آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۱۹) / بازده بورس چطور محاسبه می شود؟

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد.

بازده بورس چطور محاسبه می شود؟

به گزارش صدای بورس، از کجا بفهمیم سرمایه گذاری در بورس چقدر برای ما سود داشته است؟ پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از بخش آموزش بورس را دنبال کرده تا با تمامی نکات مربوط به بازده بورس و محاسبه آن آشنا شوید. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد. برای به دست آوردن بازده سرمایه گذاری ابتدا باید با معنی آن آشنا شویم. به پاداشی که سرمایه گذار در طول دوره سرمایه گذاری خود به دست می آورد بازده سرمایه گذاری می گویند.

محاسبه بازده سرمایه گذاری یکی از مهمترین بخش های سرمایه گذاری است ما در هر سرمایه گذاری باید بدانیم چقدر سود به دست آورده ایم و چه هزینه ای پرداخت کرده ایم تا بتوانیم میزان بازده سرمایه گذاری مان را اندازه گیری کنیم.

بازده سرمایه گذاری از دو بخش تشکیل می شود:

بازده سرمایه گذاری در بورس

بازده سرمایه ای (بازده قیمتی)

 به تفاوت بین قیمت خرید و فروش یک ورقه بهادار یا یک دارایی بازده سرمایه گفته می شود و از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:

بازده سرمایه ای (بازده قیمتی) در بورس

بازده نقدی سرمایه گذاری

 بازده نقدی سودی است که به صورت جریانات نقد در دوره سرمایه گذاری به دست سرمایه گذار می رسد. به عنوان مثال اگر شما خانه ای را برای سرمایه گذاری بخرید و آن را اجاره بدهید. اجاره ای که هر ماه از مستاجر خود دریافت می‌کنید یک جریان نقد دوره ای محسوب می شود یا بازده نقدی سهامی (DPS) که سالانه دریافت می‌کنید یک جریان نقد دوره ای به حساب می آید.

بازده نقدی از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:

بازده نقدی سرمایه گذاری در بورس

ممکن است در طول دوره سرمایه گذاری جریان نقد دوره ای وجود نداشته باشد در این صورت بازدهی نقدی صفر خواهد شد.

محاسبه بازده کل سرمایه گذاری

بازده (بازده کل) چیزی به جز جمع بازده نقدی و بازده سرمایه ای نیست. پس فرمول بازده کل نیز به صورت زیر محاسبه می شود.

بازده نقدی + بازده سرمایه ای

محاسبه بازده کل سرمایه گذاری در بورس

فرمول بازدهی

محاسبه بازده سرمایه گذاری در بورس

فرض کنید برای سرمایه گذاری در بورس سهام فولاد را در ابتدای تیر ماه به قیمت ۴.۰۰۰ ریال خریداری کرده اید و در پایان شهریور ماه سهم خود را به قیمت ۴.۵۰۰ ریال به فروش رسانده اید. در طول مدت سرمایه گذاری و با برگزاری مجمع عمومی عادی نیز تصویب شد که به هر سهم فولاد ۳۰۰ ریال سود نقدی (DPS) اختصاص یابد. بازده برای شما عبارتست از:

قیمت فروش (P۱): ۴.۵۰۰ ریال

قیمت خرید (P۰):  ۴.۰۰۰ریال

جریان نقد (D): ۳۰۰

جریان نقد

محاسبه بازدهی خالص سهم در بورس

حال که با فرمول بازدهی آشنا شدید شما نیز می توانید بازده پرتفوی سهام خود را محاسبه کنید اما ممکن است بین بازده محاسبه شده و بازدهی که در صفحه کارگزاری خود مشاهده می کنید اندک تفاوتی وجود داشته باشد. این تفاوت به دلیل وجود کارمزد معامله سهام می باشد. در صورتی که کارمزد معاملات را نیز در نظر بگیریم فرمول بازدهی خالص به صورت زیر خواهد بود:

بازدهی خالص

محاسبه بازدهی بورس و فرابورس

در حال حاضر کارمزد خرید و فروش سهام در بورس ۱.۴۳۹% و در فرابورس ۱.۴۲۹% می باشد. می توانید برای محاسبه بازده سهام در بورس و فرابوس اینجا کلیک کنید.

منبع: سیگنال

کد خبر 432523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =