۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
انتظار رفتار حرفه‌ای از حقوقی‌ها

بازار سرمایه این روزها با توجه به جمیع عوامل و تصمیمات غیرموثر از جمله دامنه نوسان نامتقارن دارای شرایط نامناسبی بوده و از نقدشوندگی معقول فاصله معناداری گرفته است به نحوی که اکثر سهام در دامنه منفی ۲درصد دارای صف فروش بوده و خریدار هم رغبت چندانی به خرید نشان نمی دهد، عملاً این موضوع به شرایط موجود و فشار فروش مضاعف بازار به رغم ارزنده بودن خیلی از نمادها دامن می‌زند.

به طور کلی همواره انتظار از حقوقی‌های بازار به این صورت است که با ابراز تحلیل و ارزش‌گذاری سعی در تخلیه هیجانات مثبت و منفی بازار داشته باشند و در بازه‌های زمانی که بازار دچار حباب شده با عرضه‌ها و در زمانی که بازار به شدت در کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله است به خرید و جمع آوری سهام ارزنده مبادرت ورزند.
متاسفانه با توجه به توضیحات پیش‌گفته، اکثر حقوقی‌های بازار این روزها عملاً رفتار منفعلانه‌ای دارند؛ به نحوی که بعضاً در گروه‌های ارزنده بازار با عدم خریدها نیز به این فشار فروش دامن می‌زنند و عملاً نقدشوندگی بازار هم تحت الشعاع عملکرد این رفتار قرار گرفته است. در این مقطع حساس و شکننده کنونی بازار سرمایه انتظار از حقوقی‌ها خروج از رفتار منفعلانه بوده که می‌بایست با ابزارهای ارزش‌گذاری نسبی، جایگزینی و تبعیت از فضای تحلیل مبادرت به خرید سهام ارزنده بازار کنند تا این فضای ترس از بازار رخت بر بندد. به نظر می‌رسد این موضوع در این روزهای بازار سرمایه نقش اساسی و پررنگی در برگشت بازار می‌تواند ایفا کند و در صورت تحقق این رفتار حرفه‌ای از حقوقی‌ها، عملاً حقیقی‌های بازار نیز از استراتژی‌های معاملاتی حقوقی‌ها تبعیت خواهند کرد و ً از فشار فروش در بازار کاسته خواهد شد.
 

رضا نازی، مدیر سرمایه‌گذاری و مجامع هلدینگ آتیه خواهان
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۷

کد خبر 432294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =