۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
افشای جزئیات طلب دولت از بانک مرکزی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یک میلیارد و ٢ میلیون دلار ناشی از صادرات نفت از سوی وزارت نفت به بانک مرکزی واریز شده است و بانک مرکزی نتوانسته آن را تبدیل و تسعیر به ریال کند برای همین بخشی از منابع ارزی ما نزد بانک مرکزی است.

به گزارش صدای بورس، محمدباقر نوبخت در اظهاراتی در کلاب هاوس، در پاسخ به پرسشی درباره تغییرات ارقام بودجه، گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ بالغ بر ٨۵۴ هزار میلیارد بود که مجلس آن را به بیش از ١٢ میلیارد افزایش داد؛ مبالغی که در مجلس افزوده شد را در ردیف‌‎های مختلف افزودند؛ به برخی دستگاه‌ها بیشتر و به برخی کمتر. یک صفحه مجموعه این تغییرات است که به دولت ابلاغ شد. در اینکه به چه دستگاهی بیشتر یا کمتر دادند دخالتی نداشتیم و هرچه را که به دولت ابلاغ شده است؛ اجرایی می کنیم.

همچنین حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست عنوان کرد: مجلس در آخرین جلسه علنی خود، به هیات رئیسه (کمیسیون تلفیق) تفویض اختیار کرد تا جداول را بررسی کند. اینکه هیات رئیسه این حق تفویض شده نمایندگان را چگونه رعایت کرد، ما بی اطلاعیم. صرفا می توانیم از لایحه بودجه دفاع کنیم و نمی توانیم بگوییم که چرا حقتان را تفویض کردید. پس از آن هم فقط قانونی که ابلاغ شده را اجرا می‌کنیم. اینکه منویات نمایندگان را هیات رئیسه بررسی کرد یا نه، در حیطه اختیارات ما نیست و به آن ورود نمی‌کنیم.

پورمحمدی همچنین درخصوص بازار سهام گفت: دولت ۳۴ هزار میلیارد تومان سهام عرضه کرد تا جلوی رشد بی حد و نصاب بورس را بگیرد و این عمل به سهامداران صدمه وارد نکرد. کرونا، تورم وارداتی و تورم انتظاری اقتصاد را با مشکل مواجه کرد که دولت باید وارد عمل می شد. از جمله کارها بازار کالا بود. دولت با سیاست های منقبض پولی، سیاست های مالی را منبسط پیش برد. در بخش هزینه‌های اولویت بندی کرد. برای کنترل بازار بورس اوراق مالی منتشر  و سهام عرضه کرد.


بیشتر بخوانید:
لحظه به لحظه با بازار ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰


 استقراض از بانک مرکزی حرف بی‌اساسی است؛ همتی هم این را تایید می‌کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور  در پاسخ به پرسشی که به موضوع استقراض از بانک مرکزی  و طلبکاری دولت از این بانک اشاره داشت، گفت: اگر تلاش نشود بین ما و آقای همتی اختلافی ایجاد شود؛ باید بگویم که رقم قابل توجهی از محل فروش و صادرات فراورده‌های نفتی حاصل می شود که برای پرداخت یارانه‌ها و ... به حساب بانک مرکزی واریز می‌‎شود. مشکلی که دکتر همتی و بانک مرکزی دارند این است که موفق نمی شوند این رقم را تبدیل به ریال کند. نه اینکه نخواهند؛ ولی نمی‌توانند که طلب ١.٢ میلیارد دلاری دولت را به صورت ریال بدهند؛ چون معتقدند این موضوع پایه پولی و تورم را بالا می برد.

وی با تاکید بر اینکه دکتر همتی هم این را قبول دارد و این به معنی نقص بانک مرکزی نیست؛ گفت: استقراض از بانک مرکزی حرف بی اساسی است و دکتر همتی هم این را تایید می کند. سازمان برنامه و بانک مرکزی دو نهاد حاکمیتی هستند و ما مشکلات بانک مرکزی را درک می‌کنیم. طلبکار بودن دولت از بانک مرکزی یک واقعیت است و اینگونه نیست که بانک مرکزی از پرداخت آن استنکاف کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه اولیه بودجه بالغ بر ۸۵۴ هزار میلیارد تومان بود که از سوی مجلس ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و در ردیف‌های مختلف تغییراتی ایجاد و برخی را بیشتر و برخی را کمتر افزایش داد.

 مابه‌التفاوت بودجه اصلاحی مجلس با دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در نهایت به یک هزار و ۲۵۴ هزار میلیارد تومان رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی در خصوص فرماندهی اقتصاد توسط سازمان، گفت: اگر منظور از فرماندهی، تدوین برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه سنواتی باشد؛ بله این سازمان چنین مسئولیتی دارد. اما اگر منظور این است که همه بخش‌‎ها تابع به چپ چپ، به راست راست گفتن ما باشند؛ نه اینگونه نیست و نمی توانیم ادعای فرماندهی اقتصادی را داشته باشیم. سازمان برنامه مسئولیت رصد برنامه ای و توسعه ای کشور و مسئولیت تدوین برنامه‌های توسعه را دارد.

پاسخ دوباره نوبخت به همتی: دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده

اما پس از آنکه رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی به سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه واکنش نشان داد و اعلام کرد که بانک مرکزی یکهزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد؛ بار دیگر در کلاب هاوس نظر  نوبخت پرسیده شد.

معاون رئیس جمهور هم در پاسخ موکدا گفت: دولت استقراضی از بانک مرکزی نداشته و بخشی از طلب برخی افراد از دولت، تهاتر شده است یعنی بدهی‌های برخی شرکت‌های دولتی مثل جی تی سی به دولت منتقل شد و آنچه در رقم بدهی دولت به بانک مرکزی است ناشی از این موارد است نه اینکه برای تصویب بودجه از بانک مرکزی استقراض کنیم!

وی افزود: حتما آقای همتی تایید می کنند که یک میلیارد و ٢ میلیون دلار ناشی از صادرات نفت از سوی وزارت نفت به بانک مرکزی واریز شده است و بانک مرکزی نتوانسته آن را تبدیل و تسعیر به ریال کند. برای همین بخشی از منابع ارزی ما نزد بانک مرکزی است، ولی بانک مرکزی برای مدیریت پایه پولی کشور مطالبات سازمان هدفمندی یارانه‌ها را نتوانست به ریال تبدیل کند.

نوبخت گفت: اینکه بانک مرکزی تلاش می کند به‌خاطر محدود کردن پایه پولی، بخشی از مطالبات رسمی دولت را به خزانه واریز نکند را درک می‌کنم. ان‌شالله با رفع تحریم‌ها مشکل بانک مرکزی حل بشود و در پرداخت ارزهای دولت نزد بانک مرکزی اقدام کند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود گفت:با ورود به تحریم‌ها رسالت دولت تغییر کرد و به سمت بودجه برنامه ریزی شده حرکت کردیم. برای مددجویان به مقدار قابل توجهی مستمری را افزایش دادیم. مستمری ۴۰ هزار تومانی را به ۳۴۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان برای خانوار ۴ نفره افزایش دادیم وبیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای برنامه های رفاهی هزینه کردیم.

منبع: تسنیم

کد خبر 432762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =