فعالان بازار؛ چشم انتظار نتیجه مذاکرات

تا زمانی که بازارسرمایه، روند خود را وابسته به برجام و واکنش دلار کرده باشد وضعیت فعلی تا زمان روشن شدن شرایط، تغییر محسوسی نمی تواند داشته باشد.

صدای بورسمژده ابراهیمی؛ بازارسرمایه از مردادماه سال گذشته دچار افت و نوسان شد که عواملی همچون برجام، تحریم و عدم حمایت ها باعث شد که این ریزش ها ادامه دار باشد. در این بین باید دید حمایت های سازمان بورس و شواری عالی بورس در سال جدید چه کمکی می تواند به ادامه روند بازار کند؛ از طرفی چشم فعالان همچنان بر نتیجه مذاکرت برجام است.

وحید محمدی پلارتی،کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند بازارسرمایه در هفته آتی گفت: به نظر می رسد بازار این روزها، علاوه بر تاثیر تصمیمات موقت و متغیر مسئولان در برزخ نتایج مذاکرات هسته‌ای، انتظار تاثیر نرخ ارز و اثرات بعد از بازگشت احتمالی به برجام است و همین امر موجب ناتوانی فعالان بازار در پیش بینی رویدادها برای هفته آینده یا هر زمان کوتاه مدت دیگری شده است. بنابراین نمی توان انتظار تغییر روند محسوسی برای هفته آتی داشت؛ حتی باتوجه به اخبارهای حاکی از تزریق نقدینگی از سوی دولت، حقوقی ها و صندوق تثبیت بازار انتظار تغییر چندانی در ادامه روند نیست و نهایتا در صورت وقوع، فقط به شکل یک مسکن عمل خواهد کرد.

 وی در ادامه افزود: چراکه فشار فروش در بازار بیش از میزان ورود نقدینگی احتمالی است و برای به تعادل رسیدن بازار تزریق، راه موثری نمی تواند باشد؛ بلکه بازگشت اعتماد به فعالان بازار ثاتیر بیشتری خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:
عاملی برای ورود نقدینگی


محمدی پلارتی عنوان کرد: از دلایل عدم کاهش فشار فروش های فعلی علاوه بر بی اعتمادی فعالان به بازارسرمایه، می توان به فرسایشی شدن روند رکودی بازار اشاره کرد. همچنین عدم تغییرات پیاپی قوانین و مقررات در معاملات بازار و توسعه نهادها و ابزارهای مالی می تواند به مرور زمان به کارایی بازار و بازگشت اعتماد به عموم مردم تاثیر بیشتری نسبت به تزریق وجوه بی هدف داشته باشد.

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: نکته با اهمیت دیگر آن است که تا زمانی که بازار حرکت خود را وابسته به برجام و واکنش دلار کرده باشد، وضعیت فعلی تا زمان روشن شدن شرایط، تغییر محسوسی نمی تواند داشته باشد؛ البته برخلاف باور بسیاری از فعالان بازار سرمایه بازگشت به برجام موجب کاهش شدید نرخ ارز نخواهد شد. بنابراین با توجه به همبستگی رشد بازار و نرخ ارز در سال های گذشته می‌توان به روند آینده بازار امیدوار بود. همچنین شاخص های اقتصادی کشور نشان از رشد شدید نقدینگی دارد که این شرایط را مستعد جهش سطح عمومی قیمت ها می کند و می توان گفت که در آینده نزدیک با مشخص شدن وضعیت برجام و مشخص شدن واکنش نرخ ارز، در ادامه شرایط به ثبات برسد و بازار بتواند شرایط بهتری رو تجربه کند.

وی افزود: منظور از این ثبات کاهش نرخ ارز کاهش نیست؛ چراکه در صورت کاهش واردات شدت خواهد گرفت و همین موجب رشد مجدد تقاضا ارز خواهد شد همچنین با توجه به رشد نهاده های تولید در یک سال گذشته در صورت کاهش نرخ ارز تولیدکنندگان دچار مشکلات زیادی خواهند شد. در نهایت باید به این نکته با اهمیت توجه کرد که زمان دقیقی برای آن چیزی که توصیف شد، نمی‌توان مشخص کرد؛ چون چشم فعالان بازار به نتیجه مذاکرات هست که آن هم قابل پیش بینی نیست.

کد خبر 433251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =