اقتصاد کشور بسیار تلاش کرد تا مقداری نرخ ارز را کاهش دهد. در این وضعیت، ما همچنان صادرات نفت را تا اردیبهشت سال ۹۸ داشتیم و میزان صادرات ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه بود.


بیشتر بخوانید:

ارسال پیامک برای متخلفان بوده است


او افزود: این وضعیت ادامه پیدا کرد تا در بهمن ۹۸ با همه گیری کرونا مواجه شدیم. در نهایت با تمام این تکانه ها، نرخ دلار تا ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

پورمحمدی در ادامه اظهار کرد: این تخریب فقط در بازار ارز نبود. بلکه اولین تاثیر آن در بازار کالا بود. با افزایش نرخ ارز، قیمت کالای وارداتی نیز افزایش یافت و تورم سنگین وارداتی را نیز شاهد بودیم. همچنین کسانی که در انبارهای خود کالا داشتند، شروع به کاهش عرضه کالا هماهنگ با بالارفتن نرخ ارز کردند. بنابراین، تورم وارداتی و تورم انتظاری در این دوره به ما تحمیل شد.

این مقام مسئول افزود:بازار سرمایه نیز دچار مشکلاتی شد. شرکت‌ها و صنایع بورسی نیز خود را با تورم انتظاری هماهنگ کردند و شاخص به شدت افزایش یافت. در نتیجه پول از نظام بانکی وارد بازار سرمایه شد. همچنین بازار کار نیز شروع به تعدیل نیرو کرد.

پور محمدی با اشاره به اقدامات دولت در هزینه‌ها بیان کرد: دولت در ابتدا هزینه‌های خود را اولویت بندی کرد. میزان پرداخت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای، ۹۲ هزار میلیارد دلار افزایش یافت. همچنین، ۴ هزار میلیارد تومان منابع وجوه اداره شده و ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

او ادامه داد: ۱۳۵۴ طرح را که به تولید کشور کمک می‌کرد را به مرحله اجرا رساندیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 433378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =