فرهنگ سرمایه‌گذاری حلقه مفقوده بازار سرمایه

شاید به جرات بتوان سال ۱۳۹۹ را خاص‌ترین سال بازار سرمایه از بدو تاسیس به لحاظ تعدد اتفاقات و متغیرهای تاثیرگذار بر آن دانست.

 بیماری جهان شمول کرونا، نوسانات متعدد بازارهای مالی و کالایی جهان، رشد فزاینده نقدینگی و به تبع آن تورم بالا، توجه ویژه دولت به بازار سرمایه به عنوان محلی برای تأمین مالی و جبران کسری بودجه، افزایش قابل توجه ضریب نفوذ بازار سرمایه بین اقشار مردم از هر قشر و با هر سطح اقتصادی، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و همینطور نزدیک شدن به پایان عمر دولت در کشورمان، کافی بود تا روند بازار سرمایه را از ریتم خود خارج و ارزش معاملات روزانه و شاخص کل را به بالاترین حد در تاریخ خود برساند. 
تاثیر این عوامل برای مدت‌ها با بازار خواهد ماند تا جایی که بعد از گذشت حدود هفت ماه از رسیدن شاخص کل به قله خود در مرداد ماه، روند بازار سرمایه متاثر از این تغییرات قابل توجه بوده و هنوز به شرایط عادی و کلاسیک خود از دید تحلیلگران و فعالان بازار بازنگشته است.
شاید بهتر آن است که بپذیریم شرایطی که متغیرهای ذکر شده بر بازار حاکم است، درس‌های فراوانی برای همه ما در بر داشته که در صورت به کار بردن آن‌ها می‌توان شرایط مطلوب‌تری را برای بازار سرمایه رقم زد. به نظر می‌رسد فرهنگ سرمایه‌گذاری حاکم بر بازار سرمایه حلقه مفقوده بازار بوده و تلاش برای ارتقای سطح آن می‌تواند به ایجاد محیطی پویاتر و مناسب‌تر برای همه ذینفعان آن شود؛ جایی که نهاد ناظر و فعالان بازار با پذیرفتن نقش و مسئولیت خود، می‌توانند قدم‌های مثبتی در به بلوغ رسیدن این بازار بردارند.
این تغییر می‌تواند نگاه آحاد جامعه به بازار سرمایه را از محلی پرریسک با اولویت فعالیت‌های سفته‌بازانه به نگاهی با امنیت سرمایه‌گذاری بالا و افق‌های طولانی‌مدت تغییر دهد که نتیجه آن رسیدن بازار سرمایه کشور به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کلان به عنوان رکن اصلی در تأمین مالی و هدایت نقدینگی به پروژه‌های سودآور با پتانسیل اشتغال‌زایی بالا و در نهایت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور است. امید است سال پیش رو، سال ارتقای دانش و فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور باشد.

هادی شعبانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نو ویرا
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۷

کد خبر 432298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =