۲.۵ میلیارد دلار تجارت ایران با ۴ کشور حاشیه دریای خزر

سخنگوی گمرک ایران از تجارت دو و نیم میلیارد دلاری ایران با چهار کشور حاشیه خزر در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش صدای بورس، سید روح‌اله لطیفی اظهار داشت: ایران در سال ۹۹ توانسته است بیش از ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۲۵ هزار دلار با چهار کشور حاشیه دریای خزر تجارت غیرنفتی داشته باشد.

سخنگوی گمرک ایران افزود: سهم صادرات ایران به چهار کشور روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، سه میلیون و ۱۲۵ هزار و ۷۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۶ دلار است.

وی ادامه داد: آذربایجان با یک میلیون و سه هزار و ۸۷ تن به ارزش ۵۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۲۴۲ دلار اولین مقصد کالاهای ایرانی در حاشیه دریای خزر در سال ۹۹ بود.

لطیفی در ادامه توضیح داد: روسیه با یک میلیون و ۵۱ هزار و ۷۱ تن به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۲۴ دلار، با کمی اختلاف نسبت به آذربایجان دومین مقصد و قزاقستان با ۳۳۷ هزار و ۸۳۷ تن به ارزش ۱ ۶۷ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۷۳۰ دلار، در جایگاه سوم و نهایتاً ترکمنستان با ۷۳۳ هزار و ۷۵ تن کالا به ارزش ۱۳۷ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۴۵۰ دلار در جایگاه چهارم مقاصد صادراتی ایران در بین چهار کشور همسایه ایران در خزر قرار دارد.

لطیفی در خصوص واردات از چهار کشور حاشیه خزر به ایران نیز گفت: در سال گذشته سه میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۶۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۰۳ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۰۴ دلار از این چهار کشور وارد کشور شده که ۹۴ درصد وزن و ۸۹ درصد ارزش کل واردات به کشور روسیه با دو میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴۵۸ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۶۲ دلار تعلق دارد.

وی ادامه داد: آذربایجان با ۲۸ هزار و ۳۸۶ تن به ارزش ۷۶ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۸۳۱ دلار، قزاقستان با ۸۹ هزار و ۹۶۶ تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۲۷ دلار و ترکمنستان با ۶۵ هزار و ۴۵۶ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۸۴ دلار به ترتیب مبدا واردات کالا به ایران در حاشیه دریای مازندران بودند.

لطیفی افزود: تراز تجارت کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۹۹ مثبت ۱۱۷ میلیون دلار بوده است که می‌تواند با توسعه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای، دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی، بازگشایی مرزهای مسدود شده و صادرات علمی کالاهای ایرانی باارزش افزوده بیشتر و کالاهای دارای مزیت مطلق یا نسبی سهم بیشتری از این بازار بزرگ را به دست آورد.

منبع: مهر

کد خبر 431788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =