معاملات الگوریتمی در بورس گسترش می‌یابد

دهقان گفت: الگوریتم‌ها می‌توانند به راحتی بازار بورس را تحت تاثیر قرار دهند و در آینده با رشد IT ،معاملات الگوریتمی توسعه خواهد یافت.

به گزارش صدای بورس، روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص معاملات الگوریتمی گفت: الگوریتم‌ها برای این ایجاد می‌شوند که یک سری کارهایی که توسط انسان انجام می‌شود را با سرعت، دقت و کارایی بیشتر انجام دهند.

او ادامه داد: تصمیم مهرماه سال ۱۳۹۹ سازمان بورس مبنی بر توقف معاملات الگوریتمی با ریزش بازار سهام شروع شد. سیاست گذاران بازار سرمایه و ناظر بازار یکی از دلایلی که ریزش بازار را ناشی از تاثیر معاملات الگوریتمی دانستند و به همین دلیل برای رفع هیجان و ترس از بازار، این معاملات را متوقف کردند.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: در بازارهای دنیا نیز معمولا الگوریتم‌ها تحت نظارت هستند تا خللی در روند بازار ایجاد نکنند. حتی در ریزش قبلی بورس آمریکا نیز برخی بررسی‌ها و گمانه‌ها از تاثیر معاملات الگوریتمی حکایت داشت.

دهقان افزود: در بورس ایران نیز با بازشدن درگاه معاملات آنلاین، شاهد ورود معاملات الگوریتمی به بازار بودیم. در این میان یک سری شرایط هم برای این نوع معاملات در نظر گرفته شد؛ یکی از این موارد این بود که باید سفارش‌های الگوریتمی از سوی سامانه معاملاتی قابل شناسایی باشد.


بیشتر بخوانید:
ارائه خدمات معاملات الگوریتمی آزاد شد



او ادامه داد: هر چند در برخی موارد این علامت گذاری در سفارش‌ها قابل انجام نبود، ولی گروهی که قابل علامت گذاری بود نیز انجام نشد و این نوع از سفارش‌ها با دیگر سفارش‌های آنلاین قابل تفکیک نبود. به همین دلیل توقف معاملات الگوریتمی را شاهد بودیم.

این مقام مسئول بیان کرد: شرایط جدید نیز تا حدود زیادی نگرانی نهاد ناظر و بورس‌ها را برطرف می‌کند. البته باید تاکید کنیم که الگوریتم‌ها می‌توانند به راحتی بازار را تحت تاثیر قرار دهند. در آینده و با رشد IT معاملات الگوریتمی توسعه خواهد یافت.

دهقان گفت: قطعا معاملات الگوریتمی گسترش خواهد یافت. اما این به معنای حذف تریدر نیست و ممکن است شکل کار این نهاد تغییر کند. در واقع نوع و جنس کار تغییر خواهد کردو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 431793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =