با رقابت مخرب، هزینه تولید فولاد در کشور بالا می‌رود

معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان با تاکید بر این که احتمال می‌رود یک ماه آینده وضعیت تأمین مواد اولیه آهن دار در ذوب آهن بحرانی شود، گفت: در حال حاضر ذخایر درشت دانه ذوب آهن برای حدود ۶۰ روز و ذخایر ریزدانه برای حدود ۹۰ روز است و اگر همین روند ادامه یابد و به تعهدات عمل نشود، ذوب آهن به مشکل بر می‌خورد.

محمدجعفر صالحی در خصوص وضعیت تأمین مواد اولیه ذوب آهن در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: مشکل تأمین مواد اولیه هیچگاه تمام شدنی نیست و همواره در نوسان است و مقطعی شرایط رو به بهبودی می‌رود و در مقطعی دوباره شرایط تأمین مواد اولیه ناپایدار می‌شود. وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط فعالیت سه کوره ذوب آهن و وضعیت تأمین مواد اولیه ذوب آهن ثابت است و آن‌ها از ذخایر ایجاد شده، مصرف می‌کنند.
معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان توضیح داد: از بهمن سال گذشته که کوره شماره یک ذوب آهن وارد مدار شد تا به امروز حدود ۲۰۰ هزار تن از موجودی ذخایر درشت دانه و همچنین ۱۵۰ هزار تن از ذخایر ریزدانه کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که هنوز میزان ورود مواد اولیه با نیاز تناسب ندارد، چرا که تعهداتی که پیش تر داده شده بود و بر مبنای آن کوره شماره یک را عملیاتی کردیم، هنوز به نتیجه نرسیده است. وی گفت: ذوب آهن اصفهان در مصوبه ای دریافت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن تأمین مواد اولیه از معادن «چاه گز و سنگان» را داشت که تاکنون عملیاتی نشده است و امروز در تأمین مواد اولیه آهن دار خود دچار مشکل هستیم.
صالحی تصریح کرد: شاید در شرایط موجود این عدم اجرای تعهد خود را نشان ندهد، اما تا یک ماه آینده وضعیت تأمین مواد اولیه آهن دار در ذوب آهن بحرانی خواهد شد. وی با اشاره به این که در مجموع سه کوره، نیاز ذوب آهن به مواد اولیه ۶ میلیون تن مواد آهن دار برای یک سال است، گفت: در حال حاضر ذخایر درشت دانه ذوب آهن برای حدود ۶۰ روز و ذخایر ریزدانه برای حدود ۹۰ روز است و اگر همین روند ادامه یابد و به تعهدات عمل نشود، ذوب آهن به مشکل بر می‌خورد.
صالحی در خصوص معاملات روز ۲۲ فروردین سنگ آهن در بورس کالا نیز اظهار داشت: این معامله و رقابت ۲۰ درصدی بر سر خرید سنگ آهن دانه‌بندی و رسیدن قیمت آن از ۱۱۳۲ تومان به ۱۳۵۵ تومان، نوعی خودزنی و رقابت مخرب است و باعث افزایش قیمت کنسانتره و گندله می‌شود.
معاون خرید ذوب آهن اصفهان تشریح کرد: با رقابت ۲۰ درصدی، این روز، سنگ آهن دانه‌بندی ۲۲۳ تومان به ازای هر کیلو بالاتر از قیمت پایه معامله شد. این امر باعث می‌شود که سهم سنگ آهن در تولید چدن به تنهایی با معاملات این روز ۳۷۹ تومان به ازای هر کیلو افزایش یابد؛ چرا که برای تولید هر تن چدن به ۱.۷ تن سنگ آهن دانه‌بندی نیاز است. این مورد تأثیر معامله ۲۲ فروردین بر تولید چدن است و تأثیر آن بر هزینه تولید محصولات نهایی فولادی نیز ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو است. با این رقابت مخرب هزینه تولید فولاد در کشور بالا می‌رود و تولیدکنندگان فولاد که هم‌اکنون نیز با معضل کنترل قیمت‌ها دست و پنجه می‌کنند، آسیب می‌بینند. وی افزود: باز گذاشتن رقابت در ابتدای زنجیره فولاد و کنترل قیمت‌ها در بخش‌های بعدی، می‌تواند اثرات مخربی بر تولید در کشور داشته باشد.
صالحی عنوان کرد: سنگ آهن دانه‌بندی که باید قیمت آن ۸ درصد شمش فولادی باشد، در این روز ۱۲ تا ۱۳ درصد قیمت شمش فولادی در بورس کالا معامله شد. این امر قیمت کنسانتره که باید ۱۶ درصد نرخ شمش فولادی باشد را بالا می‌برد و به تورم قیمت‌ها در ابتدای زنجیره فولاد و افزایش هزینه تولید منجر می‌شود.وی بیان کرد: ذوب آهن اصفهان نتوانست در معاملات این روز با شرکت فولاد زرند ایرانیان که خریدار نهایی بود رقابت کند و اگر قیمت‌ها را بالا می‌بردیم زرند ایرانیان حتی حاضر بود قیمت سنگ آهن دانه‌بندی را تا ۱۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو بالا ببرد !ما این رقابت را رقابت مخرب می‌دانیم که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.
 

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۶

کد خبر 431929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =