محل سکونت خود را در سامانه «کد یکتا» ثبت کنید

ثبت نکردن یا ثبت مشخصات اشتباه ملک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی از جمله قطع یارانه‌ها و خدمات بانکی را به دنبال دارد.

به گزارش صدای بورس ، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شهری و ۴۰۰ هزار واحد روستایی خالی از سکنه وجود دارند. هدف از اجرای این طرح تشخیص واحدهای خالی از سکنه است و ثبت املاک سرپرست خانوار اجباری است.

همه سرپرستان خانوار شهری و روستایی موظف به ثبت محل سکونت خود با درج شخصی یا استیجاری بودن آن در سامانه کد یکتا هستند.

 در صورت نبود اطلاعات ملکی در این سامانه، مالیات بر خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی است، اعمال می‌شود.


بیشتر بخوانید:

احقاق حقوق مالباختگان رمزارزها ناممکن است


 این قانون برای املاک حقیقی در شهرهای بالای صد هزار نفر و بیش از ۱۵۰ متر در نظر گرفته می‌شود. برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالیانه واحد مسکونی است.

 در شهرهای کمتر از صد هزار نفر مالیات بر واحدهای خالی‌ای اعمال می‌شود که متراژ آن بیش از ۲۰۰ متر است مشمول مالیات اجاره نمی‌شوند.

 اگر اطلاعات اشتباه وارد سامانه املاک شود، دو برابر این میزان مالیات به عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود.  حدود هفده میلیون خانه خالی در حال حاضر شناسایی شده اند.

 قانون جدید تاکید بر این دارد که نگهداری خانه خالی از سکنه مقرون به صرفه نیست و تمام سرپرستان خانواده مکلفند ظرف دوماه آینده و از ۱۹ فروردین به بعد در سامانه یکتا مالکیت خود را اعلام کنند.

 هیچ مالکی در یک شهر نمی‌تواند در دو واحد مسکونی ساکن باشد. سرپرستان خانوار می‌توانند دو واحد مسکونی خالی از سکنه در دو شهر متفاوت داشته باشند. سرپرست خانوار مستاجر هم باید مشخصات محل سکونت ومشخصات خود را در سامانه به ثبت برسانند.

 برای واحدهایی هم که سند ملکی ندارند هم تدابیری اندیشیده شده است.  هدف به کار انداختن سرمایه‌های ساکن و شناسنامه‌دار شدنِ بازار مصرف مسکن است.  با اجرای این قانون، ملک خالی در طول ۱۰ سال به اندازه کل قیمت واحد مسکونی مالیات می‌پردازد.

 برای مالکان حقیقی واحد خالی در سال اول ۶ برابر قیمت اجاره خواهد بود و هر سال دو برابر می‌شود. همچنین برای واحدهای مسکونی که مالکان حقوقی دارند اخد مالیات در سال اول ۱۲ برابر اجاره آن است و در سال بعد دو برابر می‌شود.

 محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور: هدف از اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰ تنظیم بازار مسکن اجاره‌ای و ملکی است نه مالیات.

 واحدهای مسکونی‌ای که بیش از ۱۲۰ روز خالی بمانند مشمول مالیات می‌شوند. مالیاتی که از مرداد اخذ می‌شوند به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر 432217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =