واریز ۵۰ میلیون دلار شاخص را صعودی نمی‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: واریز معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار چندان رقم قابل توجهی نیست که بتواند تکانی را به روند معاملات بازار بدهد و مسیر شاخص بورس را صعودی کند.

به گزارش صدای بورس، انتشار اخباری در هفته گذشته مبنی بر حمایت از بازار سرمایه و تزریق منابع مالی جدید به بورس باعث خوش بینی‌های در بازار شد به طوری که حتی به طور موقت،  زمینه بازگشت روند صعودی شاخص بورس را فراهم کرد. 

نادر اسراری، کارشناس بازار سرمایه به علت عدم تاثیرپذیری معاملات بورس از واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه  اشاره کرد و افزود: واریز معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار چندان رقم قابل توجهی نیست که بتواند تکانی را به روند معاملات بازار بدهد و مسیر شاخص بورس را به سمت صعودی که بازار از مدتها قبل در انتظار آن بود سوق دهد، سال گذشته سهامداران حقوقی و نیز دولت با سنجش واحد قیمتی دلار رقمی معادل میلیاردها دلار سهام فروختند.

وی اظهار داشت: رقمی که از معادل ۵۰ میلیون دلار با معادل ریالی به دست می آید به هیچ عنوان قابل مقایسه با میزان فروش سهام از سوی حقوقی ها نیست.

به گفته اسراری، اکنون مجموع معاملات بازار طی یک روز به وضعیتی رسیده است که معاملات خرد روزانه، رقمی بسیار ناچیز است و نمی تواند روزهای خوشی را در بازار ایحاد کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر قرار است اقدامی انجام شود تا در جهت بهبود وضعیت بازار موثر باشد واریز رقم ۵۰ میلیون دلار که میزان نهایی این واریزها هم ۲۰۰ میلیون دلار است نمی تواند تاثیر چندانی را در بازار داشته باشد بلکه بهتر بود عددی قابل توجه معادل یک میلیارد دلار را به بازار تزریق کنند.

وی خاطرنشان کرد: معاملات روز گذشته بورس نشان داد که رقم ۵۰ میلیون دلار نتوانست کمک چندانی به بازار داشته باشد اما نکته مثبت آن اجرایی شدن صحبت‌هایی بود که از سوی مسوولان اعلام شد و به مرحله اجرا رسید، این موضوع در وضعیت فعلی معاملات بورس که اعتمادها برای سرمایه گذاری در این بازار کاهش یافته است می تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. 

اسراری اظهار داشت: اصلی ترین مشکل بازار نبود اعتماد در معاملات بود و چنین تصوری وجود داشت که قرار نیست حمایتی از بازار صورت گیرد اما تزریق این مبلغ منجر به کاهش بی اعتمادی در بازار خواهد شد که این موضوع می تواند به عنوان مثبت ترین نکته در واریز این مبلغ به صندوق تثبیت بازار سرمایه محسوب شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون برخی به دنبال این هستند تا تصمیماتی اتخاذ شود که بازار از طریق دامنه نوسان و حجم مبنا تحلیل محوری شود.

وی به دامنه نوسان نامتقارن در بازار اشاره کرد و گفت: بهتر بود مسوولان دامنه نوسان را یکباره و در وضعیتی که معاملات به صورت نوسانی در حرکت بود را نامتقارن نمی کردند زیرا در بین سهامداران چنین تصوری به وجود آمد که بازار قرار است بیش از چند ماه گذشته ریزش داشته باشد که چنین تصمیمی در بازار اتخاذ شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 433157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =