ضرورت حذف دامنه نوسان

صحبت‌های دهقان دهنوی، بدیهیأتی است که همه به آن آگاه هستند و این مسائل درصورتی که اقدام عملی صورت گیرد و اجرایی شود، برای بازار بسیارخوب است.

 اصلی ترین مشکل بازار در حال حاضر وجود دامنه‌ نامتقارن است که باعث قفل شدن بازار شده است و تا زمانی که این دامنه‌ها و اتفاقات دستوری کوتاه مدت و بلند مدت وجود داشته باشد از روند خرید و فروش بازار جلوگیری می‌کنند. 
گفتن بدیهیأت تأثیر خاصی بر بازارسهام حداقل تا زمانی که اقدام عملی در راستای حمایت از بازار انجام نشود و دامنه نامتقارن برداشته نشود، ندارد و اتفاقی برای بازار نمی‌افتد. بحثی که وجود دارد این است که تا این زمان فقط حرف و سخن بوده و موضوعی عملیاتی نشده و با وجود تلاش‌هایی که انجام گرفته، اما متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده است. تمامی راهکارهایی که گفتند خوب است اما موضوع حیاتی برای بازار حذف دامنه نوسان است و همچنین موضوع قیمت‌گذاری دستوری هم باید حذف شود. نکته‌ بعدی که بسیار مهم است، حمایت است، بازار سرمایه از نظر جلب اعتماد مردم روند خوبی داشت اما روند رشد آن منطقی نبود به‌همین دلیل اعتمادی که طی یک الی دو سال به‌دست آمده بود در این چند ماه از دست رفت که بازگشت اعتماد موضوع بسیار مهمی است، کاری به این موضوع ندارم که بازار ارزنده است یا خیر و تأکید بر این است که قیمت‌ها باید آزاد باشد و سهم‌ها به قیمت‌های تعادل خودشان برسند و معامله شوند.
 همچنین حمایت از بازار باید وجود داشته باشد، شاید تمام اعتماد از دست رفته برنگردد، اما اگر بخشی از آن هم جلب شود، برای بازار سرمایه و اقتصاد خوب است. به همین دلیل، تلاش اصلی باید روی این موضوع باشد که از بازار حمایت شود و بخشی از آن اعتماد دوباره برگردد که شروع این اتفاق نیز با برداشتن دامنه‌ نوسان و به حالت عادی برگشتن‌ آن است.
 

باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۶

کد خبر 432049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =