چرا بانک ملت سود سهامداران را نمی‌دهد؟/ بازار سرمایه کی شروع به رشد می‌کند؟

در حال حاضر حجم متوسط بازار ۵ هزار میلیارد تومان است و مثبت شدن شدن بازار موقتی است. به نظر می‌رسد در حال مدیریت بازار هستند تا بعد از انتخابات بازار وارد فاز رشد شد.

صدای بورسمحبوبه قرمزچشمه؛ بانک ملت تنها ٢٣٠٠ میلیارد تومان بابت سود تسعیر ارز اعلام کرد، سودی که بورس نپذیرفت و در نامه ای این بانک را به توقف طولانی مدت نماد تهدید کرد. کدال به وبملت ۲ روز کاری زمان داده است تا بانک ملت سوالات سهامداران را پاسخ پاسخ دهد.

رضا نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تحولات بازار سرمایه و ارز به صدای بورس گفت: تا زمانی که تورم و چاپ پول باشد، انتظار کاهش قیمت دلار و قوی شدن پول ملی وجود ندارد.

وی در ارتباط با اعلام سود تسعیر بانک ملت که مورد اعتراض قرار گرفت، گفت:‌ عددی که بانک ملت برای تسعیر ارز اعلام کرد مغایریت با واقعیت دارد و این دفعه دومی است که بانک ملت در ارائه ارقام بی صداقتی نشان می‌دهد. سهامداران را غافلگیر کرد و سودی که باید به سهامدار داده می شد، در قالب توجیه های مختلف پرداخت نشد، 

نصیر زاده افزود: دلار زیر ۲۱ هزار تومان کاهش نمی‌یابد. حتی اگر ایران بدهی های ارزی خود را بگیرد انقدر نابسامانی دارد که دلار در محدوده ۲۱ هزار تومان بماند. تجربه تاریخی نشان می‌دهد که هر زمان قیمت دلار افزایشی بوده، اصلاح های زمانی کرده اما قیمت آن کاهش نیافته است.

حجم بازار زیر ۵ هزار میلیارد تومان است

وی با اشاره به اهمیت کنترل تورم گفت: تا زمانی که چاپ پول داریم، تورم وجود دارد، چه گشایش اقتصادی شده؟ کارخانه ها در حال ورشکستگی است. سهامداران باید صبور باشند و دنبال تحلیل ها نروند. در حال حاضر نقدینگی بازار کم است و امکان تحلیل بازار وجود ندارد، لازمه تحلیل آن است است که حجم بازار پویا باشد تا بتوانیم تحلیل کنیم. در یک فضای طوفانی نمی توان تحلیل کرد، تا زمانی که حجم نقدنیگی روزانه بازار بالای ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان باشد نمی توان تحلیل کرد. در حال حاضر حجم متوسط بازار ۵ هزار میلیارد تومان است و مثبت شدن شدن بازار موقتی است. به نظر می‌رسد در حال مدیریت بازار هستند تا بعد از انتخابات بازار وارد فاز رشد شد.


بیشتر بخوانید:
رویای دلار زیر ۲۰ هزار تومان تحقق می‌یابد؟
 گم شدن ۳ میلیون تن فولاد از انکار تا پذیرش


سازوکار نظارت مشکل دارد

کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با این موضوع که نهاد رسیدگی به موضوع  اعلام سود تسعیر بانک ملت که مورد اعتراض قرار گرفته است، کجاست، گفت:کار بورس نظارت و شفافیت بیشتر است. فلسفه وجودی بورس به عنوان یک ناظر قدرتمند این است که نظارت بر عملکرد شرکت‌ها و نهادها داشته باشد، اما به طور کلی سازکار نظارت مشکل دارد. 

وی با اشاره به سخنان عبدالناصی همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران مبنی بر کاهش قیمت دلار برای تقویت پول ملی  افزود: پویا ناظران، اقتصاددان و تحلیل گر موسسه مودیز  در ارتباط با دلار به درستی بیان کرد: تقویت ارزش پول ملی به معنی ارزان کردن دلار نیست! تقویت پول ملی یعنی جلوی رشد بی‌حساب نقدینگی را گرفتن؛ یعنی جلوی خلق پول پانزی را گرفتن؛ یعنی سامان دادن به این نظام بانکی بی در و پیکر؛ یعنی اختیار ترازنامه بانک مرکزی رادر دست گرفتن.

چرا وضعیت فروردین ۱۴۰۰ مشخص نمی شود؟

ناظران  گفت:‌آخرین آمار نقدینگی منتشر شده مربوط به آذر ۹۹ است. از آذر ۹۷ تا آذر ۹۹ نقدینگی از ۱۷۶۴ ه.م.ت رسیده به ۳۱۳۰ ه.م.ت. یعنی در این دو سال، بانک ها پول درجیب مردم را سالی ۳۳٪ رقیق کردن، و این حتی ۶٪ بدتر از میانگین دهه‌های گذشته است. آذر گذشته بانک ها روزی ۳ ه.م.ت نقدینگی خلق می‌کردند. وضعیت فروردین ۱۴۰۰ منتشر نمی‌کنید تا بفهمیم چه خبر بوده است؟

دیگر چه نیازی به بانک مرکزی

وی افزود:‌اگر تقویت ارزش پول ملی به آسمانی فروختن دلارهای نفتی بود دیگه چه نیازی به شما و بانک مرکزی بود؟! وقتی می گویند تقویت پول ملی، یعنی رشد نقدینگی را قاعده‌مند و متناسب با رشد اقتصادی کنید. آیا می‌تونید توضیح بدهید که چرا در این دو ساله نه تنها سرعت رشد نقدینگی کم نشده که بیشتر هم شده؟ برنامه‌ای برای کاهش سرعت رشد نقدینگی دارید؟ 

کد خبر 432895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =