توضیحات صندوق توسعه ملی در خصوص تعلل سازمان

سازمان بورس،‌ بخشی از توضیحات صندوق توسعه ملی در خصوص تعلل آن سازمان در پیگیری دریافت یک درصد از منابع ارزی صندوق برای تزریق به بازار سهام را تکذیب کرد.

به گزارش صدای بورس، اخیرا ماجرای عدم تخصیص کامل یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار به خصوص بعد از واکنش رسمی صندوق توسعه ملی و واکنش سازمان بورس خبرساز شده است.

بر اساس اعلام تازه  رئیس سازمان بورس طبق هماهنگی به‌عمل‌آمده  در ستاد اقتصادی دولت، باقی‌مانده منابع مربوط به یک درصد از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به بازار سهام اختصاص پیدا خواهد کرد. ضمانت اجرایی این موضوع نیز تأیید ضمنی این موضوع از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی است.

گفتنی است، ۲۰۰ میلیون دلار اعلامی از سوی مسئولان که قرار است طبق مصوبات مختلف (شورای‌عالی امنیت ملی، ستاد اقتصاد دولت و...)، به صندوق تثبیت بازار تزریق شود معادل ریالی ۵هزار میلیارد تومان است که حالا صندوق توسعه ملی تأکید کرده است،‌ به‌دلیل عدم پیگیری سازمان بورس اوراق بهادار از طریق بانک مرکزی و مشکلات تسعیر ارز توسط بانک مرکزی، این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.


بیشتر بخوانید:

انتظار رفتار حرفه‌ای از حقوقی‌ها


در روز سه شنبه صندوق توسعه ملی اعلام کرده است، در تاریخ ۱۳۹۹.۰۷.۰۲ مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی، در خصوص تخصیص منابع به سازمان بورس و اوراق بهادار در هیئت امناء صندوق توسعه ملی مطرح و مقرر شد که این مصوبه در هیئت عامل این صندوق مطرح و به بانک مرکزی ابلاغ شود.

در تاریخ ۹۹.۰۷.۰۳ نیز جلسه هیئت عامل صندوق که به‌صورت فوق‌العاده تشکیل شد، اختصاص منابع مورد نظر شورای‌عالی امنیت ملی برای بورس مصوب و به بانک مرکزی ابلاغ شد، ولی به‌دلیل عدم پیگیری سازمان بورس اوراق بهادار از طریق بانک مرکزی و مشکلات تسعیر ارز توسط بانک مرکزی، این مصوبه هنوز اجرایی نشده است. با توجه به مشکلات به‌وجودآمده اقتصادی، با هماهنگی به‌عمل‌آمده با هیئت نظارت صندوق توسعه ملی، مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان پس از تصویب در هیئت عامل صندوق، در صندوق تثبیت سرمایه سازمان بورس سپرده‌گذاری شد.

همچنین، در روز شنبه گذشته ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ نیز در جلسه‌ای با هماهنگی فرهاد دژپسند وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و با حضور اکثریت اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی، در محل سازمان بورس اوراق بهادار برگزار و مقرر شد؛ از محل مطالبات صندوق توسعه ملی از سازمان امور مالیاتی، مبلغ ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک به سازمان بورس و اوراق بهادار در صندوق "تثبیت بازار سرمایه" سپرده‌گذاری شود که بلافاصله نامه مربوطه به رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ و رونوشت آن به افراد ذی‌مدخل از جمله رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جناب آقای دکتر دژپسند وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی ارسال گردید.

بنابراین صندوق ‌توسعه ملی، مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی را پس از بررسی فرایند کار به اجرا گذاشته و پیگیری نکردن سازمان بورس از بانک مرکزی منجر به عدم تسعیر ریالی منابع ارزی شده است.

این درحالی است که روابط عمومی سازمان بورس به نقل قول رسانه ها از صندوق توسعه ملی واکنش نشان داده است. در این توضیحات آمده است،‌ سازمان اجرایی شدن مصوبه تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه را به دفعات از صندوق توسعه ملی و مراجع ذی ربط  پیگیری کرده است. طرح ادعای تعلل یا عدم پیگیری سازمان در این خصوص به هیچ وجه صحت ندارد.

انتظار می‌رود در شرایط فعلی که تصمیمات ارزشمند برای حمایت از بازار سرمایه اتخاذ شده است از طرح موضوعات حاشیه ای پرهیز شود و اجرای هرچه سریع تر مصوبات در دستور کار  متولیان قرار گیرد.

منبع: تسنیم

کد خبر 432313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =