کارها با شعار سال همخوانی ندارد/ افزایش ۸ برابری قیمت برق برپایه مصالح دولت است

داشتن بزرگترین ذخایر گاز طبیعی برای ایران یک مزیت نسبی نیست، مزیت مطلق است و باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح از آن به درستی برای پیشرفت کشور استفاده شود.

صدای بورسمینا هرمزی؛ کشور واقعا تا چه زمانی می‌خواهد بر پایه مبانی غیرعلمی اداره شود؟ برخی از مسئولان کشور با صحبت‌هایی که از واقعیت علم به دور است به دنبال ارائه مُسکن هایی هستند که در حقیقت موثر نخواهند بود و شاخص بورس که آینه اقتصاد هر کشوری است دوباره روند نزولی را ادامه خواهد داد.

بهمن آرمان، کارشناس اقتصادی با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه تولید فولاد در ایران به عکس سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد از طریق کوره‌های قوس الکتریکی که مصرف برق در آنان بسیار بالاست، صورت می‌گیرد، افزود: شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد ایران برای حفظ حاشیه سود خود وخنثی ساختن تغییر تعرفه برق ناچار به ساخت نیروگاه‌های برق هستند ‌زیرا تعیین تعرفه برق فولاد سازان ‌بر پایه مصالح دولت که در تضاد با منافع فولادسازان می‌تواند باشد، انجام می‌گیرد.

   وی در ادامه بیان داشت: در کشورهای دیگر حتی کشورهای منطقه برای توسعه صنعت در کشورشان کارهای صحیح را انجام می‌دهند به گونه‌ای که در زمان نخست‌وزیری تورگت اوزل معمار ترکیه نوین، وی برای توسعه صنعت فولاد، قیمت برق را برای تولید کنندگان فولاد از طریق ذوب آهن قراضه وارداتی، برای چندین سال رایگان کرد.


بیشتر بخوانید:
بسته ۳+۷، لازم اما ناکافی


آرمان در این رابطه تصریح کرد: واقعیت‌هایی در اقتصاد است که باید برای توسعه آن در کشور مدام تکرار شود. از جمله اینکه، حمایت از طرف عرضه در ادبیات علم اقتصاد رانت شناخته نمی شود. از اواخر دهه ۶۰ خورشیدی یک اقتصاددان آمریکایی با مطرح کردن نظریه حمایت از طرف عرضه  supply sider economy این نظریه را جهانی کرد و در حال حاظر سیاست دولت‌ها تقویت طرف عرضه یعنی افزایش تولید است نه ‌ایجاد تقاضای جدیدی که برای آن عرضه‌ای وجود ندارد.

این کارشناس ارشد اقتصادی افزود: کشورها باید در زمینه‌هایی که دارای مزایای نسبی هستند تولید خود را متمرکز کنند؛ داشتن بزرگترین ذخایر گاز طبیعی برای ایران یک مزیت نسبی نیست، مزیت مطلق است و باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح از آن به درستی برای پیشرفت کشور استفاده شود.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: در همه کشورها هزینه انرژی برای صنایع یک سوم سایر مصارف است. مثلا هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد خام در عربستان و قطر ‌به ترتیب ۸ و۴ درصد و در ایران حدود ۱۰ درصد(پیش از افزایش ۴ برابری در سال جاری) است. آیا این کارها با شعار سال همخوانی دارد؟

کد خبر 432611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =