دلیل افزایش قیمت ها در بازار مسکن چیست/ بورس کالا مقصر است؟

دلار در هفته گذشته نوسانی را تجربه نکرده و نمی‌توان افزایش  قیمت‌های هفته جاری میلگرد، پروفیل و سایر محصولات فلزی در صنعت ساختمان را  به آن نسبت داد.

صدای بورس _ محبوبه قرمزچشمه؛ قیمت میلگرد و فلزات مورد استفاده در صنعت ساختمان درحالی افزایش یافته که نوسانی در بازار دلار وجود ندارد. زمزمه‌ افزایش بیشتر قیمت محصولات فولادی‌ باعث شده صاحبان پروژه‌های ساختمان سازی و کارخانجات را  به پیش خرید محصولات رو بیاورند

قیمت فلزات اساسی همچون فولاد، میلگرد و پروفیل در ایران تحت تاثیر ۶ عامل، تحولات قیمت دلار، قیمت دلار نیمایی، میزان عرضه، اخبار سیاسی، قیمت جهانی، قیمت منطقه‌ای، قرار دارد. 

 محسن بشردوست، مدیر کالای کارگزاری ملل پویا در ارتباط با افزایش قیمت میلگرد، پروفیل یک هفته گذشته در بازار مسکن به صدای بورس بیان کرد: دلار در هفته گذشته نوسانی را تجربه نکرده و نمی‌توان افزایش  قیمت‌های هفته جاری میلگرد، پروفیل و سایر محصولات فلزی در صنعت ساختمان را  به آن نسبت داد. افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی، تغییرات قیمت دلار نیمایی در 10 روز گذشته می‌تواند عامل این تغییرات باشد.

قیمت دلار، قیمت جهانی تاثیر گذار بر نرخ گذاری

وی افزود: ۲ عامل قیمت دلار، قیمت جهانی محصولات عرضه شده در بورس کالا  بیشتر از سایر عوامل بر تعیین قیمت فلزات تاثیرگذار است. افزایش یا کاهش قیمت محصولات فولادی در منطقه نیز بر بازار داخلی تاثیر گذار است. نمی‌توان انتظار داشت در منطقه قیمت شمش بالاتر از ایران باشد و سودجویان به فکر قاچاق نباشند. حتی اگر فلزات ایران ۵۰ دلار از نرخ منطقه‌ای آن پایین‌تر باشد باز هم انگیزه قاچاق وجود دارد. زمانی هم که موضوع قاچاق مطرح می‌شود تقاضا برای محصول بالا می‌رود و  کمبود و فزایش قیمت را شاهد خواهیم بود.

ورق فولادی پرطرفدار تر از بقیه

مدیر کالای کارگزاری ملل پویا با اشاره به تاثیر عرضه محصولات فولادی در بورس کالای ایران افزود:‌ برخی محصولات در بورس کالا عرضه چندانی ندارند، زمانی که بازار این محصول داغ می‌شود شرایطی همچون لزوم داشتن پروانه بهره بردای درنظر گرفته می‌شود، با کاهش تقاضا این شرایط و محدودیت ها یرای متقاضیان برداشته می‌شود، در برخی موارد قیمت بازار آزاد از قیمت محصول در بورس کالا کمتر است. در این بین پر طرفدارترین محصولات فلزی، ورق فولادی است که همواره بر سر آن بحث وجود دارد.


بیشتر بخوانید:
خبرهای خوش سیمان تهران/ «ستران» افزایش سرمایه می‌دهد

مسکن بعد از بازگشت آمریکا به برجام ارزان می‌شود؟


مدیر کالایی کارگزاری ملل پویا افزود: قیمت جهانی فلزات اساسی و پلیمری‌ها افزایش یافته و با توجه به ادامه دار بودن روند افزایش قیمت این محصولات، ارزش سهام آنها در بورس افزایش می‌یابد.

کد خبر 431886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =