۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان مطرح کرد:

عرضه بزرگترین هلدینگ لوازم خانگی ایران

با توجه به ظرفیت‌های «اسنوا»، سودآوری و افق مثبت پیش‌روی سهامداران «انتخاب» خواهد بود
عرضه بزرگترین هلدینگ لوازم خانگی ایران

براساس تجارب سیستم بانکی قادر به پاسخگویی به نیازهای مالی نبود بنابراین هدف اصلی از ورود به بورس استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک است.

اسنوا شرکت ایرانی تولیدکننده‌ِ لوازم خانگی است که ابتدا در سال ۱۳۸۴ در کارخانه‌ای به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی مورچه‌خورت، با تولید انواع اجاق گاز و کولر آبی آغاز به کار کرد و اکنون دایره محصولات تولیدی آن به ماشین رخت‌شویی، تلویزیون، اجاق گاز و یخچال فریزر گسترش یافته‌است. شرکت اسنوا زیرمجموعه گروه انتخاب (با زیرمجموعه‌های اقتصادی مختلف) است. نام اسنوا در واقع سرواژه‌ای است که از نام اصلی این کارخانه یعنی «ارکان ساختار نوین ایرانیان» گرفته شده است. گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با در اختیار داشتن کامل‌ترین و فراگیرترین محصولات لوازم خانگی در سبد مصرفی خانوار در راستای کسب بالاترین میزان رضایت‌مندی مشتریان با ارائه مطلوب‌ترین کیفیت ممکن در حال فعالیت است. همچنین اکثر قطعات این کارخانه در ایران تولید می‌شود و این گروه صنعتی با برخورداری از ۱۲ سایت مختلف در حوزه‌های متفاوت صنعت لوازم خانگی در مساحتی بیش از ۳۰۰هزار متر مربع و با داشتن پیشرفته‌ترین ماشین آلات در خطوط تولیدی خود، یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود. انتخاب الکترونیک با بومی‌سازی دانش و فناوری تولید لوازم خانگی، احداث مجتمع‌های بزرگ تحقیقاتی در جنوب شرق آسیا و اروپای غربی، نام خود را در ردیف بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در جهان مطرح کرده است. محصولاتی که در مجموعه انتخاب الکترونیک تولید می‌شود، قابلیت رقابت با برندهای جهانی را داشته و ارائه لوازم خانگی با کیفیت برای مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی نیز از جمله نقاط قوت این گروه محسوب می‌شود. در سال ۱۴۰۰ گروه انتخاب قصد ورود به بازار سرمایه را کرده است که در همین زمینه با محمدحسین فهیمی، مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو نشستیم.

  • تاریخچه تشکیل و ابعاد فعالیت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک را تشریح بفرمایید.

    ایجاد شرکت هلدینگ لوازم خانگی انتخاب با اجرای پروژه تجدید ساختار در مجموعه شرکت‌های گروه انتخاب با بهره‌گیری از مشاوران مجرب حوزه‌های مالی و مدیریت در سال ۱۳۹۸ کلید خورد که در نتیجه آن، با انتقال سهام شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش به «شرکت حایر آسا» (که تا پیش از آن صرفاً در زمینه تولید محصولات برودتی فعالیت می‌کرد) و همچنین تغییر نام و اساسنامه شرکت مزبور در سال ۱۳۹۹، هلدینگ لوازم خانگی گروه انتخاب با نام «شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» متولد شد. این شرکت علاوه بر انجام فعالیت تولیدی در حوزه محصولات برودتی (انواع یخچال و فریزر)، به طور مستقیم سهامدار عمده ۲ شرکت تولید قطعات لوازم خانگی، ۴ شرکت تولید محصولات نهایی اعم از محصولات شوینده (ماشین لباسشویی و ظرفشویی)، محصولات صوتی و تصویری، گازسوز (انواع اجاق گاز)، کولر گازی و لوازم خانگی کوچک (ماکروفر، هود و ...)، ۳ شرکت فروش، یک شرکت حمل و نقل و یک شرکت خدمات پس از فروش بوده و زنجیره کامل صنعت لوازم خانگی را در اختیار دارد. همزمان با انجام این انتقال سهام، مالکیت برندهای باارزش و شناخته شده اسنوا (Snowa) و بُست (Bost) و امتیاز تولید محصولات با برند دوو الکترونیک نیز به شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان منتقل شده و در حال حاضر این شرکت با دارا بودن ۱۰ کارخانه در حوزه‌های مختلف صنعت لوازم خانگی با بیش از یک میلیون مترمربع فضای فیزیکی و برخورداری از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات در خطوط تولیدی، یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود.

     
  •  هدف گروه انتخاب از ورود به فرابورس چیست؟

    هدف اصلی شرکت از پذیرش و عرضه سهام در فرابورس، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در مسیر پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک است. براساس تجارب موجود، با بزرگ شدن کسب‌وکارها، سیستم بانکی قادر به پاسخگویی کامل به نیازهای مالی نبود. همچنین شرایط اقتصادی سال‌های اخیر بر توان مالی بانک‌ها جهت پاسخگویی به نیازهای کسب و کارها اثر منفی داشته و در غیاب امکان دسترسی به منابع مالی خارجی، نیاز به متنوع‌سازی منابع تأمین مالی داخلی را به موضوعی حیاتی تبدیل کرده است. به طور مثال چنانچه تسهیلات اعطایی توسط کل سیستم بانکی را در چند سال اخیر براساس میانگین قیمت ارز همگن کنیم، کاهش توان تأمین مالی سیستم بانکی به خوبی قابل مشاهده است. از طرفی براساس سیاست‌های اقتصادی اتخاد شده در سال‌های اخیر، ظرفیت تسهیلات‌دهی بانک‌ها به‌طور عمده معطوف به تأمین سرمایه در گردش بوده و نیازهای سرمایه‌ای مغفول واقع شده است. این در حالی‌است که به دلیل پتانسیل‌های صنعت لوازم خانگی و همچنین ظرفیت‌های منحصر به فرد گروه انتخاب در این صنعت، نیاز به توسعه فعالیت‌ها شامل افزایش ظرفیت تولید محصولات فعلی و ورود به حوزه‌های جدید صنعت بیش از پیش احساس می‌شد. بر این اساس جهت توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌ها و امکان بهره‌مندی عموم سرمایه‌گذاران از فرصت‌های موجود و توسعه توان تولیدی، حدود دو سال پیش تصمیم ورود شرکت تولید لوازم خانگی انتخاب به فرابورس گرفته شده و اقدامات لازم جهت آماده‌سازی شرکت برای این امر به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، با اخذ مشاوره از شرکت‌های مجرب در حوزه‌های بازار سرمایه، مالی و خدمات مدیریتی، تصمیم به تجدید ساختار عملیاتی و مالی با هدف تشکیل هلدینگ تولیدی بزرگی شد که قرار است به عنوان بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی کشور در فرابورس عرضه شود.

     
  •  مزیت دیگری از حضور در بازار سرمایه برای شرکت‌های تولیدی متصور هستید؟  

    حضور در بازار سرمایه فرصت مغتنمی برای بنگاه‌های اقتصادی بزرگ محسوب می‌شود. ارقام بااهمیت تأمین مالی صورت گرفته در بازار سرمایه در سال‌های اخیر که تصور امکان تأمین آن از سیستم بانکی دور از ذهن به نظر می‌رسد، ظرفیت قابل توجهی را پیش روی بنگاه‌های اقتصادی قرار می‌دهد تا از طریق حضور در این بازار، ضمن بهره‌برداری از مزایای مالیاتی، مزایای ناشی از ایجاد ظرفیت توثیق سهام و ...، از طریق جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بتوانند طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرا کنند. البته شرکت علاوه بر برنامه‌ریزی پذیرش و عرضه سهام، به منظور تأمین نیازهای مالی اقدامات لازم جهت انتشار اوراق بدهی را نیز در دستور کار قرار داشته که اخیراً مجوز انتشار اوراق مرابحه جمعاً به مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان برای دو شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان و شرکت سپید مطهر انتخاب را دریافت کرده که اقدامات اجرایی مربوط به انتشار آن در جریان است.

     
  •   با چه سرمایه‌ای قصد عرضه سهام شرکت در فرابورس را دارید؟ برنامه شرکت برای افزایش سرمایه‌های آتی چیست؟

    سرمایه شرکت براساس آخرین صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده که مربوط به پایان آذر ماه ۱۳۹۹ است، حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بوده که در فرآیند آماده‌سازی برای عرضه سهام و قبل از درج نماد در فرابورس، افزایش سرمایه تا هزار میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران اجرایی شد؛ بنابراین ورود به فرابورس با سرمایه ثبتی هزار میلبارد تومان انجام خواهد شد. با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای و همچنین نیاز شرکت به سرمایه در گردش، پس از عرضه اولیه سهام برنامه‌های افزایش سرمایه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
     
  •  چه مقدار از سهام و با چه قیمتی در روز عرضه اولیه به عموم عرضه خواهد شد؟

    براساس مصوبه هیأت پذیرش فرابورس، در روز عرضه اولیه باید ۱۰ درصد از سهام شرکت معادل یک میلیارد سهم به عموم عرضه شود که البته تعداد نهایی آن براساس شرایط بازار در مقطع عرضه مشخص خواهد شد. درخصوص قیمت عرضه نیز با توجه به اینکه ارزش‌گذاری سهام شرکت در دست انجام است و در حال حاضر ارزش هر سهم و قیمت عرضه سهام مشخص نیست. اما با توجه به ظرفیت‌های گسترده سودآوری و افق مثبت پیش‌روی این صنعت، در نظر است عرضه سهام به قیمت منصفانه و جذاب برای بازار سرمایه انجام شود.

     
  •  شرکت در سال گذشته چه مقدار تولید و فروش داشته است؟

    با توسعه فعالیت‌های شرکت در سال‌های اخیر، در حال حاضر گروه صنعتی انتخاب الکترونیک ۵۰ محصول با بیش از ۵۰۰ مدل را تولید کرده و بر اساس اعلام وزارت صمت، در سال ۱۳۹۹ به سهم ۴۰ درصدی از بازار لوازم خانگی دست یافته است. گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در سال ۱۳۹۹ با تولید بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه انواع یخچال و فریزر، بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه انواع ماشین لباسشویی، بالای ۵۰ هزار دستگاه اجاق گاز و ۴۳۰ هزار دستگاه تلویزیون جایگاه اول را در صنعت لوازم خانگی به خود اختصاص داده است. در اوج تحریم‌ها و همه‌گیری بیماری کرونا، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک رشد چهار برابری در زمینه تولید لوازم خانگی و هشت برابری در بخش قطعات را به ثبت رساند که موجب کاهش چشمگیر وابستگی خارجی و افزایش عمق ساخت داخل شد. در سال جاری نیز یکی از اهداف شرکت، جهش جدی در تولید محصولات و قطعات است که براین اساس طبق برنامه‌ریزی انجام شده، پنج محصول جدید به تولیدات گروه انتخاب اضافه خواهد شد.  

     
  •  محصولات شرکت صادر می‌شود و آیا طرح توسعه صادراتی را در دستور کار دارید؟

    با توجه به پیاده‌سازی برنامه‌های سخت‌گیرانه کنترل کیفیت در خطوط تولیدی (که امکان صادرات محصول به اروپا را نیز برای شرکت به همراه داشته است)، استفاده از متخصصان زبده از کشورهای کره، چین، ترکیه و ایتالیا و بهره‌مندی از توان برترین متخصصان داخلی، حضور در بازار صادراتی برای شرکت کاملاً امکان‌پذیر است. علاوه بر این تولید محصولات با برندهای بین‌المللی در سبد محصولات گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان نیز در تقویت مزیت‌های صادراتی شرکت نقش مهمی داشته که براین اساس، پتانسیل صادراتی گروه تا سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. در سال‌های اخیر نیز تولیدات شرکت به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، عمان و ایتالیا صادر شده است. البته با توجه به تلاطم‌های بازار محصولات لوازم خانگی کشور در سال‌های اخیر، این بازار همواره با کسری محصول مواجه بوده و تلاش دولت بر تأمین تقاضای داخلی متمرکز بوده است؛ بنابراین بخش عمده تولیدات شرکت جهت پاسخگویی به نیاز بازار داخلی و افزایش سهم بازار در داخل کشور به فروش رفته و حجم صادرات نسبت به فروش داخلی کم بوده است. بر این اساس یکی از اهداف مدنظر شرکت در برنامه‌ریزی اجرای طرح‌های افزایش تولید، ایجاد ظرفیت برای توسعه صادرات است.  

     
  • برای تأمین نیازهای داخل چه کارهایی انجام داده‌اید؟

    همانطور که گفته شد به دلیل کسری محصول در بازار داخلی از یک طرف و تقاضای قابل توجه از سوی مشتریان، شرکت در دو سال اخیر از تمامی ظرفیت تولید جهت پاسخگویی به نیاز بازار داخل استفاده کرده و در برخی اوقات ناچار به فعالیت ۲۴ ساعته هفت روز هفته در برخی شرکت‌ها خصوصاً شرکت‌های تولید قطعه در گروه نیز شد که در نتیجه آن، رشد چهار برابری تولید لوازم خانگی و هشت برابری در بخش قطعات به ثبت رسید. با این تلاش‌ها ضمن تأمین نیاز بازار داخلی، جلوگیری از رشد نامعقول قیمت‌ها در بازار و کمک به اقتصاد مصرف‌کنندگان، سهم بازار ۴۰ درصدی نیز برای شرکت به ثبت رسید.

     
  •  چه طرح‌های توسعه‌ای برای شرکت در نظر دارید؟

    بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ظرفیت بازار برای تولیدات شرکت سپید مطهر انتخاب (یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی انتخاب الکترونیک و تولیدکننده محصولات ماشین لباسشویی و ظرفشویی) به مراتب بیشتر از تولیدات کنونی شرکت یاد شده است. علاوه بر این، پیشرفت تکنولوژی در صنعت لوازم خانگی و نیاز بازار به محصولات مدرن، شرکت را بر آن داشته است تا با ورود ماشین‌آلات جدید و بومی‌سازی تولید قطعات، نسبت به احداث خط تولید ماشین‌ظرفشویی اتوماتیک و قطعات مورد نیاز آن اقدام کند که این طرح هم‌اکنون در حال اجراست و برآورد می‌شود که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل برسد.

    همچنین شرکت حایر پلاست (تولیدکننده انواع قطعات پلاستیکی و لاستیکی مورد نیاز لوازم خانگی) که علاوه بر تأمین نیاز شرکت‌های گروه انتخاب الکترونیک، نیاز سایر تولیدکنندگان را نیز پوشش می‌دهد، از اواخر سال ۱۳۹۹ طرح افزایش ظرفیت و کیفیت قطعات، خرید انواع قالب مورد نیاز تولید لوازم خانگی و ... را در دستور کار دارد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش ظرفیت تولید محصولات در شرکت‌های گروه انتخاب الکترونیک، تأمین این نیازها با ظرفیت فعلی تولید شرکت حایر پلاست قابل تأمین نبوده و طرح افزایش ظرفیت در حال برنامه‌ریزی و اجراست.  

    لازم به ذکر است طرح‌های توسعه دیگری برای تولید محصولات جدید در دست بررسی بوده که پس از انجام مطالعات فنی و اقتصادی و برنامه‌ریزی تأمین منابع مالی اجرای آن، در خصوص آن تصمیم‌گیری و اقدام خواهد شد. در واقع با توجه به مطالعات و بررسی‌های دقیق صورت‌گرفته از بازار داخلی و حوزه‌های مقصد صادراتی برنامه‌های تولیدی و توسعه‌ای متعددی در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با توسعه هر چه بیشتر ارتباط با بازار سرمایه و اجرای برنامه‌های تأمین مالی، شاهد اجرای بسیاری از طرح‌های جدید باشیم که منجر به ارزش افزوده اقتصادی شده و در نتیجه سودآوری مناسبی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان خواهد آورد.

     
  • با توجه به اینکه یکی از ریسک‌های صنعت لوازم خانگی، حضور رقبای خارجی است، تمهیدات شرکت به منظور حفظ سهم از بازار فعلی با توجه به احتمال رفع تحریم‌ها و بازگشت رقبای خارجی چیست؟

    یکی از استراتژی‌های مهم برای مدیریت صحیح ریسک بازگشت برندهای خارجی و به ویژه برندهای کره‌ای به ایران، پوشش یا کاور نیاز مشتریان در سطوح مختلف درآمدی با تأمین سلیقه‌های مختلف مردم است. این استراتژی در چهار بُعد پوشش محصولات یا PRODUCT COVERAGE (که با تنوع گروه کالا و مدل، تنوع قیمتی در هر گروه کالا و تنوع در روش‌های فروش تحقق می‌یابد)، پوشش برند یا BRAND COVERAGE (تولید با برندهای اسنوا، بست و دوو جهت پوشش سلایق اقشار مختلف جامعه در هر سه سطح لایه‌های درآمدی بالا، متوسط و پایین جامعه)، پوشش جغرافیایی یا AREA COVERAGE (توسعه فروشگاه‌ها، سیستم توزیع مویرگی و گستردگی شبکه فروش) و پوشش محصولات و بیزنس‌های جدید یا NPD/NBD COVERAGE می‌باشد. درباره مورد آخر که مهمترین محرک رشد بلندمدت شرکت می‌باشد، با توجه به تغییرات مداوم تکنولوژی در حوزه‌های لوازم الکترونیکی و صوتی و تصویری، یکی از مهمترین استراتژی‌هایی که توانسته است گروه انتخاب را رقیب جدی برندهای خارجی و سردمدار لوازم خانگی در ایران کند، دانش فنی، تحقیق و توسعه، طراحی و به روزبودن تکنولوژی استفاده شده در این مجموعه است.
    حفظ و توسعه ارتباط با مراکز علمی کشور و تعریف راهبردهای همکاری طولانی مدت جهت توسعه محصولات دانش‌بنیان و نوین مورد توجه در گروه انتخاب بوده است، به طوری که در حال حاضر دانشکده‌ای در دانشگاه اصفهان بابت استقرار مرکز فناوری و کارخانه نوآوری با نام «اسنوا تک» تجهیز شده و تحقیق و توسعه پیشرفته و استودیو طراحی اسنوا را در خود جای می‌دهد. کارخانه نوآوری این مرکز قرار است پتانسیل‌های اسنوا را با ایده و تفکرات جدید درگیر و بدین‌وسیله راهکارهایی جدیدتر در چالش‌های فناوری و پیرامون آن در حیطه‌های اجتماعی شناسایی کند. در واقع رویکردی که امروز مجموعه انتخاب به دنیال پیگیری آن است نه صرفاً حفظ توان و بازار در مقابل محصولات خارجی که ایجاد برخی ویژگی‌ها در لبه‌ تکنولوژی است که حتی بتواند در گستره‌ جغرافیایی بیشتری امکان ورود به بازار را فراهم آورد. ضمناً دفاتر تحقیق و توسعه شرکت در ترکیه و کره جنوبی در حال رصد رقبا و آخرین تحولات حوزه لوازم خانگی هستند.
     
  •  برنامه شرکت برای توسعه روند فروش محصولات شرکت در سال جاری چیست؟

    دو مؤلفه داخلی شرکت بر روند فروش محصولات اثر عمده دارد: اول تنوع مدل و قیمت محصولات و دوم کانال‌های عرضه و فروش. در خصوص مؤلفه اول، با تمرکز بر توان اقتصادی دهک‌های درآمدی و تنوع سلایق مصرف‌کنندگان، شرکت از طریق تنوع برندها و مدل‌های محصولات سعی در حضور در تمامی لایه‌های بازار کرده است. در نتیجه این سیاست، در حال حاضر گروه صنعتی انتخاب الکترونیک ۵۰ محصول با بیش از ۵۰۰ مدل را تولید می‌کند. به طور مثال محصولات برند بُست معطوف به پاسخگویی به نیازهای مشتریان متقاضی خرید محصولات اقتصادی بوده و قیمت آن نسبت به برندهای اسنوا و دوو ارزان‌تر می‌باشد. همچنین در ذیل همین برند، مدل‌های مختلفی از محصولات با ویژگی‌های مختلف تولید می‌شود که برای سلایق مختلف و شرایط اقتصادی خانوارهای دهک‌های پایین‌ درآمدی نیز قابل استفاده باشد. در ذیل دو برند اسنوا و دوو نیز طیف متنوعی از محصولات برای سلایق مختلف طراحی و عرضه شده است.  
    در خصوص مؤلفه دوم، در حال حاضر شرکت گسترده‌ترین سیستم فروشگاهی لوازم خانگی کشور را دارا بوده و در تمام استان‌های کشور فروشگاه فعال دارد. مدیریت فروشگاه‌ها به‌وسیله ۱۰ دفتر منطقه‌ای و ۲۵ دفتر استانی در سراسر کشور و به صورت مستقیم انجام می‌شود. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد این فروشگاه‌ها در آینده به بیش از ۱۷۰۰ فروشگاه در بیش از ۴۵۰ شهر کشور خواهد رسید. این فروشگاه‌ها با ارائه فضای خرید به روز، مزایایی از جمله ایجاد امکان دسترسی به محصولات در نزدیکترین شعبه به محل سکونت، قیمت ثابت محصولات در سراسر کشور، ارسال یکپارچه و رایگان تمام محصولات درب منزل، دریافت خدمات حین و پس از فروش مناسب، استفاده از شیوه‌های متنوع پرداخت (نقد و اعتباری) با هدف افزایش توان خرید مردم را برای مشتریان به همراه خواهد داشت. از طرفی با استفاده از فروشنده‌های آموزش دیده برای تشخیص نیاز مشتری و ارائه مشاوره فروش، دریافت نظرات و بازخورد مشتریان حین و پس از خرید از طریق سیستم مرکزی ارتباط با مشتریان تسهیل شده و امکان پایش مستمر ذائقه بازار و دخیل کردن آن در فرآیند تولید و ارتقاء ویژگی‌های محصولات را برای شرکت فراهم خواهد کرد. همچنین با افزایش تعداد فروشگاه‌ها، امکان تولید سفارشی محصولات بر اساس خواست مشتری (رنگ، تغییر در جزئیات و ...) فراهم می‌شود.

     
  •  تأثیر این برنامه‌ها بر عملکرد فروش شرکت چگونه بوده و پیش‌بینی فروش شرکت در سال جاری چیست؟

    با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد فروش شرکت در سال جاری تداوم یابد که البته‌ رشد ۲۷۰ درصدی مبلغ فروش تلفیقی گروه در سه ماهه ابتدای سال مالی جدید نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل نیز موید همین امر است. فروش گروه محصولات برودتی در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به فروش ۳۳۰ میلیارد تومانی در مدت مشابه سال مالی قبل رشد حدود ۳۵۰ درصدی داشته و تقریباً معادل نیمی از کل فروش سالانه این گروه محصولات در سال مالی قبل بوده است. همچنین از لحاظ تعدادی نیز فروش محصولات برودتی از ۳۷ هزار دستگاه به ۹۷ هزار دستگاه افزایش یافته است. فروش گروه محصولات شوینده نیز در ۳ ماهه ابتدایی سال مالی جاری ۱۳۶ هزار دستگاه بود که درآمد ۱۱۰۰ میلیارد تومانی را برای گروه به همراه داشته و بیانگر رشد بیش از ۱۰۰ درصد تعدادی و رشد بیش از ۲۵۰ درصدی مبلغ فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. فروش گروه محصولات صوتی و تصویری نیز از ۷۲ هزار دستگاه با خالص مبلغ فروش ۲۵۰ میلیارد تومان در ۳ ماهه ابتدایی سال مالی گذشته به ۱۰۴ هزار دستگاه با مبلغ خالص فروش ۷۳۰ میلیارد تومانی افزایش یافته و گروه محصولات گازسوز و سرمایشی و لوازم خانگی کوچک نیز روند مشابهی را تجربه کرده‌اند.

     
  •  سودآوری شرکت در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    بهبود سودآوری در شرکت‌های تولیدی به دو عامل افزایش فروش و کاهش مستمر هزینه‌ها بستگی دارد. لیکن در حوزه کاهش هزینه‌ها، تلاش شرکت بر افزایش عمق ساخت داخل متمرکز بوده که اجرای طرح‌های توسعه در حوزه تولید قطعات و همچنین تولید قطعات جدید در همین راستا ارزیابی می‌شود. با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت محصولات شرکت به تناسب آن در سال‌های اخیر، افزایش عمق ساخت داخلی منجر به افزایش حاشیه سود شرکت خواهد بود. از طرفی سیاست‌های کنترل هزینه‌های سربار از طریق استفاده از مقیاس تولید اقتصادی با هدف کاهش بهای تمام شده تولیدات نیز در دستور کار قرار دارد که با پیگیری و اجرای همزمان برنامه‌های افزایش درآمد و کنترل هزینه، چشم‌انداز روشنی برای شرکت قابل پیش‌بینی است.

     
  •  در مجموع سهم انتخاب چه مزیت‌هایی دارد که سهامداران تشویق به خرید این عرضه شوند؟

    همانطور که در سوالات قبلی توضیح داده شد، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در ابعاد یکپارچگی استراتژیک زنجیره تأمین، برندینگ و بازاریابی و بومی‌سازی دانش تولیدی ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد که آن را از سایر شرکت‌های صنعت متمایز می‌کند. کسب جایگاه بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی در کشور و خاورمیانه، توسعه برندهای معتبر طی سال‌ها فعالیت، همکاری با برندهای معتبر بین‌المللی، اخذ تأییدیه‌های کیفیت که امکان صادرات به اتحادیه اروپا را نیز برای شرکت به همراه خواهد داشت، همجواری با کشورهای عراق و افغانستان به عنوان بازار صادراتی در دسترس و ... چشم‌انداز روشنی پیش روی این شرکت قرار داده که می‌تواند سرمایه‌گذاری در این سهم را برای سهامداران جذاب کند. از طرفی در نظر است عرضه سهام به قیمت منصفانه و جذاب برای بازار سرمایه انجام شود و برنامه‌هایی برای حمایت از سرمایه‌گذاران طراحی شده که جزئیات آن در مقطع زمانی عرضه سهام به اطلاع سرمایه‌گذاران خواهد رسید.
کد خبر 433242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =