اوراق تبعی، بازدارنده فروش سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز

عضو شورای عالی بورس گفت: طراحی و انتشار اوراق تبعی برای این بود تا از فروش بیشتر سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز در بازار جلوگیری شود. 

صدای بورس- مروارید اسلامی؛ به تازگی خبر انتشار اوراق اختیار فروش تبعی شرکت‌های پتروشیمی نوری، مبین، تندگویان و پارس منتشر شده است.

سهامداران این چهار شرکت با خرید این اوراق با سود ۲۲ درصد یک‌ساله سهام خود را بیمه کردند. این اقدام، یکی از مواردی است که به دنبال ریزش‌های مکرر بورس عملی شد تا شاید بتواند به آرامش بازار کمک کند. اما آیا راهگشا خواهد بود؟

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس بیان داشت: ابزارهای سیاست‌گذاری در بازار سرمایه ایران اندک است. انتشار اوراق تبعی از آن جهت بود که به نظر می‌آمد برخی از معامله‌گران و کسانی که امروز در صف‌های فروش هستند، نگران کاهش سرمایه خود بوده و فکر می‌کنند ممکن است حتی با گذاشتن پولشان در شبکه پولی بتوانند سرمایه‌های خود را حداقل از نظر مبلغ اسمی حفظ کنند.

او ادامه داد: بنابراین طراحی این نوع انتشار اوراق تبعی صورت گرفت تا از فروش بیشتر سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز  در بازار جلوگیری شود. 
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در رابطه با موثر بودن این اقدام تاکید کرد: برای مشخص شدن تاثیر این کار، باید به داده‌ها مراجعه کرد که آیا مقدار عرضه و فروش به ویژه از سوی سهامداران خرد بعد از تصویب این موضوع کاهش پیدا کرده یا خیر.


 بیشتر بخوانید:
پایان ریزش‌ها با رسیدن بازار به تعادل/ دست دولت باید کوتاه شود


کد خبر 432289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =