آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۰۸) / دسترسی به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

به گزارش صدای بورس، سهامداران پس از احراز هویت و سجامی شدن می توانند به صفحه اختصاصی خود در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.com مراجعه کرده و از خدمات متنوعی بهره ببرند. بالای این صفحه منویی وجود دارد که به شکل زیر است:

دسترسی به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

در ادامه بیشتر به معرفی این درگاه و ابزارهای آن می پردازیم.

سربرگ دارا

همانطور که در تصویر می بینید، با ورود به بخش سبد دارایی در سربرگ دارا می توانید سبد دارایی خود را مشاهده کنید.

دسترسی به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

در سمت چپ بالای صفحه، موجودی حساب شما نشان داده شده است. این عدد نشان دهنده مبلغی است که به عنوان سود به حساب شما واریز شده است.

در ستون اول کد سهام داری شما نمایش داده شده است.

در ستون های بعدی به ترتیب نماد هر سهمی که شما مالک آن هستید، نام شرکتی که در آن سهام دارید، تعداد سهمی که در هر شرکت دارید و ارزش ریالی آن سهم مشخص شده است. اگر سهم شما دارای حق تقدم باشد، نماد آن به صورت نام «نماد+ح» نمایش داده می شود. برای مثال نماد دارو به صورت داروح نمایش داده می شود.

ستون بعدی درصد از کل را نشان می دهد. به این معنی که اگر شما نماد صبا را در سبد خود دارید، این سهم چند درصد از کل سبد شما را به خود اختصاص داده است. ستون بعدی نیز نشان دهنده نوع دارایی شماست.

در نهایت، ستون آخر نام کارگزاری که سهم را از طریق آن خریداری کرده‌اید و کارگزار ناظر را نشان می‌دهد. گاهی ممکن است شما به دلایلی از سرویس دهی کارگزاری خود راضی نباشید و بخواهید کارگزاری خود را تغییر دهید. در این صورت باید فرم های کارگزاری جدید را پر کرده و تایید هویت شوید. (البته قرار است در آینده این تایید هویت نیز برداشته شود و همان احراز هویت در سجام کفایت کند.) پس از ثبت نام در کارگزاری جدید باید دارایی سهامتان به آن کارگزاری منتقل شود.

قبلا انتقال به صورت حضوری انجام می‌شد ولی با استفاده از این درگاه شما می توانید فایل سند سهم های خود را دانلود و به کارگزار جدید ارایه دهید تا نقل و انتقالات لازم انجام شود.

برخی از کارگزاری ها بدون ارایه برگه سهام فرایند تغییر کارگزار ناظر را برای سهامداران انجام می‌دهند. دقت کنید که این کار خلاف قانون است.

گاهی در بخش کارگزار ناظر یک نماد خاص، عبارت CDS درج شده است. این عبارت به این معناست که سهم شما زیر نظر یک کارگزار مجازی قرار گرفته و غیر قابل معامله شده است. برای قابل معامله شدن ان، سهامدار باید از طریق یک کارگزاری، از شرکت سپرده گذاری مرکزی درخواست کند که این سهم دوباره زیر نظر یک کارگزار قرار بگیرد.

در سمت چپ صفحه سبد دارایی شما به صورت یک نمودار آماری به نمایش درآمده و نسبت هر سهم را در کل سبد شما را با رنگ های مختلف نشان می‌دهد. در پایان این صفحه می توانید گزارش سبد دارایی خود را به صورت یک فایل اکسل دریافت کنید.

منبع: سیگنال

کد خبر 431859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =