علت افت شاخص بورس در روز گذشته بررسی شد

یک کارشناس بازار سرمایه علت افت شاخص بورس در بازار روز گذشته را عدم بازگشت اعتماد عمومی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام و نیز مقاومت شاخص بورس در محدوده کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد اعلام کرد.

به گزارش صدای بورس، جلال روحی، کارشناس بازار سرمایه به علت افت شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: تا زمانی که اعتماد عمومی به سرمایه گذاری در بورس بازنگردد و زمینه ورود حجم گسترده نقدینگی به این بازار فراهم نشود نمی توان در انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس بود.

وی خاطرنشان کرد: در چند وقت گذشته معاملات بورس با نوسان همراه شد که چنین روندی ادامه دار است و نقدینگی موجود در بازار در بین سهام مختلف گردش پیدا خواهند کرد.

روحی خاطرنشان کرد: از هفته گذشته و از زمانی که بازار شروع به خروج از صفوف فروش کرد شاهد توجه معاملات این بازار به سمت سهام پالایشی بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به وزن سنگین سهام این گروه در بازار، روند معاملات تغییر و شاخص بورس مثبت و سبزپوش شد که این اتفاق، نوید تداوم رشد شاخص بورس و بازگشت اطمینان به بازار را داد.

وی با بیان اینکه همیشه سهام گروه پالایشی جزو نخستین گروه هایی در بازار هستند که در مواقع  خاص به سمت رشد حرکت می کنند و روند معاملات را تغییر می دهند، گفت: گروه خودرو از دیگر گروه هایی است که در ادامه رشد گروه پالایشی در مسیر صعودی قرار می گیرند که به دنبال چنین روندی، روز گذشته سهام گروه خودرویی ها مورد توجه بازار قرار گرفتند.

 روحی تاکید کرد: سهام گروه پالایشی در چند روز اخیر و بعد از رشد حدود ١٥ درصدی وارد مرحله اصلاح شد که این امر باعث شد تا سهام گروه خودرو از روز گذشته مورد توجه بازار و سهامداران قرار گیرد و این باید قابل توجه باشد که روند چرخشی در بازار از جمله روش‌هایی است که همیشه بازار در زمان رکود نقدینگی در پیش می گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در ابتدای معاملات روز گذشته، گروه پالایشی برخلاف روزهای گذشته عملکرد ضعیفی را از خود نشان داد اما گروه خودرو حرکت رو به رشد خود را شروع کرد و اکثر سهام شاخص ساز این گروه در بازار رشد داشتند.


بیشتر بخوانید:

دومین عرضه امسال روانه میز فرابورس می‌شود


وی به دیگر عامل افت شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: در زمان روند صعودی شاخص بورس، حجم انبوهی از مقاومت ها را در بازار شاهد خواهیم بود، سهامداران روز گذشته با قرار گرفتن شاخص بورس در محدوده یک میلیون و ١٨٠ هزار واحد و نزدیک شدن آن به مقاومت کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد که مقاومتی روانی و تکنیکالی تلقی می‌شود، اقدام به شناسایی سود کردند که این امر باعث شد تا روند بازار بعد از چند روز صعود تغییر کند و دوباره منفی شد.

روحی به جریان خروج نقدینگی از این بازار اشاره کرد و افزود: در ابتدا باید جریان خروج پول در بازار به مرحله تعادل برسد و از میزان فشار خروج پول از بازار کاسته شود، زیرا این اتفاق می تواند نویدبخش این موضوع باشد که ضمن ایجاد حالت تعادل در معاملات و بازگشت اعتمادها به بازار  آن حالت ترس و هیجانی که در معامله گران بازار سهام ایجاد شده بود از بین رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه به افزایش ارزش معاملات در بازار تاکید کرد و گفت: در پنج روز اخیر ارزش معاملات حدود سه هزار میلیارد تومان بود که این عدد در مقایسه با چند وقت گذشته رقمی معقول و قابل قبول است و با توجه به سابقه ای که در چند ماه گذشته در بازار شاهد بودیم و گاهی در برخی از روزها ارزش معاملات به کمتر از یک هزار میلیارد تومان رسیده بود، رقم فعلی، نقطه قوتی است که بازار آن را به دست آورده است.

وی اظهار داشت: در صورت باقی ماندن ارزش معاملات در همین سطوح، ایجاد  چرخش پول در گروه های مختلف و کاهش میزان فروش در بازار شاهد معاملاتی متعادل و مطلوب تری در بازار خواهیم بود.

روحی با تاکید بر اینکه سهامداران نباید در بازار در انتظار رشد پرشتاب قیمت سهام و شاخص بورس باشند، گفت:  در وضعیت فعلی شاهد وجود هیچ علائمی در بازار برای این اتفاق نیستیم، اکثر سهام حاضر در بازار با فشار و صف فروش مواجهند و تا زمانی که صف فروش در بازار جمع آوری نشود نمی توان امید به رشد متناسب بازار داشته باشیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 433070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =