کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بورس را تکان می‌دهد؟/ ۳ صنعتی که بازار سرمایه را نجات  می‌دهد

آزاد سازی قیمت سیمان، فولاد و خودرو می‌تواند بورس را نجات دهد و ارزش ذاتی بازار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بالا برود.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛  ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره ای دوره ۹ ماهه شرکت پالایش نفت تبریز منتشر شد. مبنای محاسبه نفت خام در این گزارش تغییر کرد و  میزان تخفیف برای نرخ خوراک  نیز افزایش یافت. 

ایران باید سردمدار پیمان های منطقه ای شود/ گام نخست؛‌ اتصال به پیام‌رسان  بانکی SPFS روسیه - دکتر علی سعدوندی

گاز و آب و برق، خوراک پتروشیمی‌ها محسوب می‌شوند که از طرف دولت تخفیف دریافت می کنند. صنایع پالایشی از سازوکار تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها به شرکت‌ها مشخص نیست با این حال بسیاری از کارشناسان این تخفیف‌ها را در بلند مدت تاثیر گذار  بر روند توسعه شرکت ها نمی دانند.

ملاک تسویه پول خوراک پتروشیمی‌ها ارز نیمایی است

صنایع پالایشی از دولت برای نرخ خوراک مواد اولیه خود تخفیف دریافت می کند و همین موضوع عامل رانت است به عبارتی به جای اینکه فعالیت این بنگاه‌ها عامل سود سازی باشد، تخفیف‌ها و رانت‌های حمایتی عامل آن شده است.

آزادسازی قیمت در پتروشیمی‌ها

علی سعدوندی، اقتصاددان با اشاره به اهمیت آزاد سازی قیمت در پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: مهمترین مشکل اقتصاد کشور نرخ گذاری دستوری و راه حل برون رفت از مشکلات آزادسازی اقتصادی است. 

 وی افزود: ‌گاز ، آب، برق و خوراک پتروشیمی‌ها محسوب می‌شوند؛ شرکت‌های پتروشیمی برای تولید محصولات خود از طرف دولت تخفیف دریافت می کنند. کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها راهکار مناسبی برای به سود رساندن شرکت‌های پتروشیمی نیست، منابع گاز ، آب  و برق  برای تمامی مردم است، در این منابع  کپرنشینان سیستان و بلوچستان نیز شریک هستند و نباید از این منابع برای به سود رساندن سهامداران پالایشی و آن هم تنها  برخی از آنها استفاده شود.

وی با اشاره به پیشینه فروش سهام پتروشیمی‌ها و پتروشیمی ها به مردم گفت: دولت سهام این شرکت‌ها را در ای پی اس های بالا فروخته( در شرایط سنتی پ ب ای ۴ بوده و در شرایط رونق بازار ۱۰ بوده است) اکنون با ریزش بورس، برای جبران ضرر مردم نرخ خوراک را کاهش دهده است.
 

۳ صنعتی که بازار سرمایه را نجات  می‌دهد

سعدوندی در ارتباط با ارزش بازار سرمایه بیان کرد:  از نظر تاریخی ارزش ذاتی بازار سرمایه ایران زیر یک میلیون بود و حباب‌وار تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد پیش رفت. آزاد سازی قیمت سیمان، فولاد و خودرو می‌تواند بورس را نجات دهد و ارزش ذاتی بازار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بالا برود و تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به تعادل برسیم. هدف کلی در بازار سرمایه باید  افزایش سود آوری و بهبود جریان نقدینگی شرکت ها باشد نه ارائه راهکارهای غیر عملیاتی.


بیشتر بخوانید:
طنازی کاربران برای مصوبات دهقان دهنوی
دانش فنی تحلیلگران به کمک بازار سرمایه می‌آید


محمد نوربخش، کارشناس بازار سرمایه هم در گفت و گو یکی از رسانه ها گفته بود: این اتفاق صحبت‌های تازه‌ای نیست و پیش‌تر از این خبر استقبال و تاثیرات آن پیش‌خور شده بود اما در حال حاضر رسمیت یافته است. این تخفیف‌ها تاثیر زیادی در سودآوری شرکت‌ها ندارد و آنچه در سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار است نرخ کرک اسپرد است.

حمید مرتضی کوشکی هم در اظهارنظری تاکید کرد:  اگر دولت می‌خواهد سودآوری شرکت‌های پالایشی افزایش یابد،‌ افزایش تخفیف نرخ خوراک را باید برای ۴ تا ۵ سال امتداد دهد نه اینکه مقطعی باشد زیرا منجر به تفاوت زیادی در صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌شود.

کد خبر 432292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =