رویای دلار زیر 20 هزار تومان تحقق می‌یابد؟/  تصمیمی سیاسی و انتخاباتی در راه است؟

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت:‌اگر تصمیمی در جهت کاهش دلار به زیر 20 هزار تومان گرفته شود، به نظر می‌رسد تصمیمی انتخاباتی و سیاسی باشد.

صدای بورسمحبوبه قرمزچشمه؛ دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان کاهش یافت و برای بسیاری از اقتصاددانان  قیمت دلار در این رقم باید ثابت شود و کاهش بیشتر آن اقتصاد ایران را به زوال می‌کشاند.

علیرضا عباسی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌‍وگو با صدای بورس اظهار کرد: دلار به عنوان شاخص اصلی در اقتصاد ایران نیز نقش اساسی ایفا می‌کند و در ارکان شاخص اندازه گیری تولید ناخالص داخلی، شاخص ارزیابی اقتصادی اثر زیادی دارد و نادیده گرفتن آن اشتباه است.

آشفتگی قیمت دلار عمر 3 ساله دارد

وی با بیان اینکه ۳ سال آشفتگی قیمت دلار ناشی از مداخله دولت در بازار ارز است، گفت: ارز ۴ هزار و  ۲۰۰ تومانی توسط دولت برای مدتی اجرایی شد و بعد از آن ۲ و ۳ نرخی شدن ارز باب شد و سردرگمی صادرکنندگان، تجار، تولید کننده‌ها و تمامی اقشاری که با دلار سروکار داشتند را به بار آورد. این آشفتگی نظام ارزی مشکلاتی را برای اقتصاد ملی ایجاد کرد که نتیجه آن در بازار سرمایه مشخص است.

آشفتگی در بازار ارزی و نظام تصمیم گیری 2 مشکل بازار 

عباسی تصریح کرد:‌ بازار سرمایه به دلیل ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری بزرگ، مهمترین منبع جذب نقدینگی است. مردم در ایران به دولت اعتماد کردند و وارد بازار سرمایه شدند اما شرایط به گونه ای پیش رفت که برخی از سهامداران نیمی از ارزش دارایی خود را از دست دادند. در حال حاضر آشفتگی در بازار ارزی و نظام تصمیم گیری از جمله مهمترین مخاطرات در اقتصاد ایران است

پناه بردن به کریپتوها

عضو اتاق بازارگانی تهران با بیان اینکه کاهش قیمت ارز بر بازار سرمایه اثر منفی می‌گذارد، گفت: ریزش دلار نارضایتی عمومی و خروج سرمایه از  بورس را رقم زد، بخشی از این سرمایه به سمت خارج از کشوربه شکل مستقیم و یا سرمایه گذاری در کریپتو ها حرکت کرد و بخشی با پناه بردن به سمت دلار دور مشکلات ارزی را تند تر کرد. بازار دلار اگر از یک نرخ منطقی و یک نظام شناور تک نرخی پیروی می کرد، بازار ایران دچارمشکلات کنونی نمی‌شد و از رانت ها و مشکلاتی که نظام چند نرخی ایجاد کرد، مصون می ماند.

وی با اشاره به تاثیر رخدادهای سیاسی بین المللی بر تحولات نرخ ارز افزود: نرخ ارز تابع نظام عرضه و تقاضا است.  عرضه آن نیز از منابع ارزی  انجام می شود. در شرایط کنونی شیوه عرضه ارز تحت تاثیر تصمیات سیاسی است و بازار نیز منتظر اعلام نتایج نشست وین و توافقات سیاسی است.

نرخ ارز 20 تا 25 هزار تومانی بازار سرمایه

عباسی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان به ضرر اقتصاد کشور و صادرات است، تصریح کرد: در بازار سرمایه  نرخ ارز ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برای شاخص کل یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد  است با کاهش نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان شاهد کاهش بیشتر ارزش سهام خواهیم بود.

وی افزود: تصمیم گیری کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان از سر خیر خواهی نیست و تصمیمی سیاسی و انتخاباتی است که ضربه کاری به اقتصاد کشور می زند و انگیزه خروج سرمایه از کشور را تشدید می کند.

کد خبر 432708

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =