۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
مصوبه ای مبهم؛ اما مفید

در دنیا ابزارهای متعددی برای پوشش ریسک افراد و تأمین‌مالی شرکت‌های بزرگ و کوچک وجود دارد. اوراق بدهی نمونه‌ای از ابزار تأمین‌مالی است و اگر این نوع تأمین‌مالی به نحو مطلوب انجام شود، شاهد بهبود عملکرد شرکت‌ها و رشد بازارهای مالی خواهیم بود.

در تصمیم جدید سازمان‌بورس مقرر شد ۲۴ هزار میلیارد تومان منابع جدید به بازارسرمایه از طریق انتشار اوراق بدهی توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها تزریق شود. گویا این اوراق به صورت اوراق اجاره منتشر شده و شرکت‌ها از منابع تأمین‌مالی صورت گرفته در جهت حمایت از سهام خود استفاده خواهند کرد.
 باید توجه داشت که به گفته مسئولان، تزریق این منابع به بازار تدریجی بوده و منابع به دست آمده صرفا به خرید سهام اختصاص می‌یابد. هرچند ابعاد این موضوع شفاف نیست، ولی به نظر می‌رسد این مصوبه در جهت حمایت از بازارسرمایه مفید واقع خواهد بود و به احتمال قریب به یقین منابع دیگری هرچند کوچک را نیز به دنبال خود به سمت بازارسرمایه خواهد کشاند، ولی باید توجه داشت که مشخص نیست میزان استقبال از این اوراق بدهی آن هم در شرایط کنونی بازار به چه شکل خواهد بود. 
سوالاتی که مطرح است: این اوراق چگونه برای عرضه عمومی منتشر می‌شوند؟ چقدر جذابیت دارند؟ آیا نرخ و مدت زمان تا سررسید برای همه اوراق یکسان است؟ سیاست نظارت بر تأمین‌مالی مذکور و اطمینان از مصارف منابع به دست آمده چگونه است؟ آیا ورود یکجای منابع حاصله به بازارسرمایه مطلوب‌تر است یا تزریق تدریجی منابع؟ همه اینها ابهاماتی است که وجود دارد و باید شفاف‌سازی شود. مشخصا بازارسرمایه در حال حاضر از کمبود نقدینگی و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران رنج می‌برد. ماهیت این اوراق‌بدهی است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران مسلما در صورتی منابع خود را به این اوراق تخصیص می‌دهند که تصویر روشنی از آینده بازار در ذهن داشته و بازده مورد انتظارشان فراتر از ریسک تحمیل شده باشد. اگرچه تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان محرکی خواهد بود برای نقدشوندگی سهام ارزشی بازار که در کف قیمتی خود هستند، ولی بازار نیازمند مدیریت بهینه منابع است. ۲۴ هزار میلیارد تومان عدد کوچکی نیست؛ هرچند اگر به یاد داشته باشیم بازارسرمایه در روزهای اوج سال ۹۹ ارزشی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان روزانه را ثبت کرده و این یعنی عمق بازار نسبتا بزرگ است. باید اذعان داشت، تنها تزریق نقدینگی آن هم از نوع اوراق بدهی برای خروج از بحران کنونی کافی نیست؛ هرچند تصمیمی بهینه جهت ترغیب سرمایه‌گذاران به خرید سهام است. به نظر می‌رسد با وجود ثبات در سایر مولفه‌های کلان اقتصادی بازار همچنان از ریسک سیستماتیک رنج برده و بی‌ثبات است و شاهد جان کندن بازارسرمایه هستیم. اقتصادی که بورس آن از شرایط دستوری و بی‌تدبیری رنج می‌برد؛ بیماری است که تبش را جدی نگرفته و در حیاط خلوت خانه آب تنی می‌کند. از طرفی هم رکود فعلی نشات گرفته از نداشتن آینده‌نگری در گذشته است. شاید نقدشوندگی بازار با مصوبه جدید شرایط بهتری پیدا کند، ولی ترس از آن است که جریان پولی ادامه‌دار نبوده و بازار دوباره به سمت رکود سوق یابد. 
تصمیمی از جنس فرای انتشار اوراق بدهی لازم است تا بتواند کمک کند به رشد بازار و دادوستد سهام. در شرایط کنونی ۲۴ هزار میلیارد تومان مسلما برای چند روزی بازار را سرگرم خواهد کرد، ولی متاسفانه باید قبول کنیم در شرایط بحران و رکود فعلی، بازار نیازمند جریان پولی به مراتب بیشتر از این اعداد است چه از نوع انتشار اوراق بدهی چه از نوع نقدینگی واقعی.
 

وحیده موسوی،  مدیر سبدگردانی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک 
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۷
 

کد خبر 432295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =