آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۲۵) / بهترین روش سرمایه گذاری در بورس چیست؟

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادارT همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد.

به گزارش صدای بورس، اگر قصد افزایش و یا حفظ سرمایه‌تان را داشته باشید و بخواهید جایی سرمایه‌گذاری کنید، اولین گزینه پیشنهادی همه یا خرید طلا و سکه و ارز است یا زمین و خانه و خودرو! احتمالا خیلی کم پیش بیاید که یکی از اطرافیانمان با روش سرمایه گذاری در بورس آشنا باشد و آن را پیشنهاد کند.

به جز طلا و ارز، بقیه گزینه‌های سرمایه گذاری مرسوم کالای مصرفی هستند. کالای مصرفی کالایی است که مردم از آن استفاده می‌کنند، یعنی درست است که ماشین می‌خرند تا سرمایه‌شان حفظ شود و با افزایش تورم کم ارزش نشود، ولی رویش چادر نمی‌کشند و نمی‌گذارند توی پارکینگ، بلکه همزمان از آن استفاده هم می‌کنند.

این در حالی است که خرید کالای مصرفی، یک انتخاب اشتباه برای سرمایه گذاری است. چرا که این کالاها نیاز معیشتی و مصرفی مردم هستند و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت آن‌ها، و در نتیجه ایجاد مشکل برای مردم می‌شود. یعنی اگر قیمت ماشین روز به روز در حال افزایش است، به این دلیل نیست که مثل طلا، قیمت جهانی آن زیاد می‌شود، بلکه به دلیل افزایش درخواست مردم برای خرید است و وقتی فروشنده ببیند مردم در هر حالتی طالب این کالا هستند، قیمت را زیاد می‌کند.

در این حالت یک احساس کاذب بُرد کردن برای آن‌هایی که آن کالا را خریده‌اند به وجود می‌آید و بقیه هم مشتاق سرمایه گذاری در همین بازار می‌شوند! این یعنی افتادن در چرخه سرمایه گذاری اشتباه که فقط شرایط خرید را برای بقیه مردم سختتر می‌کند.


بیشتر بخوانید:
معجزه نه، اما  احتمال تعادل بازار وجود دارد


سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری یعنی با قسمتی از دارایی‌مان که فعلا نیازی به آن نداریم، کالا یا اوراق بهاداری بخریم که امیدوار به رشد ارزش آن در آینده هستیم. خرید کالا که می‌شود همان خرید طلا، ارز، مسکن و… و خرید اوراق بهادار شامل خرید اوراق مشارکت، سهام و… است.

تنها سختی مسیر ورود به بورس نداشتن اطلاعات کافی درباره این بازار است که ما در بخش آموزش بورس به آن پرداخته ایم. یعنی مثل خرید طلا نمی‌توانید بروید طلافروشی، تابلوی قیمت روز طلا را نگاه کنید و بعد تنها دغدغه‌تان انتخاب یک تکه طلای کم اجرت باشد! بلکه برای شروع سرمایه گذاری در بورس باید اطلاعات اولیه‌ای درباره انواع بورس و ویژگی‌های آن داشته باشید و جواب چند سوال ابتدایی را بدانید.

برای سرمایه گذاری در بورس چقدر سرمایه لازم است؟

برای سرمایه گذاری به روش‌های سنتی یا همان خرید کالا، لازم است یک سرمایه حداقل چند میلیون تومانی داشته باشیم و این تصور اشتباه به وجود می‌آید که سرمایه گذاری در بازار بورس هم به همین شکل است. در حالی که برای شروع فعالیت در بازار بورس و خرید سهام، با ۵۰۰ هزارتومان هم کارتان راه می‌افتد!

بهتر است با خودتان فرض کنید همین سرمایه اندکی را هم که وارد بورس کرده اید، هزینه ثبت نام یک کلاس آموزشی است. در این نوع نگاه با هر معامله و تصمیمی که می گیرید در حال یادگیری هستید این روش برای یادگیری و شروع سرمایه گذاری خیلی کاربردی‌تر است.

بصورت کلی پیشنهاد ما این است که اگر در ابتدا راه سرمایه گذاری هستید از وارد کردن سرمایه زیاد به بازار بورس پرهیز کنید. ورود فرد مبتدی با سرمایه زیاد به بورس، دقیقا مثل این است که بخواهیم رانندگی را با یک اتومبیل گران قیمت بیاموزیم!

منبع: سیگنال

کد خبر 432814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =