آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۱۸) مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده چیست؟

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد.

به گزارش صدای بورس، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده یک مجمع عمومی عادی به حساب می آید. اما در برخی موارد نام این مجمع باعث سردرگمی برخی از سهامداران می شود.

همان‌طور که پیشتر گفتیم مجمع عمومی عادی باید ۴ ماه پس از پایان سال مالی تشکیل شود که به آن مجمع عمومی عادی سالیانه گفته می شود. اما مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده سالانه نیست و در مواقع مورد نیاز تشکیل می‌شود. به طور مثال انتخاب اعضای هیئت مدیره هر دو سال یک بار صورت می‌گیرد چون این مجمع سالانه برگزار نمی‌شود به آن مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده گفته می شود.

نکته ها:

شرکت‌های سهامی باید قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه خود گزارش‌های حسابرسی شده خود را منتشر کنند یعنی شرکتی نمی‌تواند بدون انتشار صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده خود مجمع را برگزار کند.

شرکت باید حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع سهامداران خود را مطلع کند. در آگهی دعوت به مجمع که در سایت کدال منتشر می‌شود از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت می‌شود تا در جلسه مجمعِ شرکت حضور بهم رسانند. دستور جلسه، تاریخ و آدرس دقیق محل برگزاری مجمع نیز در این آگهی قید می‌شود.

نماد معاملاتی شرکتی که قرار است مجمع خود را برگزار کند باید در روز مجمع و روز کاری قبل از مجمع بسته باشد.


بیشتر بخوانید:

بیانات رهبری، ختم کلام است


مثال برای مجمع عمومی عادی

به عنوان مثال شرکت ایران خودرو با نماد معاملاتی "خودرو " در تاریخ ۲۰/۰۴/۱۳۹۸ آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی خود را در سایت کدال منتشر کرد. در این آگهی از کلیه سهامدارن دعوت به عمل آمد که در تاریخ ۳۱ تیرماه برای برگزاری مجمع حضور بهم رسانند. همان طور که مشخص است بین تاریخ مجمع و آگهی دعوت حداقل ۱۰ روز فاصله‌ای که گفتیم وجود دارد. از آن جایی نماد خودرو برای برگزاری مجمع سالیانه خود باید روز کاری قبل از مجمع و روز مجمع بسته باشد بنابراین ناظر بازار در تاریخ ۱۳۹۸/۰۴/۲۹ اطلاع رسانی کرد که در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی خودرو به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه خود متوقف خواهد شد. بنابراین اگر قصد ندارید با شرکتی به مجمع بروید دو روز قبل از برگزاری مجمع آخرین فرصتی است که می توانید سهام خود را به فروش برسانید.

تصمیمات مجمع شامل چه کسانی می شود؟

تصمیماتی که در مجامع شرکت‌های سهامی گرفته می شود مشمول کلیه سهامدارانی خواهد بود که قبل از برگزاری مجمع سهامدار سهم بوده‌اند. حتی اگر بعد از برگزاری مجمع سهام خود را بفروشید باز هم مشمول تصمیماتی خواهید بود که در مجمع گرفته شده است. به عنوان مثال سهام "نوری" که در تابستان امسال برای اولین بار در بازار بورس عرضه شد چند روز پس از عرضه اولیه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه خود بسته شد.

در مجمع عمومی تصویب شد که به ازای هر سهم ۶.۵۰۰ ریال سود نقدی تقسیم شود. این سود متعلق به کسانی بود که تا روز مجمع سهامدار سهم بودند. حتی اگر یک سرمایه گذار سهم خود را بعد از برگزاری مجمع نیز به فروش می رسانید باز هم این سود متعلق به او بود نه کسی که سهم را خریده بود.

منبع: سیگنال

کد خبر 432461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =