تدبیری که نباید متوقف شود

عرضه اولیه راهی برای تأمین مالی شرکت‌هاست و ضروری است که از طریق بازار سرمایه انجام شود.

عرضه اولیه راهی برای تأمین مالی شرکت‌هاست و ضروری است که از طریق بازار سرمایه انجام شود.

در شرایط رکودی بازار نباید عرضه‌های اولیه متوقف شوند و باید به‌ صورت مداوم و مستمر انجام شوند اما قالب و چارچوب آنها باید دستخوش تغییرات شود. شرکتی که ارزنده باشد و قیمت‌گذاری آن منصفانه باشد، حتی در همین روزهای رکودی بازار مورد توجه اهالی بازار قرار خواهد گرفت. البته برعکس این موضوع هم وجود دارد، شرکت‌هایی بودند که چندین مرتبه عرضه آنها در روزهای رشد بازار که شاخص از مرز یک میلیون و 500 تا دو میلیون تومان عبور می‌کرد به تعویق افتاد، زیرا قیمت‌گذاری این شرکت‌ها بیشتر از ارزش ذاتی شرکت بود.

اگر قیمت‌گذاری‌ها منصفانه، کارشناسی شده و شفاف باشد، وجود عرضه اولیه بسیار خوب است. روشی که در حال حاضر استفاده و به‌صورت عادلانه بین کدها تقسیم می‌شود، روش خوبی است؛ از همین روی چنانچه بعد از تقسیم سهام به روش منصفانه و برابر در بین کدهای معاملاتی، مازاد سهمی وجود داشت به کدهای صندوق‌های فعال بازار تخصیص داده شود. اتفاق خوبی هم که در روزهای خوب و مطلوب بازار رخ داد این بود که صندوق‌ها می‌توانستند عرضه‌های اولیه را خریداری کنند. در شرایط فعلی هم می‌توانند سقف خرید صندوق‌ها را افزایش بدهند که بتوانند عرضه‌های اولیه را خریداری کنند، بنابراین وجود عرضه اولیه‌ها در شرایط فعلی بازار توصیه می‌شود و باید این اتفاق رخ دهد که شرکت‌ها بتوانند از طریق بازار سرمایه کسب نقدینگی داشته باشند.

ماهیت بازار سرمایه نباید دستخوش تغییرات قرار گیرد، یکی از وظایف اصلی بازار تأمین نقدینگی و تأمین مالی برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند خط پروژه و خط تولید جدیدی راه‌اندازی کنند، بهترین گزینه برای این شرکت‌ها بازار سرمایه است. باید دیدی فراتر از شرایط فعلی بازار داشت و قوانین و مقرراتی کلی را وضع کرد و در همه شرایط بازار به آن پایبند بود.

  • عرفان هودی، معاون عملیات کارگزاری بورس بیمه ایران

    منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۰

کد خبر 433249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =